
Решението на правителството по отдаването на концесия на автомагистрала "Тракия" може да повлияе на сроковете, в които ще бъде доизградена магистралата, смятат от аналитичното звено.
От икономическа гледна точка отлагането винаги предполага пропуснати ползи, се отбелязва в изследването и се добавя, че оценките на тези загуби трябва да се използват с разбирането, че не всички пропуснати ползи могат да бъдат представени количествено.
Според анализа в последните три години, през които се бави концесията, БВП нараства годишно до стойности над 6% реално или 12% номинално, ускорява се ръстът в индустрията и транспорта, повишават се доходите и финансовите ресурси на разположение на домакинствата, бързо нарастват чуждите инвестиции в икономиката.
Забавянето на изграждането на автомагистралата, според анализаторите, ще генерира промени в разходите по строителство, отлагане на мултипликационните ефекти от инвестицията върху регионалната икономика и пропуснати ползи от неизползването на магистралата както от домакинствата, така и от бизнестрафика.
От “Индъстри уоч” считат, че строителството би се оскъпило до 5.4 на сто за всяка година отлагане, или до 16 на сто при 3-годишно забавяне на старта на проекта. Строителните разходи ще растат като следват дългосрочния тренд на поскъпване на петролните продукти, както и заради изпреварващото нарастване на цената на труда в България.
Потенциално засегнатият трафик в незавършената част от трасето на магистралата би бил между 5700 и 7700 автомобила среднодневно, като около 40% от преминаващите са товарни автомобили. Според Industry Watch ефектите за трафика са основно забавяне на скоростта на придвижване и по-ниска безопасност на пътя.
Забавянето пък носи пропуснати ползи както пряко заради загубеното време, но и в по-големи разходи за заплати на шофьори и по-голямо натоварване на транспортните средства.
При използване на съществуващия път всяка година ще се губят между 45 и 90 хиляди човекодни повече в лични автомобили, между 60 и 98 хил. човекодни повече в автобуси и между 22 и 30 хил. дни експлоатация на товарните автомобили, се казва още в изследването.
По-късното пускане в експлоатация на отсечката Стара Загора - Карнобат се измерва и в повече загубени човешки животи и повече на брой тежки катастрофи. Наличието на магистрала в тази отсечка може да "спасява" около 4 човешки живота годишно, а 50-75 тежки произшествия с пострадали хора могат да бъдат избягвани, пише още в анализа.
Изграждането на автомагистралата носи значителен потенциал за развитие на регионалната икономика. Оценката на “Индъстри уоч” е, че реализирането на този инфраструктурен проект предполага ангажирането на между 2500 и 4800 местни работници.
Забавянето на проекта, според анализа, ще засегне транспорта на суровини от пристанище Бургас до вътрешността на Балканския полуостров, както и придвижването на около 600 хил. туристи към черноморските курорти от съседни и близки страни от Централна Европа.

Полезна ли ви беше тази статия?
Ще се радваме, ако подкрепите електронното издание Mediapool.bg, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
Подкрепете ниАбонирайте се за най-важните новини, анализи и коментари на събития от деня. Бюлетинът се изпраща до електронния Ви адрес всеки ден в 18:00 часа.
Абонамент