Как може и защо трябва да бъде уволнен този ВСС?

Как може и защо трябва да бъде уволнен този ВСС?

Прекратяването на мандата на настоящия Висшия съдебен съвет е въпрос, който новото Народно събрание ще решава в спешен порядък. Причината е, че още през септември съдебните кадровици ще започнат процедурата за избор на следващия председател на Върховния касационен съд. Мандатът на Лозан Панов изтича на 10 февруари 2022 г.

В настоящия си вид т.нар. правителство на съдебната власт е доминирано от главния прокурор Иван Гешев и не бива да има съмнения, че ще се стреми да избере шеф на ВКС, удобен на Гешев.

При предишната процедура ВСС игнорира гласа на върховните съдии, които застанаха зад Павлина Панова и назначи Лозан Панов, който дойде от Върховния административен съд, но тогава се ползваше с подкрепата на Сотир Цацаров.

След като Панов се еманципира от тези, които го издигнаха, Цацаров многократно го заплашваше, че знае как е бил избран. Недомлъвките на задкулисието намериха израз и в признанието на Бойко Борисов, че всъщност той бил назначил Панов за шеф на ВКС чрез квотата на ГЕРБ във Висшия съдебен съвет.

Верни или не, тези "откровения" едва ли биха прозвучали, ако целта им не беше да компрометират Лозан Панов, който доста рязко се противопостави на статуквото в лицето на Цацаров и после на Гешев, настоявайки за реална реформа в съдебната система. Панов превърна в мишена на контролираните от Делян Пеевски медии, срещу него започнаха поредица проверки, за да е ясно какво могат да очакват тези, които които не се съобразяват с мнението на главния прокурор.

Големият проблем с ВСС е, че той се е превърнал в система от зависимости. Внезапни явления като решението на Лозан Панов да се изправи срещу тази система, са изключителна рядкост. Подобна съпротивата е единичен акт, който може да остане без последователи. През последните години показната разправа с инакомислещите се превърна в "превенция" спрямо онези, които се отклоняват от курса, зададен от "Главния".

Живият щит на Гешев

Преди седмица членовете на ВСС се държаха като жив щит в защита на Гешев. Те отказаха да разгледат по същество предложението на правосъдния министър Янаки Стоилов за отстраняването на главния прокурор. В крайна сметка съветът излезе с немотивирано решение, определяйки искането на министъра като "недопустимо". Това приличаше повече на партийна позиция, отколкото на административен акт.

Поведението на ВСС бе в пълно съзвучие с практиката на съдебните кадровици, които през последните 10 години се държат като Отдел за връзки със съдебната власт към главната прокуратура.

Огромната заслуга на министър Стоилов е това, че поставяйки въпроса за предсрочното прекратяване на мандата на главния прокурор, постави ВСС в положение на пълно самоизобличаване.

Какви са опциите пред депутатите?

От 2016 година насам 11-те членове на ВСС от парламентарната квота се избират с квалифицирано мнозинство от 160 гласа, което е записано като условие в конституцията. Парламентът няма механизми за отзоваване на собствените си представители в съвета, ако не е доволен от тяхната работа. Това дава на ВСС огромна независимост, която се е превърнала в безотчетност.

Източници на Mediapool от Народното събрание допускат, че ВСС може да бъде сменен сравнително бързо с промени в Закона за съдебната власт. Това може да се случи, ако НС приеме промени в структурата на ВСС. Обмисля се възможност Висшият съдебен съвет да бъде превърнат от постоянно действащ в непостоянно действащ орган.

Какво означава това?

В момента членовете на ВСС се занимават само с битието си на съдебни кадровици, т.е. те са постоянно действащи членове на съвета и не вършат друго. Ако ВСС бъде превърнат в непостоянно действащ орган, както беше преди 2007 г., членовете ще заседават веднъж седмично. През останалото време ще упражняват своята юридическа професия. Подобна радикална промяна в статута на ВСС дава основания за прекратяване на мандатите на сегашните членове, които са избрани при други условия.

Така Народното събрание, съдиите, прокурорите и следователите ще трябва да формират новия облик на ВСС.

Най-добрият вариант за смяна на състава на ВСС остават конституционните промени, за които все още няма съгласие между трите протестни партии и БСП. Подобни промени няма как да се случат достатъчно бързо, за да се попречи на сегашния ВСС да избере приемника на Лозан Панов. Макар и бавни, конституционните промени са единственият принципен вариант.

Радикална реформа

Подмяната на сегашния състав на ВСС се явява ключово условие за стартиране на реформата в съдебната власт, както си я представят т.нар. партии на протеста.

"Демократична България" настоява за прекратяване на мандата на ВСС и Иван Гешев, а след това и подбор на нови прокурори. Подобни са вижданията на "Изправи се БГ", а "Има такъв народ" отиват дори още по-далеч с национални избори за главен прокурор.

Преди седмица стана ясно, че прекратяването на мандата на Гешев минава първо през прекратяване на мандата на ВСС.

Нестабилната управленска конфигурация в Народното събрание показва ясно, че ако някой изобщо желае да стартира съдебна реформа, няма как да чака една година, за да изтече мандатът на ВСС. Трябва да се действа веднага.

Еднократен удар

Досега мнозинството във ВСС показваше, че предпочита да брани безотчетността на главния прокурор за сметка на съдебната независимост. Политическите обвързаности в кадровия орган на съдебната власт също са прекалено очевидни от години. Въпреки това грубата намеса на парламента при смяната на ВСС трябва да е еднократен акт, оправдан само от крайната си наложителност.

Депутатите трябва да гарантират, че това няма да се превръща в практика, защото подобно поведение може да създаде много повече проблеми за върховенството на закона, отколкото решения. Следващата власт може да реши да смени един работещ ВСС, за да назначи отново удобни хора и да върне система на изходно ниво. Или по-лошо.

Прекратяването на мандата на ВСС трябва да е съпроводено с всеобхватна реформа, като най-накрая Народното събрание изпълни препоръките на Венецианската комисия.

Политическото влияние в кадровия орган трябва да бъде намалено, съдиите трябва да получат право на самоуправление без намесата на прокуратурата, а държавното обвинение трябва да стане отчетно пред обществото. Главният прокурор трябва да бъде лишен от тоталния си контрол върху кадровото развитие на редовите прокурори. Всичко това минава през сериозен пакет от конституционни промени.

Това е единствената застраховка срещу политическия реваншизъм в съдебната власт, който ЕС наблюдава от години в Полша. Не бива да се допуска ВСС да бъде сменян всяка година, защото това буквално ще доубие българската съдебна система. Именно поради тази причина този път депутатите трябва да си дадат много ясна сметка какво смятат да свършат.

Споделяне

Още по темата

Още от Анализи и Коментари

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?