Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кампания ще промотира българските фирми на скандинавския пазар

1 коментар
Божидар Лукарски и министърът на предприемачеството и иновациите на Швеция Микаел Дамбер

Активно промотиране на България и насърчаване на директните контакти между българския и шведски бизнес ще са фокусът на кампания за откриване на нови възможности за наши фирми на пазарите в Скандинавия. Това се договориха министърът на икономиката Божидар Лукарски и министърът на предприемачеството и иновациите на Швеция Микаел Дамбери на среща в Стокхолм, където Лукарски е на работно посещение.

Според него българският бизнес изпитва сериозен недостиг на информация за възможностите на пазара в Швеция и това е една от основните пречки пред засилване на неговото присъствие на тамошния пазар.

Една от основните причини за недостига на информация за бизнеса е закриването на посолството на Швеция в България. В същото време страната ни остава извън фокуса на регионалните представители на Business Sweden, които отговарят за насърчаване сътрудничеството на шведския бизнес с международни партньори и привличането на чуждестранни инвестиции.

Предстоят конкретни разговори на представители на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) и Business Sweden за засилване на сътрудничеството между двете организации в подкрепа на малките и средни предприятия.

Отделно Службата по търговско-икономически въпроси (СТИВ) в Стокхолм към Министерство на икономиката подготвя серия от събития, чрез които да се установи директен контакт между български и шведски фирми. "Шведският бизнес знае изключително малко за България и има много какво да се направи“, заяви министър Лукарски. Той посочи, че трябва да бъдат полагани целенасочени усилия, като оптималният подход е да бъдат набелязани сектори, в които българското производство има традиции и конкурентни предимства. Такива са машиностроенето, електрониката и електротехниката; хранително-вкусовата промишленост и производството на винени и спиртни напитки; мебелната индустрия; текстилът и информационните и комуникационни технологии.

Като част от тези усилия през октомври в Гьотеборг ще се проведе двустранен бизнес форум в сферата на информационните и комуникационни технологии, за който заявки вече са направили редица водещи български компании. Интересът от шведска страна също е сериозен.

"Само преди няколко месеца организирахме подобна среща за компании от текстилната индустрия, която беше приета изключително добре от бизнеса от двете страни. Включиха се над 50 български компании“, посочи Галатея Коликова, ръководител СТИВ – Стокхолм.

Министър Дамбери заяви, че насърчаването на дребния бизнес е приоритетно и в провежданата от Швеция търговско-икономическа политика. Шведският модел се основава на активно участие на малките и средни предприятия във веригите на доставки на големите компании, за да стъпят на външни пазари.

Лукарски коментира, че шведският модел МСП да се теглят от по-големите компании все още е трудно приложим в България, но усилията са насочени към интернационализацията на МСП и включването им в локални и глобални вериги за доставки.

Двамата министри обсъдиха и възможностите за засилване на пазарните позиции за българските вина, които се приемат много добре на шведския пазар. Проблем обаче остава провежданата от Швеция политика по отношение вноса на алкохолни напитки чрез търгове.

През последните години пазарният дял на български вина на шведския пазар намалява поради ограничения брой отворени търгове, които се обявяват за България. През последната година такъв търг не е обявяван, в резултат на което делът ни спада от 2% преди няколко години до под 1% към момента. Министър Лукарски и министър Дамбери обсъдиха възможността тези ограничения да бъдат преразгледани с оглед на това да бъдат възстановени добрите позиции на българските винопроизводители на шведския пазар.

Двамата констатираха, че съществува сериозен неизползван потенциал в търговско-икономическите отношения между двете страни и направиха заявка да бъдат полагани системни усилия това да се промени. Посещението на министър Лукарски е първо за български икономически министър от 2007 г. насам. Това е сериозен сигнал за намеренията от българска страна, които се оценяват от Швеция, посочват от икономическото министерство.

За 2014 г. двустранният стокообмен с Кралство Швеция реализира ръст с 13.7% спрямо 2013 г. и достига рекордните до момента 289.2 млн. евро (0.60% от общия ни стокообмен за 2014 г.). Увеличени са както вносът, така и износът. Експортът на български стоки е нараснал с близо една трета (28.9%) до рекордните 139.6 млн. евро. Импортът от Швеция също се увеличава с 2.5% и е в размер на 149.6 млн. евро.

В резултат на по-големия ръст в абсолютна стойност на износа в сравнение с този на вноса, традиционно отрицателното за България търговско салдо в двустранната търговия намалява на 10.0 млн. евро.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Александър Борисов
    #1

    Медиапул,няма ли при вас филолози на работа,та допускате такива импотентни словосъчетания като ПРОМОТИРА ? !

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.