Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Караджов: Ремонтът на пътищата е заложник на избора на шеф на БНБ

Пет тира блокираха входа на парламента, пътният бранш също стяга протести

2 коментара
Караджов: Ремонтът на пътищата е заложник на избора на шеф на БНБ

Парите за ремонт на пътищата са заложник на решението на избора за шеф на БНБ. Това обяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов (ИТН) по време на среща с протестиращи шофьори на камиони пред сградата на Народното събрание в петък.

Няколко тира блокираха преди обяд движението по столичния бул. "Цар Освободител", след като спряха през главния вход на парламента. Шофьорите настояха за среща с председателя на парламента и депутати. Повод за недоволството им е продължаващото отклоняване на тировете през прохода Витиня, който е осеян с дупки, и те си чупят камионите.

Регионалният министър отиде при протестиращите шофьори.

"Моето място е тук. Аз не съм министър на една или друга партия, аз съм министър за тези, за които съм избран", каза Караджов пред участниците в протеста.

Според него отлагането от парламента на решението за плащането на над 1 милиард лева на пътните фирми е целенасочено блокиране на ремонтните дейности.

"Не може политически пазарлъци да стоят на пътя на поддържането на републиканската пътна мрежа. Нямаме инструмент, с който да ремонтираме и една дупка на пътя", заяви Гроздан Караджов.

Той обвърза решението за пътните ремонти с избора на шеф на БНБ, защото двете събития съвпадат като време. Управляващата коалиция няма обща кандидатура за шеф на БНБ, като в надпреварата участват Андрей Гюров (ПП) и Любомир Каримански (ИТН). В опит да се излезе от ситуацията премиерът Кирил Петков призова двамата да се оттеглят, но Каримански не иска.

Междувременно от браншова камара "Пътища" се заканиха да подновят протестите. Като първа стъпка обявиха, че ще затворят недовършените пътни участъци, за да предотвратят катастрофи.

Няма яснота кога ще бъде взето решението за пътните ремонти

Тази седмица трябваше да бъде взето решение от парламента за разплащането на претендираните от пътните компании над 1 милиард лева за извършени ремонти през последните две години.

Предложението бе половината от сумата, която е в размер на 520 млн. лв., да бъде платена веднага, а остатъкът след приключване ревизията на извършената дейност. Освен това се предлагаше предсрочно прекратените 5-годишни договори с фирмите за текущ ремонт и поддържане от служебния кабинет да бъдат удължени до 30 септември, за да не останат пътищата без поддръжка.

Зад предложението стои Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), чийто министър Гроздан Караджов е от квотата на "Има такъв народ". Самото предложение беше внесено за разглеждане в парламента от 9 депутати от "Продължаваме промяната" (ПП), ИТН и "Демократична България" (ДБ) начело с председателя на регионалната комисия Настимир Ананиев (ПП).

Във вторник с процедурни хватки Настимир Анинев успя да прокара решението през парламентарната комисия по регионална политика. В сряда обаче решението не мина през бюджетната комисия на Любомир Каримански (ИТН) поради липсата на кворум. Депутатите от ПП, БСП и ДБ не дойдоха на заседанието.

В четвъртък точката беше първа в дневния ред на парламента, но до гласуването ѝ не се стигна поради липса на доклади от комисиите. Взе се решение да мине за разглеждане отново през бюджетната и правната комисии следобед и петък да влезе за разглеждане отново в парламента. Липсата на кворум обаче пак провали заседанията на двете комисии и съответно днес не бе разгледана.

"Ставаме за смях с неспазване на собствените си решения", каза Тошко Йорданов, председател на парламентарната група на ИТН. Той припомни, че вчера бе гласувано проектът да влезе като точка днес. Спечелилата най-много гласове политическа сила бламира собствения си министър-председател, каза Йорданов.

Тирове пред парламента

Междувременно 5 тира блокираха площада пред главния вход на Народното събрание. Превозвачите недоволстваха от поредното отлагане на решението за ремонти по пътищата.

Те поискаха среща с председателя на парламента Никола Минчев, пред когото да поставят проблемите на пътната безопасност, липсата на мантинели и ремонти на пътища. Оплакаха се, че транспортният бранш е "обречен на геноцид".

Сред шофьорите беше и регионалният министър Гроздан Караджов, а депутатът от "Възраждане" Петър Петров им съдейства с пропуски за достъп в сградата на парламента.

Импровизираната среща между протестиращи и депутати от "Продължаваме промяната" и шефа на парламента Никола Минчев се проведе в клуба на народния представител. Пред протестиращите Минчев заяви, че не е запознат с казуса "Витиня". Шефът на парламента обеща решението на проблема да бъде гласувано, без да се ангажира кога ще се случи това.

Председателят на "Демократична България" Христо Иванов също се срещна с шофьорите. Той им каза, че ремонтите не зависят само от Народното събрание и заяви подкрепа за проекта на решение. "Има някакви проблеми, организационни и политически, които не са свързани с това решение по същество", каза Иванов. Той добави, че в неделя ще има политически съвет, "на който ще бъдат обсъдени нещата".

Дариан Десподов от Сдружението на малки и средни превозвачи покани депутатите от управляващата коалиция да се качат с тях на тировете и да минат заедно през Витиня, за да разберат за какво става въпрос.

Гроздан Караджов увери, че Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) e направило каквото е могло по въпроса. "Няма нищо, което да спира решението на Народното събрание, освен ако няма някакви политически пазарлъци или други задни мисли", заяви Караджов.

Тошко Йорданов (ИТН) заяви, че МРРБ е предложило решение, под което са се подписали депутатите от ИТН, ПП и БСП. Той допълни, че решението е съгласувано с премиера Кирил Петков и началника на кабинета Лена Бориславова.

"Всичко вървеше нормално, разбрахме се в четвъртък да влезе в зала, а в сряда да има бюджетна комисия. В сряда в бюджетна комисия по неясни за мен причини, въпреки че не е трудно да се сети човек къде ги стяга чепикът, те не отидоха на бюджетна комисия и провалиха заседанието", коментира Йорданов.

Той допълни, че минаването на проекторешението през пленарната зала, с което да се отпушат пътните ремонти, е било провалено от депутатите от "Продължаваме Промяната", "Демократична България" и "БСП за България".

Камара "Пътища": Пътният бранш е в заложнически капан на политически битки

Междувременно Управителният съвет на браншова камара "Пътища" излезе с декларация, в която посочва, че "пътно-строителният бранш е в заложнически капан, заради политически битки".

Това създава риск от "чудовищен ръст на безработните в сектора през тази година", твърдят от браншовата камара. Посочват, че през 2021 г. безработицата в строителния сектор се е увеличила с 14.3% на годишна база.

Браншът призовава депутатите да проявят разум, за да бъдат защитени животът и здравето на българските граждани.

Ако не се стигне до взимане на решение, браншова камара "Пътища" ще бъде принудена отново да възстанови протестните действия и да защити членовете си с всички законови методи, се казва в позицията на организацията.

"Като първа стъпка, с цел осигуряване на безопасността на движението, ще затворим недовършените участъци, за да предотвратим пътните транспортни произшествия до възлагането от страна на агенция "Пътна Инфраструктура" на довършването им", се казва в позицията на браншовата камара.

Камарата на строителите в България (КСБ) съобщи по-късно днес, че подкрепя исканията на колегите от камара "Пътища" за разрешаване на проблема с разплащането на задълженията на държавата към фирмите.

Строителната камара алармира и за липсата на решение във връзка с драстичното поскъпване на строителните материали, горивата, енергоносителите, разходите за труд и др. Това е тенденция, която повече от година бележи траен ръст и има задълбочаващо се негативни последствия върху отрасъла. Ефектът е спад на произведената продукция и ръст на беработните в сектора. По предварителни данни на НСИ се отчита спад от 30.7% на произведената строителна продукция през 2021 г. спрямо година по-рано.

Крайно време е държавата в най-кратък срок да приеме механизъм за индексация на договорите с публични възложители, призовават от камарата. Застрашена е не само поддръжката на републиканските пътища, а и изпълнението на договорите с еврофинансиране, посочват от строителната камара.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. полк. Дрангов
    #2

    Без да съм фен на Бойко Добър - лош Борисов поне правеше пътища. А слагайте минуси сега та белким дупките се запълнят д минуси и магистралите се довършат

  2. Entdecken
    #1

    Троздан Караджов от три месеца маже сутрин и вечер по телевизиите и не върши нищо да трансформира договорите така че да има контрол и гаранционни сросове и сега изведнаж дайте един милиард за да довършим шашмите на банкянския макак защото нямало как иначе. Комитова ги беше заковала и щеше да оправи нещата но съвсем ясно е че учиндолския чалгар се точи на дебелата далавера и натиска коалицията да му даде празен чек без Караджов дори да се напъне да направи това което се очаква от него за да не развали далаверата с инхауса! Време е да се помисли Караджов да бъде разкаран от там!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.