Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Империята на Бийтълс

10 коментара
Империята на Бийтълс

Най-успешната музикална група на всички времена става на 50 години. Песните им направиха богати не само музикантите, но и техните мениджъри, приятели и вдовици, както и Майкъл Джексън.

"Овингтън скуеър" в престижния лондонски квартал Кенсингтън е идеалното скривалище за най-великата музикална група на всички времена. Луксозният магазин Harrods е само на няколко преки, но над малкия площад с високи стари дървета по средата лежи сънлива тишина. По пешеходната пътека пресича млада майка със слънчеви очила Chanel, която бута детска количка. Не се случва нищо друго. На къщата с номер "27" само една малка табелка под окото на камерата на болезнено лъскавата интерком-система издава кой се помещава на този адрес: Apple, пише до единствения звънец, до една зелена ябълка.

Името е познато на всички, но компанията, чиято централа е тук, като цяло е неизвестна. Това не е клон на Apple Inc., компютърния гигант от Калифорния, а офисът на Apple Corps Ltd. - компанията за управление на музикалните права на Бийтълс, която е сред най-потайните в развлекателния бизнес и е основана през 1968 година или осем години преди фенът на Бийтълс Стив Джобс да постави началото на гаражната си авантюра със същото име.

Идеята за името е на Пол Макартни, който малко по-рано си бил купил картина на Магрит с мотиви на ябълка.

Неповторим феномен в музикалния бизнес

Тихото милионерско кътче в Кенсингтън пази най-скъпото съкровище на музикалната индустрия. Преди 50 години, на 5 октомври 1962 година, тогава все още напълно неизвестните Бийтълс издават първия си сингъл. Днес "Love me do" се чува сравнително рядко, но тогава се ражда "Великолепната четворка".

За няколко месеца четиримата музиканти стават световни звезди и до днес групата остава неповторим феномен в музикалния бизнес. През изминалите 50 години Бийтълс са продали минимум 250 милиона звуконосители и само Елвис може да се приближи до този успех.

Бизнесът с музиката им е финансово перпетуум мобиле - когато преди три години произведенията им бяха издадени в звуково поизлъскана версия Remaster, феновете не получиха нито една нова песен. Въпреки това в хит парадите по света се разрази нова Бийтълмания - в топ 10 на американската класация Billboard влязоха пет класически хита на групата. Само в САЩ за пет дни се продадоха над 1 милион екземпляра от албума.

"Печели пари и мълчи" - това е мотото на Apple Corps., най-важния контролен център в глобалния Бийтълс-бизнес. Не се отговаря на въпроси, запитванията за интервюта завършват в глуха улица. И днес компанията принадлежи на четиримата членове на бандата, съответно на техните наследници. Четиричленният управителен съвет на Apple е нещо като Олимп в митологията на поп-музиката. В него влизат вдовицата на Ленън - Йоко Оно и Оливия Харисън, вдовицата на Джордж Харисън. Другите двама членове са посочени от сър Пол Макартни и Ринго Стар. Управителят на Apple, бивш мениджър на Sony Music, официално е само "секретар".

Проверката в търговския регистър, където компанията публикува годишните си отчети, е показателна. През петте години до 2011 година компанията, най-вече чрез приходите от лицензи за звуконосители, е постигнала чиста печалба от около 90 милиона евро. Макартни и наследницата на Ленън - Оно могат да печелят милиони и от права върху композициите, приходите от които обаче не влизат в счетоводните книги на Apple. Ленън/Макартни като съкомпозитори са се подписали под близо 200 песни, а само по "Yesterday" кавър версии са правили хиляди други музиканти.

"EMI прави това, което поиска Apple"

Без значение дали става дума за видео-игри или сваляния на албуми от интернет - нищо във вселената на Бийтълс, свързано с търговията, не се случва против волята на Apple. При това правата върху звукозаписите се изключват, тъй като те са собственост на музикалния концерн EMI. Все пак последната дума имат Бийтълсите, за което са се погрижили адвокатите им. Неписаният закон на това партньорство е съвсем прост, посочва експертът по Бийтълс Брайън Саутхол.

"EMI прави това, което поиска Apple", посочва той, говорейки от собствен опит - авторът дълго е работил за EMI.

Когато преди 45 години Бийтълс създават Apple, те изобщо не се интересуват от юридически тънкости. Новосъздадената структура трябвало да бъде компания, каквато светът още не е виждал, и първоначално била точно такава. Утопичен Спонти*-концерн, в който Джон Ленън една сутрин гръмогласно събрал управителния съвет, за да информира със замъглено от Ел Ес Ди** съзнание изумените си сътрудници, че е получил просветление: сега вече знаел, че е прероденият Исус Христос.

В същото време при Apple работи щатен астролог, според свидетели в пресслужбата се виели изпарения на дим от канабис, авантаджийството процъфтявало, разноските на служителите били астрономически. Едно коледно парти, на което била поканена и групата Hell's Angels завършило със сбиване. Когато били готови първите плочи с логото "ябълка", Бийтълс изпратили куриер със снежнобелия служебен мерцедес до Бъкингамския дворец, за да занесе на кралицата революционния продукт.

Намерението било да се създаде "един вид западен комунизъм", обявяват Бийтълс през пролетта на 1968 година. "Искаме да разберем дали не можем да създадем творческа свобода в една корпоративна структура, дали можем да произвеждаме и продаваме неща без да искаме тройно от това, което са ни стрували", обявява Макартни. Който има добра идея, вече не трябва да се моли на колене за пари за творчество, заявява Ленън.

Това, което обаче Бийтълс премълчават: Apple е най-вече модел за спестяване на данъци. След смъртта на мениджъра им Брайън Ъпстейн консултанти са им препоръчали да реинвестират по този начин печалбите си, за да избегнат тогавашната максимална данъчна ставка във Великобритания от над 90 %.

Да се създаде просто звукозаписна компания обаче за Бийтълс било твърде скучно. Те изграждат цяла корпоративна империя: филмова компания, издателство на книги, дори Apple-училище. На Бейкър стрийт Бийтълс отварят в психеделично-пъстра ъглова къща бутик Apple, който скоро е ограбен разбойнически от клиенти и служители.

Все пак най-безумната част от бизнеса е Apple Electronics. Ленън изхранва един млад нехранимайко - грък на име Алексис Мардас. "Вълшебният Алекс", както го наричат в компанията, не само пътува с Бийтълсите до Средиземноморието и Индия, но и става техният технически гуру. Apple оборудва за Алекс ателие, в което той разполага с всички любопитни световни новости. Сред тях са телефон, който автоматично реагира на устни заповеди и електроакустична защита срещу копиране на грамофонни плочи, тъй като тогава Бийтълсите се опасяват, че новата техника за записване на касети ще застраши продажбите на плочите им. Жалко само, че Мардас така и не докарва някое изобретение до степен за производство.

Apple се превръща във финансова катастрофа

Тони Брамуел е бил част от творческия хаос в Apple. Днес той е на 66 години, старо хипи с дълги до рамото посивели коси, което странства по света и се представя като свидетел на славното време на племенните срещи на феновете на Бийтълс. Той обяснява, че Джордж Харисън му бил старо другарче от общото им детство в Ливърпул и по този начин получил първата си работа като помощник при турнетата на Биийтълс.

В края на шейсетте години Брамуел ръководи филмовия бизнес от конгломерата на групата, който е сред пионерите в музикалните клипове.

"Apple беше една добра идея", убеден е той и днес. "Компанията за издаване на плочи и музикалното издателство бяха изключително успешни", посочва Брамуел. Сред откритията на Apple е Мери Хопкинс, която през 1968 година прави световен хит с "Those were the days". Въпреки това Apple бързо се превръща във финансова катастрофа.

"Проблемът ни беше, че от една страна печелехме страшно много пари, но след това ги пилеехме с пълни шепи", спомня си той. Само техническото приключение на "Вълшебният Алекс" според оценките вероятно е глътнало минимум 300 000 бр. лири, което по днешната стойност е близо 5 милиона евро.

През 1969 година Бийтълс дърпат аварийната спирачка. Ленън се налага и наема музикален мениджър, известен с агресивните си методи - Алън Клайн е дребничък, малко дебеличък експерт по счетоводни баланси от Ню Джърси, който с удоволствие носи пуловери с кръгли яки и плетени жилетки. Той слага край на пилеенето на пари в Apple и уволнява множество служители. Повечето клонове на компанията на практика спират дейността си.

"Клайн искаше да е мениджър на Бийтълс, Apple не го интересуваше", твърди Брамуел. Самият той остава още две години, след това също напуска. От корпоративния експеримент остава само строго ръководено дружество, управляващо правата на четирите супер звезди.

Митовете и пазарната стойност се разрастват

Групата Бийтълс вече не съществува. Тогава обаче започва нещо, което никой не е очаквал - с всяка година митът за тях се разраства, а така расте и пазарната им цена. Това може да се установи от увеличаването на стойността на техните композиции. Обикновено подобни авторски права в забързания поп-бизнес имат преходна парична стойност. Песните на дуото Ленън/Макартни обаче и днес са най-скъпите композиции в музикалната история.

Все пак през изминалите десетилетия спечелиха не само композиторите. Радиостанциите плащат всеки път, когато пускат "Yesterday" или "Strawberry Fields", но Ленън и Макартни рано продават дяловете си в музикалната компания, която държи правата върху композициите им. След продажбата те получават само част от тантиемата*** и вместо тях от 80-те години печалбите са за друга супер звезда - Майкъл Джексън бе не само запален почитател на "Великолепната четворка", но и умен инвеститор. През 1985 година той купува, за яд на тогавашния си приятел Макартни, за 47,5 милиона долара музикалната компания ATV, която държи правата над мелодиите и текстовете на над 200 песни на Бийтълс.

Тези права обещават непрекъснати приходи, а към това се прибавя и увеличаването на стойността - по-късно Джексън слива компанията с клона за музикални права на Sony, създавайки една от най-големите музикални компании в света. През 2006 година, три години преди смъртта си, междувременно затъналият "Крал на попа" има нужда от пари и продава половината от дяловете си. Тогава песните на Бийтълс са оценени на 500 милиона долара, следователно стойността на композициите за две десетилетия е скочила десеторно.

Apple и наследниците на Майкъл Джексън няма нужда да се тревожат за бъдещето. Законовата защита на авторските права върху композициите изтича чак 70 години след смъртта на автора, а авторските права върху звукозаписите в Европейския съюз неотдавна бяха удължени от 50 на 70 години. Никой не спечели от това повече от Бийтълс и техните наследници.

*Спонти - алтернативно движение, отхвърлящо традиционните начини на действие.

**Ел Ес Ди (LSD) е халюциногенен наркотик.

***тантиема - част от чистата печалба, плащана под форма на допълнително възнаграждение на членовете на управителното тяло и директорите на акционерни дружества.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #10

    секи 4ти км

    Щяха да са Велики, ако се наричаха Жуки и
    публикували Наръчник за осъзнаване на невъзвращенци
    с хитовете

    1. Back to the USSR
    2. С чего начинается Родина
    3. Моя страна, моя Болгария.

    Но, изменили на Партийното поръчение,
    похарчили аванса за пиячка и почнали да осребряват
    веднага с първите си хитове Love me do,
    I wanna hold you hand, etc.

    В резултат:

    Джон... Иван... Йоко... Жорж на друга страна...
    Ринго на трета... Майкъл на четвърта...
    Авторски права на пета...
    а Пол деградира

  2. Анонимен
    #9

    Бяха добри и хората обичаха песните им. След това бяха достатъчно умни да осребрят усилията и таланта си. Колко взели, колко дали, няма значение, долните "коментатори" само си чешат езиците.

  3. Анонимен
    #8

    секи 4ти км

    Извинявай, но ако си роден преди 3 века,
    едва ли си спомняш ясно последните два.

    Навярно ярки детски спомени и песняри са засенчили
    спомените ти от страхопочитително пре?зряла възраст.

    По-младите и незрели помним, че Бийтълс бяха феномен:
    уникални композитори музиканти поети певци поп звезди.

    Бяха част от световна англо-американската поп културна вълна,
    а преди това в Европа имаше френска вълна, и италианска.

    Шанс, казваш. Анджак.

    Шанс има където има Свобода.
    Свобода за личностен

  4. Анонимен
    #7

    и защо злобеете? статията, вярно също е злобна - били направили пари?! ами да, направиха, защото и до днес си остават най-добрите. какво толкова? да бяха умрели от глад и тогава щяхте да ги обичате, така ли? неее, тогава никой нямаше И ДА СИ СПОМНЯ ЗА ТЯХ. такъв е светът от време оно - парите са лоши, но без тя не може, а и всички ги обичат много. особено тези, които се възмущават от имането и богатите. защото те самите не са толкова богати. а им се иска, ох как им се иска. да завиждаш, обаче, на Бийтълс, показва духовна импотентност.

  5. Анонимен
    #6

    Защо ти е нужно да пишеш лъжи? Чети или питай, ако не знаеш или се съмняваш. Ако не знаеш, че английската група Битълс е започнала с контракт в Хамбург където композирала и изпълнявала първите си хитове, има го в нета, намери и чети. Не 1 а 100 пъти да кажеш някоя глупост - все тая. Най-много сам да си повярваш... временно. Анонимен 19:08 | 21.09.2012 Номер 1, Барчед, какви НРБ, диктатури и миктатури те гонят? И какъз запад? Въпросните песняри са от Англия. За да имаш шанс за глобална известност трябва да си оттам (или поне от Америка). Няма запад-мапад, изток и диктатури. Така е от 3-4 века насам.

  6. Анонимен
    #5

    Блъскаш си главата в дърво след дърво,
    само и само да не видиш гората :)

    Светът е по-богат и сложен от твоята проста схема.

    Цинизмът е скука, механика и... маска.

    Ще се изненадаш когато научиш,
    че не си толкова прост,
    колкото изглеждаш :)

    Да, Ленън беше преди всичко любов, талант, ум, младост,
    стремеж към успех... "потребител" на мега успех...
    човек с противоречия и проблеми като всеки човек.

    Какво ти помага да "принизиш" тази реалност
    с преокупацията ти с възрастни меркантили като Йоко
    или

  7. Анонимен
    #4

    Номер 1, Барчед, какви НРБ, диктатури и миктатури те гонят? И какъз запад? Въпросните песняри са от Англия. За да имаш шанс за глобална известност трябва да си оттам (или поне от Америка). Няма запад-мапад, изток и диктатури. Така е от 3-4 века насам.

  8. Анонимен
    #3

    Поучителна статия за лигавите левичари, пацифисти и прочее паплач, боготворящщи "Бийтълс". Да, Ливърпулската четворка бяха грандиозни музиканти, но нищо повече от това. Докато феновете им ги възвеличаваха и превръщаха в нещо повече от музиканти, те са трупали (и продължават да трупат) милиони. В това е иронията. И същевременно глупостта на привържениците им, които простотиите на Ленън за комунизъм, нов ред, всемирна любов и тн. Моля, отидете и поискайте от Йоко и Съра някое-друго милионче за световната справедливост, хо-хо-хо

  9. Анонимен
    #2

    Да! Бийтълс завинаги! Най-големите! Недостижими! Отвъдно гениални! Сред най-великите музиканти на всички времена!

  10. Анонимен
    #1

    Интересна публикация,
    но се е изгубила из счетоводна религия,
    изпускайки главното:

    Бийтълс и 1960те бяха изблик на музикален Талант и Свобода
    възможни в капиталистически демократичен Свят
    и невъзможни, освен за ограничена десидентска "консумация"
    в безбожни Еднопартийните Тоталитарни Марксистки Диктатури в Лагери на Източна Европа, Азия и другаде
    планово подкопаващи капитализъм, планово подкопаващи свободна Вяра, планово... и прочее планови Фашистки простотии
    /справка "Фашизмът" от д-р Желев/.

    Началото

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.