Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кой ще победи в нощта на Оскарите

1 коментар
Раздаването на статуетките изглежда предрешено, но критиците допускат и изненади, сн. GettyImages

Тази нощ за 96-ти път американската Академия за кинематографично изкуство и наука ще раздаде своите награди и макар всички кинокритици да определят като големия победител на вечерта епоса на режисьора Кристофър Нолан "Опенхаймер" и завръщането след две десетилетия на блокбастърите сред отличените се очакват и изненади.

Историята на "бащата" на атомната бомба е фаворитът с 13 номинации и вече има редица статуетки , неговият създател е с големи шансове да спечели първия си "Оскар" за най-добър режисьор. За пръв път може и индианка да получи най-престижното киноотличие – Лили Гладстоун като най-добра актриса за ролята си в „Убийците на цветната луна“, но Ема Стоун и превъплъщението ѝ в „Клети създания“ са достойна конкуренция.

За първи път два неанглоезични филма се съревновават за наградата във водещата категория за най-добър филм. Това са френският "Анатомия на едно падане", получил хвалебствия от критиката и триумфирал на наградите "Сезар", и копродукцията на Великобритания, Полша и САЩ на немски език "Зона на интерес".

Според ББС би било голямо разочарование, ако „Опенхаймър“ не бъде обявен за най-добър филм тази година, тъй като биографичният филм за Джей Робърт Опенхаймер е много по-сложен от средностатистическата холивудска драма, „базирана на истинска история“. Лентата е феноменална успешна в глобалния боксофис като предлага перфектен баланк между изкуство и търговия, доминира в сезона на наградите и колкото и добри да са „Убийците на цветната луна“ и „Клети създания“ изглежда, че нямат шанс.

Кристофър Нолън, чийто „Черен рицар“, според критици е бил силно ощетен от Киноакадемията, има шанс да спечели и първия си Оскар за най-добър режисьор. Британското издание смята, че взетата наскоро от него награда на Гилдията на режисьорите е добра подсказка, че ще вземе същото отличие тази нощ. Режисьорът на „Мементо“, „Интерстелър“, „Генезис“, „Дюнкерк“ и трилогията за Батман предлага най-амбициозния си проект досега и въпреки солидната конкуренция на другите номинирани за най-добър режисьор би било изненадващо, ако той не триумфира в тази категория.

Изпълнителят на ролята на Опенхаймер – ирландският актьор Килиън Мърфи, който вече грабна наградата на Гилдията на актьорите също се смята за фаворит за Оскар за главна мъжка роля, но номинираните в същата категория Пол Джиамати за „Заседнали“ и Джефри Райт за „Американска литуратура“ не печелили награда на Академията, колкото и блестящи да са били кариерите им.

Състузанието за най-добра женска роля определено е между Лили Гладстоун и Ема Стоун, които правят две необикновени и изключително различни изпълнения. Според ББС Гладстоун заслужава да спечели за красивото си, изтънчено изпълнение в „Убийците на цветната луна“, но това не е сигурно заради пищната роля на Стоун като франкенщайновата феминистка Бела Бакстър в „Клети създания“. За Стоун това би била втора статуетка след Ла Ла Ленд“, а за Гладстоун победата би била историческа, превръщайки я в първата индианка, спечелила наградата за най-добра актриса.

Категорията за най-добър поддържащ актьор също изглежда предизвестена. Робърт Дауни-младши внася цялата си обичайна интензивност и харизма в ролята на Луис Щраус в Опенхаймер, но и там има финес и дълбочина. Вместо да бъде просто злобен антагонист, Щраус кипи от страх и несигурност. Но и Робърт де Ниро прави някои от най-добрите си работи от години в „Убийците на цветната луна“ и заслужава статуетката също толкова.

Според ББС най-лесна за познаване е категорията за най-добра поддържаща актриса и статуетката тук трябва да отиде при Да'Вайн Джой Рандолф за превъплъщението ѝ в „Заседнали“. Емили Блънт, Даниел Брукс, Америка Ферара и Джоди Фостър могат да се отпуснат и да се насладят на шампанското си в нощта на Оскарите, защото няма да се притесняват да изнесат реч, пише изданието.

Петте претендента за най-добър адаптиран сценарий са „Опенхаймер“, Барби“, „Клети създания“, „Зона на интерес“ и „Американска литература“ и тук прогнозите не могат да са точни, но критиците, с които ББС разговаря, смятат, че статуетка заслужават както „Барби“ на Грета Гъруиг и Ноа Баумбах за техния креативен и триумфален поглед върху куклата, така и „Американска литература“.

Според тях „Анатомия на едно падане“ е почти сигурен победител за най-добър оригинален сценарий на Жюстин Трие, която е и режисьор на лентата, и Артур Харари , но фаворит е и сценарият на Дейвид Хемингсън за „Заседнали“. Шанс има и Селин Сонг за „Минали животи“.

„Зона на интерес“ на Джонатан Глейзър, който се състезава за най-добър международен филм, е необикновено произведение на изкуството, което подхожда към ужасите на Холокоста от изумително оригинален ъгъл и е фаворит в категорията, смятат критиците на ББС.

Предстои да се види дали наистина „Опенхаймер“ ще оправдае прогнозите, но има още един елемент от от наградите Оскар. Той е, че когато за статуетките се борят по-разпространени и известни филми, исторически погледнато, интерес към тях имат повече хора. Най-гледаната церемония в историята е през 1998 г., когато "Титаник" беше начело на наградите "Оскар", спечелвайки 11 трофея. Около 57,3 млн. зрители наблюдаваха как Джеймс Камерън обяви: "Аз съм кралят на света!", отбелязва Асошиейтед прес.

Битката за тазгодишните статуетки между блокбастърите "Опенхаймер" и "Барби" увеличава надеждите и за телевизионното предаване. В последните години то се движи около една трета от зрителите, наблюдавали триумфа на "Титаник". Миналогодишната церемония беше гледана от 18,7 млн. зрители.

"Това улеснява десетократно" работа, каза наскоро водещият на церемонията в театър "Долби" в Лос Анджелис Джими Кимъл, който за четвърти път ще дирижира шоуто. "Когато никой не е гледал филмите - а това се е случвало, включително и в годините, когато съм бил водещ - нямаш отправна точка, от която да тръгнеш", коментира той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. MP_reader
    #1

    Но фона на отвратителната пропаганда идваща от Холивууд напоследък, Опенхаймер е много добър филм. Има един голям недостатък - досадна драматична музика, която почти никога не спира, но все пак е много добър.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.