Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Икономическата ефективност на министерството на транспорта

0 коментара

На 11 май вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Николай Василев сподели пред журналисти, че "тазгодишният бюджет на Министерството на транспорта и съобщенията е увеличен в сравнение с предишната година заради големите инфраструктурни проекти - летище София, пристанище Бургас, електрификацията на жп линията Пловдив-Свиленград, втори мост на река Дунав".

Изглежда, че за министъра инфраструктурните проекти са достатъчна причина за изразходването на значителни средства от парите на данъкоплатците без нужда от някакво допълнително обосноваване.

Ако разгледаме, обаче, предизборната програма на НДСВ (България - добър дом за своите граждани) ще забележим, че там едно от основните послания е, че инфраструктурата ще се изгражда чрез приватизация и концесиониране, т.е. чрез използване на частни инвестиции, а не чрез бюджета. Същото забелязваме и в управленската програма на НДСВ (Хората са богатството на България), където специално е записано, че пристанищата и пощите ще се приватизират (концесионират).

В момента от тези обещания нищо не е реализирано - летищата са държавни, пристанищата са държавни, пощите са държавни, магистралите са държавни, мостът над Дунав ще е държавен, БДЖ е държавно и получава огромни субсидии. С други думи, държавата харчи толкова средства за инфраструктура, защото министерството все още не е извършило реформите, които са обещани. При това няма основание да се очаква, че тези реформи ще се извършат до края на мандата на правителството.

Тук е мястото да посочим още няколко обещания на НДСВ - подобряване ефективността на административните структури, премахване на неефективните административни структури, създаване на необходимата нормативна база за приватизация на административните услуги. По отношение на администрацията транспортното ведомство не се справя особено добре. В Министерството на транспорта в България работят общо 2634 души, от които около 300 са в централната администрация. За сравнение - в Швеция няма министерство на транспорта, а в Нова Зеландия администрацията на министерството на транспорта се състои от 70 души (през 1992 година в Министерството на транспорта в Нова Зеландия работят над 2600 души и само за две години персоналът е намален 40 пъти).

Въпреки че има толкова раздута администрация, през 2004 година в министерството на транспорта в България няма намаление на броя на заетите, а разходите за заплати, осигуровки и издръжка се покачват. При това, наличието на толкова много държавни инфраструктурни проекти гарантира на голяма част от администрацията участие в комисии за избор на изпълнители, контрол и т.н., което им гарантира значителни възнаграждения за участие в заседания, които не са включени в разходите за заплати.

В обещанията на НДСВ в областта на съобщенията (които също са "подчинени" на Министерството на транспорта) забелязваме следното:
- Издаване на трети GSM-лиценз - до края на 2001 година
- Приватизация на БТК - до края на 2002 година
- Преструктуриране и приватизация на Български пощи - до края на 2002 година
- Лицензиране на 3-то поколение безжични мрежи - срок 01.07.2004

Тези неща все още не са свършени.

Би било добре, в оставащата една година до края на мандата на настоящото правителство Министерството на транспорта да наблегне на извършване на необходимите реформи, които да подобрят качеството на транспортните и съобщителните услуги и да намалят бюджетните разходи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.