Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Китай изключи Русия от съвместния проекта за самолет, който да конкурира западните

6 коментара
Руската Обединената авиостроителна корпорация представи през 2018 г. макет на бъдещия пътнически самолет. Снимка: ОАК

Опитът да се създаде, съвместно с Китай, първият от времето на СССР широкофюзелажен руски пътнически самолет, завърши с фиаско.

Четете бюлетина Денят с Mediapool

Китай изключи Русия от проекта за самолет CR929, който се разработва от 2017 г., с идеята той да бъде конкурент на Boeing и Airbus. На авиошоуто в Бурже самолетът бе представен като собствена китайска разработка, в която не участва нито Русия, нито нейната Обединената авиостроителна корпорация (ОАК), съобщи специализираният сайт The Air Current, цитиран от "Москоу таймс". Става дума за машина с капацитет 280 пътници, чието създаване беше оценено на 50 милиарда долара.

Китайският производител на търговски самолети Comac показва на авиошоуто голяма снимка на проекта, който преди това беше наречен CRAIC CR929. Префиксът на обозначението - CR (C - Китай; R - Русия)- се свързваше със сътрудничеството между китайската и руската авиокосмическа индустрия, които официално се обединиха през юни 2016 г., за да проектират съвместно широкофюзелажен самолет, насочен към сегмента, доминиран от 787 на Boeing и A350 на Airbus, уточнява The ​​Air Current.

Китайският партньор Comac реши да откаже услугите на ОАК, който първоначално трябваше да прави планер и искаше да участва в създаването на двигатели.

Официален източник от Comac e потвърди пред The ​​Air Current, че Русия е изключена от проекта: Пекин е решил да го продължи със свои сили.

Лайнерът направи първия си полет тази година. Проблемите с руското участие в създаването му започнаха още от първите години. Comac отказа да позволи Русия да получава приходи от продажбата на самолета на вътрешния китайски пазар. Вместо това на ОАК беше предложен увеличен дял от глобалните продажби (70%). Но очакването за търсенето в Китай беше 3000 самолета, докато глобалните му перспективи бяха неясни.

През 2022 г., след началото на войната в Украйна и налагането на западни санкции срещу руската авиационна индустрия, Китай реши да се откаже от всички руски разработки в CR929 и да ги замени със западни.

По-специално Comac настоя за използването на немски и американски компоненти вместо камиони с шасита, произведени от Русия. Освен това китайският производител реши да включи Rolls-Royce и General Electric в разработването на двигателя, въпреки че Русия се надяваше да участва в тази част от проекта.

Русия от своя страна изостана от плана за работа по планера поради липса на финансиране. "Руската страна възприема китайския избор в полза на западните компоненти като бял флаг, размахан към Запада, на фона на санкциите, наложени след нахлуването в Украйна", обясни източник, запознат със ситуацията, пред South China Morning Post (SCMP) миналата година.

Що се отнася до финансовите условия на проекта, Москва ги смята за необещаващи. "Москва разбра, че за CR929 ще бъде много трудно да отнеме клиенти от Boeing и Airbus извън Китай", казват източници на SCMP. В резултат на това проектът губи икономически смисъл за Русия.

Бившият вицепремиер Юрий Борисов, говорейки на форума $Инженери на бъдещето$ в края на юни миналата година, призна: "Този проект с Китай по принцип не върви в посоката, която ни устройва. Тъй като Китай се превръща в индустриален гигант, все по-малко се интересува от нашите услуги."

"Участието ни намалява и намалява. Не искам да прогнозирам бъдещето на този проект – дали ще го напуснем или не", допълни той преди година.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Александър Борисов
    #6

    Останаха на гарата да гледат, как влакът се изнизва пред очите им ! Защо не се върнат обратно в работилницата,и да произведат "самьiй лучший в мире самальот"?! И да го начукат на Запада,като го задвижат с парна тяга!

  2. Авакум Захов
    #5

    Вторачени в технологичното джудже Русия пропускате важното послание, а то е, че китайски самолет трудно може да измести западните производители извън Китай.

  3. полк. Дрангов
    #4

    Лоша новина за русофилистиците! ... И жълтите бягат от тях!

  4. Стефанов
    #3

    Проссия - тюрма народов, всеки бяга далече от руските фашисти, които могат и искат само да грабят

  5. simply blue
    #2

    Истината е, че рашките не могат да предложат нищо на Китай, защото технологиите им са там, където ги остави СССР. Този проект беше обречен от самото начало. Никой нормален човек няма да строи самолети модел от 1970г. през 2023г. Дори и китайците. :)

  6. Отбелязвам
    #1

    Никой вече - даже и Китай - не иска да има нещо общо с Империята на злото.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.