Изстрелян бе търсачът на тъмна материя и тъмна енергия "Евклид"

Сандата е изстреляна от Флорида и ще прекара шест години в космоса, сн. ЕПА/БГНЕС

Европейската космическа сонда "Евклид" бе изстреляна в неделя от Флорида в опит човечеството да намери отговор на един от най-големите въпроси в науката: от какво е направена Вселената? Апаратът ще търси и ще се отида да изследва тъмната материя и тъмната енергия, които съставляват 95 процента от Вселената, но за които не знаем почти нищо, предадоха световните агенции.

"Евклид" е наречена на името на гръцкия математик, смятан за "бащата на геометрията". Нейната мисия да направи огромна 3D карта на космоса в опит да свърже някои от свойствата на тези две явления, които изглежда контролират формата и разширяването на всичко в космоса.

Сателитът излетя от космодрума "Кейп Канаверал" в 11:12 ч. местно време (15:12 ч. по Гринуич) на борда на ракета "Фалкон 9" на американската компания "СпейсЕкс".

На 1.5 млн. км от Земята и 10 млрд. години назад във времето

В продължение на шест години сондата ще изготвя триизмерна карта на Вселената, обхващаща милиарди галактики. Това ще позволи да се върнем назад във времето до преди 10 милиарда години – време, необходимо на тяхната светлина да достигне до нас.

Огромното количество събрани данни ще бъдат оповестени публично, така че научната общност да може да се възползва от тях, включително около 2600 изследователи членове на консорциума "Евклид" от близо 15 държави.

Нито тъмната материя, нито тъмната енергия се откриват директно. Тази голяма празнина в знанията означаваше, че не можем наистина да обясним произхода си, каза проф. Изабел Хук, която участва в проекта.

Прозренията на "Евклид" ще бъдат най-добрият ни залог, за да поемем по пътя на разбирането, смята астрономът от британския университет Ланкастър.

Мисия за 1.4 млрд. евро

"Ще бъде като да тръгнеш на кораб, преди хората да знаят къде е сушата в различни посоки. Ще начертаем Вселената, за да се опитаме да разберем къде се вписваме в нея и как сме стигнали дотук – как цялата Вселена се е появила от точката на Големия взрив до красивите галактики, които виждаме около нас, Слънчевата система и живота", каза тя пред ББС Нюз (BBC News).

Сондата струва 1.4 милиарда евро. Въпреки че основно е проект на Европейската космическа агенция (ESA), в мисията значителен научен и инженерен принос и от Американската космическа агенция (NASA).

Стотици наблюдаваха изстрелването на сондата, сн. ЕПА/БГНЕС

Предишни експерименти предполагат, че тъмната енергия представлява около 70% от цялата енергия във Вселената; тъмна материя около 25%; с всичкия видим материал - звездите, газа, праха, планетите, нас - представляват останалите 5%.

3D карта на над една трета от небето

Ключовата задача на "Евклид" ще бъде картографирането на разпределението на тъмната материя, която не може да бъде открита директно, но за която астрономите знаят, че е там поради нейните гравитационни ефекти върху материята, която можем да видим.

Галактиките, например, не биха могли да запазят формата си, ако не беше наличието на някакво допълнително "скеле". Предполага се, че това е тъмна материя - каквото и да е това.

Въпреки че този материал не може да се види директно, телескопът може да начертае разпределението му, като търси финия начин, по който масата му изкривява светлината, идваща от далечни галактики. Известно е, че космическият телескоп "Хъбъл" първи направи това за малка част от небето - само два квадратни градуса.

"Евклид" ще го направи на 15 000 квадратни градуса небе - малко над една трета от небесата.

В центъра на цялото проучване е VIS или видимата камера на телескопа, чиято разработка беше ръководена от Обединеното кралство.

"Изображенията, които ще произведе, ще бъдат огромни", каза проф. Марк Кропър от лабораторията за космически науки Mullard на UCL. "Ще имате нужда от повече от 300 телевизора с висока разделителна способност, за да покажете всъщност само едно изображение", посочва той.

Феномените тъмна материя и тъмна енергия

Тъмната енергия е много различна от тъмната материя. Тази мистериозна "сила" изглежда ускорява разширяването на Вселената. Признаването на нейното съществуване и ефект през 1998 г. донесе на трима учени Нобелова награда.

"Евклид" ще изследва феномена, като картографира триизмерното разпределение на галактиките. Наземни проучвания са направили това за малки обеми от небето, но сегашната сонда ще измери точните позиции на около два милиарда галактики на около 10 милиарда светлинни години от Земята.

"След това можем да зададем някои интересни въпроси", казва проф. Боб Никъл от университета Съри.

"Еднакво ли е ускорението във всички точки във Вселената? Днес ние осредняваме всичко, което измерваме. Но какво ще стане, ако ускорението там не е същото като тук? Това би било научно откритие", каза той пред BBC News .

"Евклид" няма да може да каже окончателно "това е природата на тъмната материя и тъмната енергия", но това, което трябва да направи, е да стесни обхвата на моделите и идеите, които заливат сегашното мислене. Той ще фокусира вниманието на теоретиците и експериментаторите. Например, това може да въведе малко ново мислене за това как да се открият частиците, за които в момента се смята, че представляват голяма част от тъмната материя. Всички търсения до момента са напразни, отбелязва ББС.

1. sloth

"Двутонната сонда ще бъде разположена на 1.5 милиона километра от Земята, от противоположната страна на планетата спрямо Слънцето." Противоположната страна на планетата спрямо слънцето е на около 300 милиона километра от Земята и е непрактична позиция по ред причини: трудна за достигане (ще трябва доста повече гориви и/или гравитационни маневри), невъзможна за директна радиокомуникация, нестабилна в по-дългосрочен план. Сондата е на път за т. нар. L2 орбитална позиция, където се намира и телескопът Джеймс Уеб.

2. ефрейтора

Това е новина за бъдещето . Която засенчва злободневните проблеми . Успех !

3. Калико Джо

Е да, на Джон Винсент Атанасов му направиха паметник в центъра на София щото е продукт (по скоро полупродукт - майка му е американка) на майка България ли? Просто харесваме фамилното му име, иначе връзката му с България е доста мъглява. Баща му е емигрирал като дете още 19 век, и Джон не знаеше и дума български. А аз споменах и Елиас Канети, който е говорил български и си е играл с децата в Русе до 7 годишна възраст, който и град е описал в книгите си. Получава Нобелова награда през 1981, но аз не помня България да е отбелязала това? Умира 1994, а Атанасов 1995.

4. ABV

Тъпите европейци са в неведение, кой е изобретателя на чушкопека!

5. Антон
    Отговор на коментар #1

Единствената връзка на Цвики с БГ е мястото на раждане. Той е швейцарец, от семейство на швейцарци, баща му е едър търговец на стомана - морски доставки, посока Швейцария. След девети, с такъв произход щеше да се развие най-много до звеновод в ТКЗС. Което не е много за гордост, не само неговият ум се развива и осъществявя в "гнилия запад".......

6. Калико Джо

Термина "тъмна материя" е въведен точно за същото нещо от швейцареца, роден в България и работил в САЩ - Фриц Цвикли, за който по байтошово време ме бяхме и чували. Има и нобелов лауреат по литература, роден в Русе, който го описва в книгите си за детството - Елиас Канети. Другаде за такива личности би се шумяло повече, но това е България.