Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Хитрино разчистено от цистерните, хората се връщат в къщите си

Жп инфраструктурата не била причина за взрива, обяви транспортният министър в парламента

3 коментара
Хитрино разчистено от цистерните, хората се връщат в къщите си

Живеещите в южната част на шуменското село Хитрино започват да се връщат по график в домовете си във вторник, след като на eдинадесетия ден след взрива на влакова цистерна, взела седем жертви и ранила десетки, от мястото на инцидента бе изтеглена и последната част от състава на злополучната товарна композиция.

В 14 часа изведохме и последната цистерна на безопасно място, оповести шефът на пожарната главен комисар Николай Николов. Заедно с първите връщащи се в къщите си ще има представител на общината, полицаи и пожарникари, които ще замерват атмосферния въздух

Няма никаква опасност за жителите на село Хитрино, но въпреки това ще се извършат такива проверки, за да бъдат те спокойни и уверени в своята безопасност, допълни Николов.

Имаме готовност и на разположение специализирана техника, която да осигури при необходимост вентилиране на тези къщи, така че да няма никаква опасност за живота и здравето на хората, допълни той.

Пожарникарският шеф обясни, че мерките, предприети в началото за охлаждане на цистерните – всяка от които тежаща 65 тона, са били много прецизни. "Най-голямото предизвикателство започва след установяването на риск от експлозия на тези цистерни. За щастие никой от служителите, които работиха денонощно долу, не пострада", каза още шефът на пожарната.

Във вторник бе изтеглена последната, най-опасна цистерна от товарната композиция на русенската фирма "Булмаркет ДМ".

Предсрочен край на операцията

"С часовникарска точност. След като се изправи тази цистерна, започва нейното източване на опасното вещество, доколкото е възможно, не 100 процента, да изтече извън нея. Внимателно се повдига и се поставя на платформата, обезопасява се допълнително. Пътят, по който караме цистерните, е неравен, не е асфалт и вероятността да падне някоя от цистерните и да предизвика нова експлозия е много голяма, след което тези цистерни ги подреждаме на кариерата. На кариерата те вече се обезопасяват 100 процента, осигурена им е охраната от фирмата-превозвач. Нещата минаха по план. Два часа по-рано от очакваното свършихме и хората в 14.00 часа ще могат, поведени от директора на Областната дирекция на МВР и кмета на селото, да влязат по своите домове", каза Николай Николов.

Започва и поетапното пускане на електричеството в селото. 15 фургона, оборудвани с най-необходимото, ще бъдат разположени там, където хората, останали без жилище, пожелаят, за да им бъде осигурено нормално пребиваване, допълни той.

Според експертите още няколко дни ще са нужни, за да бъдат обходени всички домове и да се върнат обитателите им.

Жп инфраструктурата била наред

Няма данни нередности в жп инфраструктурата да са причина за влаковия инцидент в шуменското село Хитрино, където на 10 декември дерайлира товарна композиция с гориво и причини смъртта на седем души и рани десетки. Това заяви министърът на транспорта в оставка Ивайло Московски на съвместно заседание на транспортната и вътрешната комисии в Народното събрание, на което бе привикана и бившия служебен министър на транспорта Николина Ангелкова, сега министър на туризма.

Московски обяви, че кука от теглич е пробила взривилата се цистерна, което е станало заради навлизането на влаковата композиция в жп отклонението с двойно по-висока от разрешената скорост от 40 км/час.

Двамата машинисти на водещия локомотив бяха арестувани преди ден за 72 часа и настанени в психиатричната клиника в Русе. Говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова обясни в понеделник, че са им повдигнати обвинения, но разследването продължава и с това кръгът на потенциалните обвиняеми за инцидента не се изчерпва.

Екстремно спиране на влака не е имало

Транспортният министър обясни, че влакът е тръгнал със закъснение от 13 минути в 0.10 ч. от гара Дружба, до Нефтохим, така както е бил заявен. Имало е 26 вагона с общо тегло над 1700 тона. Влакът е потеглил със закъснение от 13 минути. На гарата в Карнобат е имало смяна на локомотиви. Така е станало и на гарата в Синдел. На гарата в Хитрино е подаден сигнал за отбиване. Това означава, че скоростта е трябвало да бъде около 40 км/ч. Композицията е минала през първата стрелка с 80 км/ч. Екстремно спиране на влака не е имало, както и не е установено понижаване на налягането във въздухопровода, обясни Московски.

Първите пет цистерни минали през стрелката. След това започнало дерайлирането. Куката на деветия вагон пробила десетата цистерна и така започнало изтичането на пропилен. Както обясни преди ден Арнаудова, така се образувал газов облак и се взривил заради печка на твърдо гориво в близка къща.

По време на заседанието на парламентарните комисии бе дискутирано възстановяването на звеното Транспортна полиция. Мосоквски посочи, че вероятно трябва да се подсили структурата и да се дадат повече правомощия на пожарната.

Ангелкова пък, която бе обвинена от бившия транспортен министър от кабинета на Орешарски Данаил Папазов, че е спряла ремонт на път, където стана инцидента, обясни, че всички транспортни проекти, заложени от кабинета Орешарски, са останали в сила.

До два дни се възстановява движението на влакове

Московски съобщи още, че до два дни ще бъде възстановено движението през гарата в Хитрино. Това ще става само през един коловоз. Иначе повече от месец ще отнеме възстановяването на жп инфраструктурата, обясни той.

Пред депутатите бе отчетено, че над 50 къщи в селото са пострадали при инцидента. Масово взривът е бил отвътре навън във всички къщи заради статичното електричество.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. trezwomislesht
    #3

    Защо първите пет са минали, а следващата - не? Според специалисти, ако скоростта е висока ще дерайлира локомотива /няма да може да вземе "завоя"/, значи нещо е попречило на шестата да мине нормално. Кога е даден сигналът за отбиване? Изискването за 40км е за влизане в страничен коловоз, превишили ли са скоростта за транзитно преминаване през гарата? Ако сигналът е подаден късно как ще намалят навреме за да влязат в отбивката/в "завоя"/ с нормална скорост, това са 1700 тона само цистерните, може да се пресметне центробежната сила която ще изхвърли цистерните от релсите.

  2. Знайко
    #2
  3. Димитър Мавров
    #1

    Не знам дали т.н. "министър"Московски някога е вждал какво предсравлява куката на теглича на вагона,как е закрепена и може ли да си превдстави ако тя се е откъснала как ще пробие външния балон,а камо ли вътрешния.За мен тези приказки може да ги говори само човек,който си няма никаква представа за вагоните,а също такава предства за тях има и говорителката на " гладният" прокурор когато приказва ВРЕЛИ НЕКИПЕЛИ.Ако искат и тримата да ме дадат на съд за тези ми думи.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.