Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Концесията пропадна, държавата ще строи "Тракия"

75 коментара
Концесията пропадна, държавата ще строи "Тракия"

Концесията за магистрала “Тракия” се провали и правителството ще обяви в най-кратки срокове търгове по Закона за обществените поръчки строителство на 107 км от аутобана в отсечката Стара Загора-Карнобат на 3-4 лота. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов в четвъртък пред бТВ. В същото време премиерът Сергей Станишев призна след заседание на Министерски съвет в четвъртък, че финансирането на строежа с държавни средства е трябвало да се избегне и именно това е идеята за възлагането на концесия. Другият основен проблем според Станишев е забавянето, което ще последва след развалянето на концесионния договор.

Това става шест години, след като предишният кабинет "Сакскобургготски" стартира преговорите за концесията и три години след подписването на договора с португалско – българския консорциум, което стана без търг или конкурс и предизвика остра реакция в ЕС.

Гагаузов вече подрежда търг

Регионалният министър каза, че няма информация португалците да са осигурили финансирането за дострояването на пътя от София до Бургас. Срокът за това изтече в 24 часа на 14 май, съгласно последния анекс към договора с консорциума “Магистрала Тракия”, в който 51 на сто държат три португалски фирми, а останалият дял е на държавните “Автомагистрали” и “Техноекспортстрой”. Досега не са предоставени официални данни за осигуреното финансиране, но Гагаузов посочи, че нямат информация някоя банка да е отпуснала необходимите средства.

"Аз ще докладвам на МС за резултата от концесията и съответно ще направя предложение правителството да осигури необходимия ресурс, ако се налага и с решение на парламента", каза Гагаузов. Той изрази надежда още следващия четвъртък правителството да вземе решение за продължаване и ускорено изграждане на магистрала "Тракия".

До месец и половина може да се проведат самите тръжни процедури, да вървят заедно и още това лято да започне реалното строителство, каза министърът. Той не вижда проблем с парите, тъй като очаква огромен бюджетен излишък в края на годината, който ще компенсира средствата, които избраните фирми биха вложили предварително.

"В едноседмичен срок аз съм готов да издам строително разрешение и за обявяване на процедура", заяви Гагаузов в четвъртък преди заседанието на МС. След като то приключи, премиерът Станишев каза, че регионалният министър си е тръгнал по-рано и въобще не е станало дума за провала на концесията.

Станишев: Положихме огромни усилия

"За нас е важно да се изпълнят ангажиментите, които са заложени в анекса за концесионния договор. Положихме огромни усилия, за да коригираме и подобрим параметрите на договора, тъй като във вида, в който беше предаден на това правителство, според мнението на Евростат, той не отговаряше на изискванията за концесия. Просто казано, това означаваше, че всички разходи, тъй като тежестите бяха прехвърлени на държавата, рисковете, трябваше да бъдат поети от държавата и трябваше да се запишат в държавния бюджет, което обезсмисля правенето на концесия. Именно за да се промени това, се водиха трудни преговори, постигна се едно добро решение. Трите риска (б.ред – строителен, от експлоатация и от трафик), два се поемат от концесионера и само един, по трафика, се поема частично от държавата. Според мен не е голям риск като се има в предвид това, което всички наблюдаваме като трафик между София и Бургас", каза премиерът.

Той пропусна да уточни, че рисковете са разпределени точно по този начин и в първоначалния договор за магистрала "Тракия". Договорът и двата анекса за засекретени, но източници и от управляващите и от опозицията твърдят, че анексите, подписани от правителството на Станишев, не променят основната схема на договора, дори влошават някои от условията по него.

"Водил съм разговори с премиера на Португалия, който е заинтересован тази инвестиция на португалските компании у нас да се реализира.", каза още Станишев. "Категоричен съм обаче, че концесионният договор ще бъде развален при неизпълнение на ангажиментите, поети от страна на концесионера. Проблемът е, че това ще удължи процедурата по изграждането на магистралата, а и то ще трябва да стане с държавни средства. Това трябваше да се избегне с възлагането на концесия", обясни той.

Обичайните заподозрени

Ясен и интересът на българските дружества към магистралата, каза още в четвъртък регионалният министър.

Това са "Трейс груп", "Мостстрой" и "Главболгарстрой", чието влизане в концесията се планираше и като подизпълнители в случай, че португалците все пак успеят да намерят парите. Напоследък, освен фирмите на Васил Божков, Николай Михайлов и Симеон Пешов, се спрягат като бъдещи участник и турската “Догуш”, която вече изпълнява редица обществени поръчки у нас, както и "Пътища"АД, придобита наскоро от бизнесмена Георги Гергов, който държи и част от акциите в Пловдивския панаир.

Строителните фирми са заявявали готовност да започнат работа по магистралата за своя сметка, а после правителството да им изплати средствата. Възможно е това да стане и от бюджетния излишък, допусна Гагаузов.

Председателят на Българската строителна камара и собственик на "Главболгарстрой" Симеон Пешов коментира пред БНР, че големите строителни фирми, които спечелят лотовете от магистралата, могат да получат и целеви кредити от финансови институции за започване на работата по пътя, които после да им бъдат погасени от държавата. Той добави, чемного по-малки български фирми пък ще могат да се включат като подизпълнители по отделните отсечки, на които ще се раздели пътя.

Гагаузов допълни пред бТВ, че е възможно за две години и половина да приключат работите по “Тракия, но не можа да се ангажира с цена на таксата, която ще трябва да плащат шофьорите за преминаването по пътя от София до Бургас.

Съмнителни цени

Гагаузов не можа да се ангажира с цени, които могат да бъдат постигнати в бъдещия търг, но акцентира върху това, че цените на петрола растат и това влияе върху стойността на пътното строителство, както отбеляза и Medoaipool преди дни.

"Ако започнем веднага възлагането на магистрала "Тракия", ние имаме шанс да се поберем в сегашния максимум на цената (б.ред – в концесията стойността е 2.7 млн. евро за километър), но това са неща, които ще станат ясни при провеждането на тръжната процедура", коментира регионалният министър. Бившият шеф на Агенция "Пътища" Павел Диковски възрази в четвъртък, че цена от 2.7 млн. евро е била възможна, ако строителството на магистралата завършваше в момента. При положение, че строителството почне в края на тази година, по-реалистична е цена от 3 - 3.5 млн. евро за километър, каза Диковски.

Размисли и страсти

Очакваното разваляне на една от най-оспорваните от политиците концесии, чийто старт се влачи трета година и бе обект на множество доклади и проверки, предизвика и множество коментари в парламента.

Народният представител от ДСБ Иван Иванов коментира като разумно провеждането на 3-4 обществени поръчки за доизграждане на магистралата,но стига да не се получи така, че фирми близки до властта да си разделят процедурите.

Бившият регионален министър Костадин Паскалев (БСП) пък акцентира върху изключителната важност от провеждането на проверка от оторизираните органи за разходите, които са направили държавните "Автомагистрали" и "Техноекспортстрой", по участието им в концесията. Пред Нова телевизия той посочи, че отговорността за забавянето на реализацията на този изключително важен инфраструктурен проект е политическа и по принцип се носи на избори, а "конкретната отговорност, финансова отговорност, трябва да се понесе от ръководителите, които са се съгласили да се разходват средства от съответните фирми и от държавния бюджет за провеждане на подобна процедура". Асен Гагаузов трябва да даде ясно обяснение какво се случва с автомагистрала "Тракия", призова съпартиецът му.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

75 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. cvetno
    #76

    Ама накъде без турската фирма "Догуш"?! Как така без тях?! То не може и на тях да няма, те хорицата вече колко обществени поръчки спечелили у нас...:)))

  2. 66
    #75

    от народа.Мръсника си е мръсник за цял живот.Като изпраха за 6 години парите на Техноекспортстрой от Либия ( а това са парите на работниците)сега мафиотските фирми на черепа, ГБС и Николай Михайлов сами щели да финансират строителството на магистралата.Всеки знае колко пари им наляха от излишека за 2007 година

  3. Алеко
    #74

    беше, че като се давали поръчки на чужди фирми, намалявала задължнялостта на България. Това е вярно само ако приемем, че интересите на българската държава не съвпадат с интересите на българския народ, защото кредитите, които вземат чуждите фирми, се връщат не от друг, а от българския народ, но при по-тежките условия, диктувани от чуждите интереси.

  4. ИНженер
    #73

    Преди достагодини/над 25/ участвах в технически експертен съвет на ГУП /сега фонд РПМ/, на които се приемаха Техническите норми на коитотрябва да отговарят изгражданите автомагистрали. След напраявения анализ на нормативните документи в европеиските магистрали, се прие в нашите норми да не присъства показателя коефи4циент на затвореност,в резултат на което ремонтните работи се правят в бавни срокове. Затова дългите ремонти на тунела "топли дол" предизвикват задръствания от движението.

  5. ELENA
    #72

    Gledaite predavaneto na Boiko Stankushev tuka, kak se pravi politika http://www.neterra.tv/bg/show.php?id=819&bm=2 2008-05-10 20:29:00 Kazaha, 4e sega6nite Komunisti BeSePe ne stavat za politizi, a samo da kradat, za drugo ne stavat i tova e na6ata nai goliama tragedia.

  6. Карина
    #71

    като сключиш неизгодна сделка, кой плаща и кой мъкне последствията, като си вземеш калпави майстори да ти оправят къщата, що става, за това си отваряй очите и три пъти мери, пък тогава режи :).

  7. nemam nervi
    #70

    6 загубени години заради жълтите и червени гъзоблизци,а сега би трябвало да се реже лентата- Иван Костов е виновен

  8. дяда Ви
    #69

    Магистралата - на международен търг - всичко друго е далавера за много милиони. НА ТЪРГ - С ФИКСИРАНИ ЦЕНИ И СРОКОВЕ И РЕМОНТА НА ТУНЕЛИТЕ, ЗАЩОТО ДОСЕГА ТВЪРДЕ МНОГО МИЛИОНИ СЕ ИЗСИПВАТ ТАМ ЗА ДА СЕ УПРАЖНЯВАТ РАЗНИ ФИРМИ, КОИТО ПОЛУЧАВАТ АНЕКС СЛЕД АНЕКС И РАЗДАВАТ КОМИСИОННИ. ТАМ СЕ ГРАБЯТ МНОГО МНОГО ПАРИ.

  9. ???
    #68

    za seten pat dokazvame 4e ot nas hora ne stava.

  10. 66
    #67

    реши че може да продължи да папка от други пак сигурни фирми."Това са "Трейс груп", "Мостстрой" и "Главболгарстрой", чието влизане в концесията се планираше и като подизпълнители в случай, че португалците все пак успеят да намерят парите. Напоследък, освен фирмите на Васил Божков, Николай Михайлов и Симеон Пешов, се спрягат като бъдещи участник и турската “Догуш”, която вече изпълнява редица обществени поръчки у нас, както и "Пътища"АД, придобита наскоро от бизнесмена Георги Гергов, който държи и част от акциите в Пловдивския панаир"

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.