Кабинетът ще търси пари за модернизация на пристанищата Варна и Бургас

Планира се с европари от новия период да се прави интермодален терминал във Варна

Кабинетът ще търси пари за модернизация на пристанищата Варна и Бургас

Кабинетът ще положи усилия, за да обезпечи финансово бъдеща инвестиция в модернизацията на пристанищата Варна и Бургас, която е наложителна, ако искаме да привлечем част от товаропотоците, които сега заобикалят нашата страна. Това заяви по време на парламентарния контрол в петък премиерът Пламен Орешарски.

Той каза още, че се предвижда разработване на проект за изграждане на интермодален терминал на пристанище Варна, с който да се кандидатства пред новия бюджетен фонд "Растеж и устойчиво развитие на регионите". По думите му този проект ще включва и преместване на пристанището и жп гарата в кв. "Максуда".

Тъй като обаче по този начин проектът става много скъп, а и ЕС не допуска пристанищна инфраструктура да се финансира по оперативни програми, правителството ще търси варианти за осигуряване на допълнително финансиране, в това число и посредством публично-частно партньорство, каза Орешарски.

За интермодални терминали у нас се говори активно от 2006 г., но реално страната ни няма все още нито един. Първият такъв трябваше да е в София, вторият - в Русе, а като част от бъдещ интермодален терминал във Варна през 2008 г. заработи Център за управление на контейнерен терминал, какъвто трябваше да се изгради там и на пристанище Бургас с теглен заем за 240 млн. евро от Японската банка за международно сътрудничество. Реализацията им обаче се забави и през 2011 г. правителството на ГЕРБ реши да се анулира кредитът, който сега бе повод за парламентарното питане към Орешарски.

Също през 2011 г. бе решено, че няма да се искат пари от оперативна програма "Транспрот" за интермадолния терминал в София, който трябваше да е край летището, за сметка на метрото и подобен проект в Пловдив. За строежа на интермодален терминал в Пловдив дори бе проведена процедура за изпълнител и през април 2013 г. бяха отворени оферти, най-ниската от които бе на "Трейс Груп" – за 8.57 млн. лв. без ДДС, и фирмата е била избрана да строи съоръжението. Договор с фирмата обаче все още не е подписан.

По отношение на пристанище Бургас ще се обмислят решения за инвестиции, както от страна на публичния, така и на частния сектор, но предстоят още разговори в рамките на местните и регионални власти за стигане до съгласие по основните характеристики на терминала, включително и за месторазположението, коментира още Орешарски в отговор на въпроса на депутата Борислав Гуцанов.

С решението на предишното правителство България беше лишена от възможността да развива модерни контейнерни терминали във Варна и Бургас. Пропуснахме възможността да превърнем пристанищата във врата на Балканите и Централна Европа на товаропотоците от Русия и Централна Азия", коментира още премиерът.

По думите му липсата на контейнерни терминали довела до сериозно отклоняване на националния и транзитен контейнер поток през пристанищата в Констанца и Солун. Така България дълготрайно изостанала в най-значимия сегмент на развитие на транспортните услуги. Модернизацията на пристанищата щеше да позволи и по-голямо натоварване на жп прелезите, добави още Орешарски.

По ОП `Транспорт" има проект, в рамките на който ще се направи анализ на товаропотоците от и към българските пристанища, ще се разработят концепции за дългосрочно развитие на пристанищата, ката още Орешарски.

Споделяне
Още от Бизнес

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?