Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

И Пазарджик се появи на автомобилната карта на Европа

Борисов: Заводи се строят от Севлиево до Пазарджик и от Ямбол до Плевен, безработен е този, който не иска да работи

33 коментара
И Пазарджик се появи на автомобилната карта на Европа

И Пазарджик вече присъства на "европейската икономическа карта", обяви кметът Тодор Попов. Причината за това е първата голяма чужда инвестиция в града на германската компания "Костал" в предприятие за производство на части за автомобили.

В новата мощност, изградена върху руините на някогашната социалистическа гордост завод "Металик", до момента са инвестирани 32 млн. евро и вече работят 300 души. Амбицията е до 2022 г. техният брой да нарасне с още 1700, каза Андреас Костал, собственик на германската компания при откриването на завода. Ще бъдат инвестирани и още средства в ново оборудване.

Малцина бяха тези, които преди години вярваха в мечтата ми за създаването на автомобилен клъстер в България. Днес в него влизат 110 компании с 80 фабрики, месец след месец се отварят нови заводи, каза предишният президент Росен Плевнелиев.

През последните години изработването на части за автомобилната индустрия се превърна във водещ двигател на икономическия растеж у нас. Днес секторът дава над 3.5% от брутния вътрешен продукт на страната, заетите в него са около 40 000 души, а износът е нараснал от 4 млн. лв. през 2000 г. на над 1.2 млрд. лв. през 2015 г. по данни на НСИ.

"Дойде време да се радваме, че ви има", обърна се премиерът Бойко Борисов към работниците. "Безработица няма, всъщност безработни са само тези, които не искат да работят", допълни той.

Премиерът отбеляза, че днес се строят заводи из цяла България, "интересът към нас е огромен" и хубавото е, че всичко се изнася.

"България е дестинация за инвестиции на немските компании от Севлиево до Пазарджик и от Ямбол до Плевен... Миналата седмица открих най-големия разпределителен център на "Лидл" на Балканите край Ямбол... Ако е рекъл Господ, през следващия месец ще открием в Плевен инвестиция за над 100 млн. лева с 8000 работни места", каза Борисов.

Става въпрос за нов голям немски инвеститор от Бавария, който също ще произвежда компоненти за автомобилната индустрия в Плевен.

Сега предизвикателството пред нас е да отговорим с "квалифицирана, дисциплинирана и умна работна ръка", посочи Борисов. Той изрази надежда, че "собствениците с това мощно и високотехнологично производство ще дават и добри заплати".

Заводът в Пазарджик е третата инвестиция на "Костал" в България. Германската компания тръгва с покупката на разработчика на софтуерни решения "София Софт България" през 2007 г., откриването на малък цех в Смолян през 2011 г., до разрастването му през 2017 г. в Пазарджик.

Първата инвестиция – покупката на "София Софт България"

"Леополд Костал" навлиза на българския пазар през 2007 г. чрез софтуерния разработчик "София Софт България", което е собственост на регистрираното в Люксембург дружество "София Софт ЖП" с управители Атанас Салабашев, Корнелиус Бехтел и Жан Фел. Тримата продават 90% от акциите на германците за 1.62 млн. евро. Новото име на компанията става "Костал СофияСофт България"

През 2009 г. "Леполд Костал" изкупува и останалите 10% от акциите срещу 180 000 евро от Корнелиус Бехтел, показват фирмените регистри.

През септември 2011 г. "Лепоолд Костал" продава дяловете в "Костал СофияСофт България" на дъщерната си фирма "Костал Бетайлигунс" за 1.85 млн. евро.

Приходите на компанията през 2016 г. възлизат на 4.3 млн. лв. и са почти същите спрямо годината по-рано. Дружеството обаче значително е свило разходите си спрямо година по-рано - около един милион лева и те възлизат на 3.6 млн. лв. Реализираната печалба е 582 хил. лв., а с натрупаната от минали години достига над 2.8 млн. лв., показват данните от публикувания финансов отчет в Търговския регистър.

Отварянето на цех в Смолян, в който днес работят над 700 души

След закупуването на българския разработчик на кормилни уредби, Кирил Асенов е човекът, който убеждава "Костал", че си струва да отворят и завод у нас и то не къде да е, а в Смолян – регион с висока безработица. Асенов е собственик на българската "Арексим", която доставя пластмасови компоненти и освен с "Костал" работи и с други немски компании, сред които "Шнайдер Електрик" и "Бош".

И така през 2011 г. "Костал" открива първото си предприятие в Смолян. Започва с малък цех под наем в бившата тютюнева фабрика в града със 16 работника. Днес в предприятието работят над 700 души, инвестициите надхвърлят 35 млн. лв., а приходите в първите години растат двойно, а през последните - средно с около 30% годишно. За 2016 г. приходите на "Костал България" надхвърлят 128 млн. лв.

За последно "Костал България" отчита печалба през 2013 г. Заради експанзията си и бързото разрастване през следващите години, което води до повишени разходи, компанията трупа загуби, които към края на 2016 г. възлизат общо на близо 10 млн. лв.

"Костал" произвежда у нас механични и електромеханични детайли за автомобили – лостове и модули за кормилни уредби на автомобилите, ръчки за чистачки и светлини. От базата си в Смолян доставя за гиганти като "Фолксваген" (Volkswagen), "Форд" (Ford), "Бе Ем Ве" (BMW), "Даймлер" (Daimler), "Фиат" (Fiat), както и за луксозни марки като "Бентли" (Bentley), "Ламборгини" (Lamborghini) и "Порше" (Porsche).

И втори завод в Пазарджик

За оптимизация на разходите и заради недостига на работна ръка в региона на Смолян пет години по-късно "Костал" решава да направи втори завод у нас, отново в партньорство с Кирил Асенов, с когото избират Пазарджик.

Така за завода в Смолян остава само изработването на кормилни ръчки, а всички останали компоненти за модулите на кормилната уредба ще се произвеждат в новото предприятие в Пазарджик, което оперира на пазара чрез дружеството "Костал България Аутомотив", основано в началото на 2016 г.

Следва покупката на терена на бившия завод "Металик", разчистване на площадката и година по-късно предприятието е готово и в него работят 300 души. Инвестициите възлизат на 32 млн. евро, каза Андреас Костал.

Плановете са през следващите пет години да бъдат инвестирани още 100 млн. евро в заводско оборудване и технологии, а персонала да нарасне с още 1700 души.

Компанията залага на собствено обучение на работниците и има специално разработена програма за привличане и интеграция на ромското население, каза Йахим Грабовски, управител на "Костал България". По думите му заплащането е средното за региона.

По данни на НСИ средната работна заплата в Пазарджик за март е била 819 лв. Работници, които са оператори на машини в завода на "Костал", твърдят, че получават чисто по около 500 лв. на месец, по-квалифицираният персонал каза, че взима около 1000 лв., а заплатите на инженери разработчици може да достигнат и до 2000 лв., но те са единици.

За да удовлетвори високите изисквания към качеството на произвежданите части, "Костал" ще инвестира периодично в обучение и допълнително повишаване на квалификацията на служителите си, каза Грабовски.

Компания с над 100-годишна история

"Костал" е немска холдингова компания основана през 1912 г. от Леополд Костал в Лихтенщайн. Фирмата е лидер в разработването и производството на електрически, електромеханични и механични продукти за автомобилната индустрия.

Развива бизнеса си в четири направления – автомобилни електрически системи, конектори, индустриална електроника, тест системи.

Седалището на "Костал" е в Германия. Компанията има 46 завода в 21 страни на четири континента (без Африка и Австралия) с над 17 000 души персонал. За 2016 г. оборотът ѝ възлиза на над 2.3 млрд. евро.

"Костал" доставят части за всички големи производители на автомобили – "Фолксваген", "Пежо Ситроен" (Peugeot Citroen), "Даймлер", "Фиат", Форд", "Бе Ем Ве" и "Дженерал Моторс" (General Motors).

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

33 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #33
  2. Ген. Иван Колев
    #32

    Фирмата Костал най-вероятно си плаща и данъците. Щото печели. Лукойл, като не пИчели, не плаща и данъци. Живи да ги ожалиш тези от Лукойл...

  3. trezwomislesht
    #31
  4. trezwomislesht
    #30
  5. trezwomislesht
    #29
  6. Gracata
    #28

    Венету,Боратино и Кречеталото-всеможещо,което в последно време на всяка манджа е солта режат лентички с които си вързват очите да не виждат разтухата,която нанасят с управлението си.Фирмата "Костал" има 17000 работни места в 46 завода което прави 370 заетост от тях ако приспаднем управленския състав,които е немски къде виждаме още 1700? Андреас Костал изнася производства които немското законодателство е поставило строги мерки за опазване на природата. Пазаржиклии са свикнали на времето правеха акумулатори,а затвор има така,че работници бол.

  7. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #27
  8. Диана
    #26

    Много големи смешници са се хванали с ножиците на Боковото хоро! А министърката с шарената туника, дето си мисли, че може да управлява всякакви министерства, трябва да се научи, че дипломацията изисква елегантен и стилен дрес-код, а не някакви фусти с десени на басми. И че с това се започва в МВнР, но от там нататък се изискват много познания, култура,умение да покажеш какво знаеш и да премълчиш което не знаеш или не си сигурен. Ама не - тя "стреля" на сляпо, ако нещо уцели - добре, ако не - много

  9. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #25
  10. Филка Русофилка
    #24

    Имало 80 фабрики, а още се маят за автомобилен монтаж!? Шефовете на БТПП и БСК още ли гонят чуждите инвеститори с глупостите си, че у нас нямало условия за краен монтаж, а само за детайли и компоненти? Чух и младият министър на икономиката да повтаря тая мантра. Не е глупаво момче, но явно не разбира от производство. Автомобилната индустрия е мощен стимулатор за развитието на други индустрии. Не купува стока от борсата, а им поставя задачи. Не може да се подценява, щото някой печелил добре от търговия с вносни коли. Земеделска Словакия стана автомобилна фабрика на Европа, а ние още се чудим!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.