Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Каспийският тръбопровод има седмица за капитулация

2 коментара

Частните акционери в Каспийския тръбопроводен консорциум (КТК) до 21 декември трябва да решат дали отстъпват за повишението на тарифите за транзита на петрол от 29 щ.д. на 39 щ.д. и дали да намалят рязко лихвите върху кредита, който са предоставили за развитие на тръбата, съобщи в петък “Комерсант”.

Според изданието, големите петролодобивни компании, които са акционери в КТК – “Шеврон”, “Шел”, “Eксън” и “Лукойл” нямат алтернатива освен да отстъпят пред натиска на руската държава. 

Правителството на Русия показа, че е готово както за преструктурирането на КТК, така и за фалита на дружеството.

Противопоставянето на частните акционери и държавната власт в Русия влезе в най-острата си фаза в края на годината и през последните две седмици достигна до своята кулминация.

В края на май Федералната данъчна служба на Москва обяви, че има финансови претенции на стойност 4,7 млрд.рубли към компаниите. “Росимущество”, “Росенерго” и “Минпроменерго” с общи усилия успяха няколко пъти да отклонят искането на частните компании за разширение на капацитета на КТК.

Руските власти съобщиха, че на терминала си в Новоросийск КТК транспортира нефт независимо, че лицензът ѝ за това е изтекъл през август 2006 г. и това позволява да се блокира работата на консорциума във всеки един момент.

Вчера стана известно, че руският акционер “Лукойл” се е обърнал към всички останали участници в КТК с предложение да се увеличат рязко тарифите за транспортирането на нефта по тръбата и да намалят лихвения процент върху парите, които са представили за строителството на тръбата през 1995 година.

Каспийският тръбопроводен консорциум притежава единственият частен магистрален петролопровод на територията на Русия. Той съединява района на добива на суровината в Казахстан с Новоросийск, който се намира на Черно море.

Най-голям дял от акциите притежава руската държава – 24 на сто. След нея е Казахстан с 19 на сто. Държавата Оман също притежава 7% от акциите на тръбата. Останалите акционери са частни компании – “Шеврон” има 15 на сто, “Лукойл” и “Бритиш петролиум” притежават 12,5 процента, "Роснефт" и “Шел”l имат 7,5 на сто, а “Ексън” държи 7,5% от тръбата.

“Комерсант” съобщава, че разполага с копие от писмото, изпратено от казахстанската страна, което по тяхна информация е аналог на изпратеното и от Русия предложение, цената на транзита да се вдигне до 38 щ.д. за тон.

Такова предложение за покачване на транзитните такси беше представено по–рано от ръководителя на “Росенерго” Сергей Оганесян. Не е известно какво намаление на лихвите са поискали държавните акционери, коментира руското издание.

Западните акционери в тръбата трябва да решат до събранието на 21 декември, дали приемат условията на “Росимущество”. Според източници на изданието, близки до правителството на Казахстан, държавните акционери са се споразумели да гласуват “за” предложението. Няма информация каква позиция ще заемат “Лукойл” и “Бритиш петролиум”. От “Шеврон”, който от частните акционери държи най-голям дял, са потвърдили пред “Комерсиант”, че са получили писмото, но се въздържали от коментар. Мотивът е, че все още не е настъпил срокът за окончателното гласуване.

По данни на руското издание, “Шеврон” са склонни да приемат предложението на “Росимущество” и да проведат преговори за условията по "предаването". От “Ексън” също са отказали коментари, но по данни на “Комерсант” там планирали да гласуват “против” руското предложение.

В крайна сметка окончателното решение ще зависи от малките акционери на тръбата, като ЕНИ, "Роснефт" и “Шел”. Според руското издание, “Ексън” са способни да обединят около своя глас по-малките недоволни акционери и да блокират руските интереси. Според други анализатори обаче се очаквало, че малките акционери ще се консолидират около “Шеврон”.

При всички случаи ултиматумът на Москва е опасен. Руският парламент ще гласува на второ четене законопроект за магистралния тръбопроводен транспорт, чрез който се дават пълни правомощия на държавата да контролира тарифите за транспорт на суровината. Прогнозата е, че проектът ще се обсъжда на 22 декември. С предложения законопроект, руското правителство слага бариера пред частните инвестиции в петролни тръби. Максимумът, който могат да заемат частните капитали е 20 на сто.

Ситуацията може да се промени, ако “Транснефт” поеме руският пакет акции в КТК, коментира “Комерсант”. По информация на изданието, вицепрезидентът на “Транснефт” Сергей Евлахов вече води преговори с “Росимущество” по договора за прехвърляне на управлението на активите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. atanas
    #3

    така ще бъде със всеки който смята че руската имперска доктрина се е променила. Справка със случая с договорените цени за газта до 2010 г.

  2. @
    #2

    maksimum wuzmojno. Izobshto ne stradam za petrolnite kompanii i edrite akcioneri. Samo gaz!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.