Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Поредно усукване за срокове и цена на "Тракия"

41 коментара
Поредно усукване за срокове и цена на "Тракия"

Дострояването на магистрала "Тракия" надали ще стане толкова бързо и толкова евтино, колкото се опитва го да представя министърът на регионалното развитите и благоустройството Асен Гагаузов. Темата отново стана актуална след като се разбра, че португалско-българският консорциум "Магистрала Тракия" не е осигурил финансирането в заложения в анекса към концесионния договор срок.

Миналият четвъртък Гагаузов заяви, че до седмица и половина може да обяви търговете за 3-4 лота от отсечката Стара Загора-Карнобат и от началото на лятото българските фирми да започнат да строят. Дни по-късно министърът се усети, че подготовката на процедурите ще отнеме месец и половина, а търгът трябва да е международен, както и че в най-добрия случай работите на пътя ще започнат през есента.

Въпреки, че вече говори за международен търг, тъй като България е длъжна да обявява големите си обществени поръчки и в страните от ЕС, от изявленията на Гагаузов в понеделник продължава да личи, че се отдава предпочитание на българските фирми.

За фаворити в бъдещите обществени поръчки за "Тракия" се считат "Трейс груп", "Мостстрой" и "Главболгарстрой" на бизнесмените Николай Михайлов, Васил Божков и Симеон Пешов. Докато в края на миналата седмица се лансираше вариант български фирми да започнат скоростно строителство за своя сметка и после бюджетът да им възстановява парите, сега се обявява вариант за международен търг с публични средства

"Средства в държавата има, остава само да организираме публичен търг за дострояването на магистралата", каза пред бТВ премиерът Сергей Станишев, като изрази съжаление единствено за загубеното време с концесията.

Концесионният договор бе подписан без търг и конкурс в края на март 2005 г. от предишното правителство на НДСВ и ДПС, сега коалиционни партньори на БСП.

Все пак предимство за българските фирми

"Така или иначе, българските фирми все пак имат предимство, тъй като те са тук, на своя територия", заяви Гагаузов пред БНТ. "Голяма част от тях имат кариери и те могат да бъдат по-конкурентни в цената, която ще предложат от тази гледна точка", коментира министърът.

Той все пак допусна, че е възможно значително оскъпяване на строежа над заложените в подлежащата на разваляне концесия 2.7 млн. евро за километър. Може да се достигне хипотетично и цена от 6 млн. евро за километър, заради високите цени на петрола, както и ако има забавяне на приключването на работите по магистралата, допълни Гагаузов. По думите му обаче било възможно и строежът да излезе по-евтин, "ако всичко се спазва така, както е, стриктно".

Че трите български строителни "гиганта" се готвят за международен търг, говорят и планираните огромни увеличения на капитала на фирмите на Божков – "Холдинг пътища" и "Мостстрой", за да могат да се впишат в критериите за международен търг, сред които са и изискванията за цена, капацитет, технологична и кадрова обезпеченост на фирмата.

Холдингът вдига капитала си от сегашните 432 хил. лева на 30.67 млн. лева. Акционерите на "Мостстрой" пък предстои да гласуват на насроченото за 26 юни общо събрание петкратно увеличение на капитала – от сегашните 1.11 млн. лева на 5.574 млн. лева. Дори и с увеличения капитал не е сигурно, че местните строителни фирми, близки до управляващите, имат шанс законно да спечелят международен търг срещу много по-мощни чужди компании, каквито също са проявявали интерес към отсечката, включително и португалските компании, досегашни участнички в концесията - МСФ, "Лена" и "Сомаг". Трите фирми не биха имали проблем със спечелването на подобни търгове за изпълнител, тъй като имат и много информация за участъка, която може да им е полезна при формирането на конкурентна оферта. Така за българските фирми пак остава единствено възможността да участват като подизпълнители.

Предварителните прогнози на министъра за старт на строителството са нереалистични, тъй като трябва да се отчете възможността за обжалване на решението за избор на изпълнител от страна на другите участници в търга. Ако съответната процедура не стигне до съда, строителството може да започне най-рано през септември-октомври. Отдаването на магистралата на нова концесия ще отнеме поне година.

Близки до строителните среди коментират още един възможен вариант за дострояването на магистрала "Тракия", в който се гарантира участието на "Мостстрой", "Трейс груп" и Главболгарстрой". В момента аутобанът е в активите на "Автомагистрали" АД, едно от двете държавни дружества, участвали в проваления концесионен договор. Не е изключено "Автомагистрали", като собственик на "Тракия", да остане носител на концесията, след като досега се обсъждаше провала само от страна на португалските фирми МСФ, "Лена" и "Сомаг". Дружеството ще има право да привлече частни инвеститори, в случая нашите фирми, за финансиране на публичната инфраструктура, според последните промени в Закона за концесиите. Проблемът е там, че дейността на "Автомагистрали" не е регламентирана като оператор на пътища, както това е направено за летищните и пристанищните оператори.

Търгове след разсекретяването на концесията

Договорът и анексите за концесията на магистрала "Тракия" трябва да се разсекретят, преди да се инвестират публични пари в изграждането на магистралата, заяви бившият министър на регионалното развитие Валентин Церовски пред НТВ в понеделник по повод провала на концесията заради неосигуреното от португалско-българския консорциум финансиране.

"Българският данъкоплатец има правото да научи цялата обективна истина за провала на сделката. Призовавам българското правителство да обнародва някои документи, с това ще стане ясно, че страната ни стана жертва на доста сериозна манипулация. За това положение има пряко отговорни политически сили. Освен тях трябва да посочим и ролята на услужливи неправителствени организации и някои медии", допълни Церовски, който бе регионалният министър, сключил концесията преди три години.

Проектът е емблематичен за връзките между политици, медии и организирана престъпност, добави Церовки. Държавната агенция "Национална сигурност" трябва да се намеси и да погледне проекта в цялост – от началото на преговорите до провала на сделката, от който българската страна губи над 7.3 млрд. евро, каза още той.

Според договора концесионерът трябва да плати такси в размер на 3 млрд. евро за периода на стопанисването, данъци – 700 млн. евро и ДДС – 3.6 млрд. евро.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

41 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. boby1945
    #42

    и оти трябва да е на "концесия"? Ако се построи с бюджетни средства, държавна гаранция и банка като ЕБРД, например, която да участвува и в управлението на проекта (като проектите Енергия1 и 2) и се ескплоатира от Автомагистрали какво лошо ще се случи?

  2. Софиянец
    #40

    Защо липсват неустойки при неизпълнение на договора?

  3. ipc
    #39

    e nemam dymi...

  4. СССРейчо
    #38

    нагло и без граници....

  5. Крумчо
    #37

    Довечера ще има специално Негово изявление! Чакайте. С Н.В. Цар Симеон Втори - Напред българи!Долу Костов. Всичко е точно. Поздрави.Крумчо, доцент и ръководител на НДДК - Национално Движение Долу Костов.И Дистрибутор на НДДК.

  6. Костоф
    #36

    Мое ли да ми е толкос кретенски електорато бе?Това бива комунистическа простотия, ама да провалат перфектна сделка без пари и сега да им излезе 3 пъти по-скъпо с държавни пари.Ама и тоа Чачев голям тъпанар излезе и така гадно ма подлъга!

  7. маймунка
    #35

    ти си червен парцал.

  8. Иван
    #34

    ДДС-то бихме го плащаме ние, а не португалците. За да внесат обаче в хазната 3,6 млрд евро ДДС португалците, ние бихме трябвало да им платим 18 млрд.Другарят цар трябваше да се изложи като кифла от 5 стотинки, за да спре тъпият български народ да гласува за него. Сега на ред е Станишката, а бате Бойко го чака.

  9. мунчо
    #33

    САЩ, Германия, Испания, Франция...Къде е изгодно за България да има вятърни електростанции?На връх Ком?На изкуствен остров в Черно море?http://www.cnn.com/2008/US/05/19/pickens.qa/index.html

  10. до стефчо
    #32

    Стефчо, бъркаш ме нещо. Не съм фен на Атака и не мисля че турците са ни главния проблем.За да нямаме магистрали най малко са ни виновни турците,нито световния империализъм, нито времето. Друга е причината.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.