“Индъстри уоч”: Забавянето оскъпява с 5% годишно строежа на магистрала “Тракия”

“Индъстри уоч”: Забавянето оскъпява с 5% годишно строежа на магистрала “Тракия”
Забавянето на отдаването на концесия на автомагистрала “Тракия” носи между 2,6 и 5,4% годишно оскъпяване на изграждането на недовършения ѝ участък, което за три години забавяне на старта ѝ означава 8-16% оскъпяване. Това се казва в анализ на изследователското звено “Industry Watch”, разпространен в неделя. Анализът е посветен на правителственото решение от последните дни за нови изисквания към концесионерите на магистралата, които ще бъдат записани в анекс към договора и които трябва да бъдат изпълнени, за да влезе в сила концесионното споразумение. 

Решението на правителството по отдаването на концесия на автомагистрала "Тракия" може да повлияе на сроковете, в които ще бъде доизградена магистралата, смятат от аналитичното звено.

От икономическа гледна точка отлагането винаги предполага пропуснати ползи, се отбелязва в изследването и се добавя, че оценките на тези загуби трябва да се използват с разбирането, че не всички пропуснати ползи могат да бъдат представени количествено.

Според анализа в последните три години, през които се бави концесията, БВП нараства годишно до стойности над 6% реално или 12% номинално, ускорява се ръстът в индустрията и транспорта, повишават се доходите и финансовите ресурси на разположение на домакинствата, бързо нарастват чуждите инвестиции в икономиката.

Забавянето на изграждането на автомагистралата, според анализаторите, ще генерира промени в разходите по строителство, отлагане на мултипликационните ефекти от инвестицията върху регионалната икономика и пропуснати ползи от неизползването на магистралата както от домакинствата, така и от бизнестрафика.

От “Индъстри уоч” считат, че строителството би се оскъпило до 5.4 на сто за всяка година отлагане, или до 16 на сто при 3-годишно забавяне на старта на проекта. Строителните разходи ще растат като следват дългосрочния тренд на поскъпване на петролните продукти, както и заради изпреварващото нарастване на цената на труда в България.

Потенциално засегнатият трафик в незавършената част от трасето на магистралата би бил между 5700 и 7700 автомобила среднодневно, като около 40% от преминаващите са товарни автомобили. Според Industry Watch ефектите за трафика са основно забавяне на скоростта на придвижване и по-ниска безопасност на пътя.

Забавянето пък носи пропуснати ползи както пряко заради загубеното време, но и в по-големи разходи за заплати на шофьори и по-голямо натоварване на транспортните средства.

При използване на съществуващия път всяка година ще се губят между 45 и 90 хиляди човекодни повече в лични автомобили, между 60 и 98 хил. човекодни повече в автобуси и между 22 и 30 хил. дни експлоатация на товарните автомобили, се казва още в изследването.

По-късното пускане в експлоатация на отсечката Стара Загора - Карнобат се измерва и в повече загубени човешки животи и повече на брой тежки катастрофи. Наличието на магистрала в тази отсечка може да "спасява" около 4 човешки живота годишно, а 50-75 тежки произшествия с пострадали хора могат да бъдат избягвани, пише още в анализа.

Изграждането на автомагистралата носи значителен потенциал за развитие на регионалната икономика. Оценката на “Индъстри уоч” е, че реализирането на този инфраструктурен проект предполага ангажирането на между 2500 и 4800 местни работници.

Забавянето на проекта, според анализа, ще засегне транспорта на суровини от пристанище Бургас до вътрешността на Балканския полуостров, както и придвижването на около 600 хил. туристи към черноморските курорти от съседни и близки страни от Централна Европа.

Още по темата
Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: