Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кабинетът се надява авиокомпании от ЕС да купят "България Ер"",N

0 коментара

Само компании от България или от страни членки на Европейския съюз могат да кандидатстват за приватизацията на държавната авиокомпания "България Ер". Това става ясно от стратегията за 100-процентното раздържавяване на превозвача, одобрена в четвъртък от Министерския съвет.

От обясненията на вицепремиера Василев стана ясно, че правителството се надява интерес към държавния превозвач да проявят европейски авиокомпании. Той директно отряза българските частни превозвачи като възможни самостоятелни играчи, тъй като не отговаряли на критерия за стратегическите инвеститори. В последните месеци на няколко пъти "Хемус Ер" публично заяви интереса си да купи държавната авиокомпания.

Мажоритарният дял от дружеството-купувач трябва да бъде собственост на български физически или юридически лица, или на чуждестранни лица от страни-членки на Европейския съюз, е записано в одобрената днес стратегия.

В процедурата ще бъдат допуснати и финансови инвеститори, ако към "България Ер" проявят интерес по-малко от четирима стратегически инвеститори.

Авиокомпания "България Ер" приключи 2003 г. с 1.5 млн. лв. печалба, при загуба от 871 хил. за 2002 г. За първото полугодие на тази година компанията отчита печалба от 2.4 млн.лв. Паркът на "България Ер" беше увеличен от 2 самолета през 2002 г., до 4 през 2003 г., а в момента компанията притежава 8 "Боинг"-а. Броят на обслужваните дестинации е нараснал от 12 през миналата година до 18 през тази. В момента компанията оперира по директни линии до Лондон, Париж, Рим, Брюксел, Амстердам, Копенхаген, Стокхолм, Берлин, Франкфурт, Мадрид, Лисабон, Тел Авив, Москва, Цюрих, Виена, Прага и Милано. Увеличен е и броят на чартърните превози в общата структура на пътническите превози - от 16.64 % през 2003 г. до 28.58 % през 2004 г.

Изискванията към стратегическите инвеститори са да имат над 100 млн.евро приходи от авиационни услуги за последните три финансови години, а към финансовите - да управляват финансови активи над 200 млн.евро или да притежават дялови участия за над 200 млн. в други дружества.

И стратегическите, и финансовите инвеститори трябва да кандидатстват чрез регистрирани в България дружества по Търговския закон. Стратегическите инвеститори трябва да участват със 100-процента дъщерна фирма, а финансовите да притежават над 50% от капитала на дружеството - купувач.

Стратегията предвижда два етапа на конкурса за продажбата на "България Ер". Той ще стартира с процедура за сертификация на кандидат-купувачите - преценка дали отговарят на изискванията - която вече се приложи при започналото раздържавяване на четири от цигарените фабрики на "Булгартабак холдинг".

Предварителните оферти на кандидатите трябва да съдържат бизнес програма за развитие на авиокомпанията за 5 години и съгласие на инвеститора да осигури средства за увеличение на капитала ѝ с 20 млн. лв. В момента капиталът на "България Ер" е 10.160 млн.лв.

В окончателната си оферта кандидатите трябва да гарантират изпълнението на няколко задължителни условия: 3-годишна забрана да продават или прехвърлят акции на "България Ер", 3-годишна забрана за промяна на акционерното участие в дружеството-купувач, 5-годишна забрана за обявяване в несъстоятелност или ликвидация на дружеството, 3-годишна забрана за продажба на слотове на "България Ер" без разрешението на министъра на транспорта.

Критерии за оценка на офертите са предлаганата цена, инвестиционната програма, репутацията и опита на компанията в бранша.

Според кабинета, стратегията гарантира бъдещето на "България Ер" и ще позволи да се осигурят необходимите финансови средства за справянето му с конкурентния натиск на авиационния пазар.

Като предпочитани купувачи вицепремиерът и транспортен министър Николай Василев определи големите авиокомпании. След решението на правителството той коментира, че не би желал несериозни купувачи да вземат "България Ер", визирайки предишния неуспешен опит за продажбата на държавната авиокомпания, завършил с фалита на БГА "Балкан".

По думите му, нито една българска авиокомпания не може да покрие критерия за 100 млн.евро приходи от авиационни услуги за последните три години.

В последните месеци от частната компания "Хемус Ер" на няколко пъти оповестиха интереса си да купят държавния превозвач. В деня, в който правителството одобри стратегията, в."Труд" публикува интервю с шефа на "Хемус Ер" Димитър Павлов, който призова депутатите "да бъдат патриоти" и да дадат възможност да се създаде добра българска авиокомпания.

Преди да се приложи, стратегията на МС трябва да мине за одобрение през парламента.

Павлов определя като национално предателство, ако "България Ер" се продаде на чужда авиокомпания, защото така се продава пазар (разработените от държавната фирма линии), от който имат нужда българските компании.

За "Хемус Ер" все пак остава възможност да се яви на конкурса в консорциум с финансов инвеститор, ако към "България Ер" проявят интерес по-малко от четирима стратегически инвеститори.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.