Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

“Индъстри уоч”: Забавянето оскъпява с 5% годишно строежа на магистрала “Тракия”

15 коментара
“Индъстри уоч”: Забавянето оскъпява с 5% годишно строежа на магистрала “Тракия”
Забавянето на отдаването на концесия на автомагистрала “Тракия” носи между 2,6 и 5,4% годишно оскъпяване на изграждането на недовършения ѝ участък, което за три години забавяне на старта ѝ означава 8-16% оскъпяване. Това се казва в анализ на изследователското звено “Industry Watch”, разпространен в неделя. Анализът е посветен на правителственото решение от последните дни за нови изисквания към концесионерите на магистралата, които ще бъдат записани в анекс към договора и които трябва да бъдат изпълнени, за да влезе в сила концесионното споразумение. 

Решението на правителството по отдаването на концесия на автомагистрала "Тракия" може да повлияе на сроковете, в които ще бъде доизградена магистралата, смятат от аналитичното звено.

От икономическа гледна точка отлагането винаги предполага пропуснати ползи, се отбелязва в изследването и се добавя, че оценките на тези загуби трябва да се използват с разбирането, че не всички пропуснати ползи могат да бъдат представени количествено.

Според анализа в последните три години, през които се бави концесията, БВП нараства годишно до стойности над 6% реално или 12% номинално, ускорява се ръстът в индустрията и транспорта, повишават се доходите и финансовите ресурси на разположение на домакинствата, бързо нарастват чуждите инвестиции в икономиката.

Забавянето на изграждането на автомагистралата, според анализаторите, ще генерира промени в разходите по строителство, отлагане на мултипликационните ефекти от инвестицията върху регионалната икономика и пропуснати ползи от неизползването на магистралата както от домакинствата, така и от бизнестрафика.

От “Индъстри уоч” считат, че строителството би се оскъпило до 5.4 на сто за всяка година отлагане, или до 16 на сто при 3-годишно забавяне на старта на проекта. Строителните разходи ще растат като следват дългосрочния тренд на поскъпване на петролните продукти, както и заради изпреварващото нарастване на цената на труда в България.

Потенциално засегнатият трафик в незавършената част от трасето на магистралата би бил между 5700 и 7700 автомобила среднодневно, като около 40% от преминаващите са товарни автомобили. Според Industry Watch ефектите за трафика са основно забавяне на скоростта на придвижване и по-ниска безопасност на пътя.

Забавянето пък носи пропуснати ползи както пряко заради загубеното време, но и в по-големи разходи за заплати на шофьори и по-голямо натоварване на транспортните средства.

При използване на съществуващия път всяка година ще се губят между 45 и 90 хиляди човекодни повече в лични автомобили, между 60 и 98 хил. човекодни повече в автобуси и между 22 и 30 хил. дни експлоатация на товарните автомобили, се казва още в изследването.

По-късното пускане в експлоатация на отсечката Стара Загора - Карнобат се измерва и в повече загубени човешки животи и повече на брой тежки катастрофи. Наличието на магистрала в тази отсечка може да "спасява" около 4 човешки живота годишно, а 50-75 тежки произшествия с пострадали хора могат да бъдат избягвани, пише още в анализа.

Изграждането на автомагистралата носи значителен потенциал за развитие на регионалната икономика. Оценката на “Индъстри уоч” е, че реализирането на този инфраструктурен проект предполага ангажирането на между 2500 и 4800 местни работници.

Забавянето на проекта, според анализа, ще засегне транспорта на суровини от пристанище Бургас до вътрешността на Балканския полуостров, както и придвижването на около 600 хил. туристи към черноморските курорти от съседни и близки страни от Централна Европа.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Иван
    #15

    Магистрала "Тракия" показа очевадно как говорят и какво правят комунистите в опозиция и на власт.

  2. stephan
    #14

    Infrastrukturnite proekti, koito sa za pokoleniya napred e smeshno da se ocenyavat ot gledna tochka na rentabilnostta i t.n. Tova sa kapitalovlojeniya, koito izbyagvat napulno ot tesnogrudata liberla pazarna logika i e napulno bezsmisleno da se ocenyavat taka. Magistrali se stroyat ne zashtoto shte si vurnat parite za 10 ili 15 godini na tehniya investitor. Normalno e te da se stroyat "na zaguba", s durjavni pari, a kato ima vuzmojnost s chujdi takiva i.e. evropeiskite fondove oshte po-dobre. Sled

  3. експерт
    #13

    Industry Watch са прочути, че идеално се справят с обосновки на неизгодни сделки. Спомням си за " обоснования" доклад представен пред Върховния съд за предоставянето на БТК на 3 GSM лиценз без търг и конкурс и без заплащане на държавни такси в полза на Вива Венчърс. Сега " експертите" изпълняват поредната поръчка. Браво, дерзайте, чака ви " независимия анализ" за АЕЦ Белене !!!Господарят за поръчките е един и същ - няма да бъдете забравени, не се безпокойте !

  4. G01E99
    #12

    Някой е написал:Тази далавера с Тракия ни я натресе крадливият Кобург, а комунягите не изпълниха обещанието си да я отменят!----Пътя ще го направи лицето ИК,пропусна да го направи,но тази есен непременно ще го направи.Щяло да има избори на които Симеон пак щял да вземе повече и нямало да може да прави коалиция с лицето ИК .

  5. СБС
    #11

    Защо в Германия, Великобритания, САЩ и много други държави магистралите са безплатни? А в други (напр. Австрия, Швейцария и Словакия) винетките покриват и ползването на магистралите? Тази далавера с Тракия ни я натресе крадливият Кобург, а комунягите не изпълниха обещанието си да я отменят!

  6. П. Петров
    #10

    защото има годишната инфлация. Но има и друга истина, оставащите 100-150 км досега можеше да бъдат построени с еврофондове. Но тогава нямаше да има далавера. А такси за магистралите ще има. Но правилото е, когато има платени магистрали, да има и безплатни околни пътища. Поне така е в Западна Европа

  7. Венци
    #9

    Кой сверява часовника на Industry Watch?

  8. Тото
    #8

    Усеща се дългата ръка на хайдушката фамилия Коберготски !

  9. СБС
    #7

    Но защо не кажат, че за всичко е виновен крадливият Кобург: ако не беше пробутал такъв неизгоден догонор, заради който започна протакането, досега магистралата щеше да е завършена! Сега пак му търсят оправдание, че да пробутат неизгодната за нас и супер-изгодна за Кобурга концесия!

  10. Дедов
    #6

    В Гърция как се строят магистрали през планините с пари на ЕС. При нас също имаше пари и стоте оставащи киилометри през ниви трябваше да се построят до 2003 г. Какво общо има тук концесията - тя е просто начин да се присвоят част от парите.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.