Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Конкорд: крилете на гордостта

0 коментара

Луксозна кокошка или кокошка със златни яйца? Конкордът, дълго поддържан от френските и британските данъкоплатци, не носи нищо. Но неговият престиж има неоценима стойност. И затова той би трябвало да лети отново, още през есента.

Можете ли да си представите Лувъра без Джокондата или Пиза без наклонената кула? В Air France и British Airways дори за секунда не могат да си представят да живеят без "паметника" Конкорд. "Самолетът, който лети по-бързо от слънцето", способен да надмине 2000 километра в час, е най-бързият в света. Също и най-известният със своя заострен нос, издълженото си туловище и триъгълните си криле.

Но този уникален шедьовър е застрашен след ужасната катастрофа на Конокрд AF 4590 на Air France, която причини смъртта на 113 души на 25 юли 2000 година. Преди година печатът казваше "чао, чао Конкорд" (в. "Либерасион") и разказваше "хрониката на една предизвестена смърт" (в. "Монд"). Твърде скъп, твърде стар, твърде опасен, свръхзвуковият самолет изглеждаше годен само за музея.

Въпреки това рядката птица - от която има едва 12 екземпляра в света - би трябвало да полети отново тази есен, ако си възвърне разрешителното за летене. Вероятна хипотеза, след като гумите, ахилесовата пета на машината, бяха преосмислени от Michelin. Докато чакат свръхзвуковият самолет да полети отново към Ню Йорк, единствената му посока, 120 механици "с квалификация за Конкорд" от Air France оправят последните пет машини на компанията.

Тъй като съоръжението е крехко: то трябва да да бъде напълно демонтирано и след това сглобявано отново, при това на всеки 12 000 летателни часа. Тази операция трае 6 месеца. Тогава защо е това терапевтично суетене около една уморена машина, която най-късно през 2008 година ще трябва да бъде изхвърлена?

Обяснението не бива да се търси в икономическата рентабилност. През 1977 година, 15 години след раждането на проекта, Конкорд вече струваше 34 милиарда франка на правителствата на Франция и Великобритания. Закован на земята от петролната криза, твърде хищният свръхзвуков самолет (той поглъща 95 тона керосин на полет) не успя да съблазни никого, освен Air France и British Airways. И то как!

Само за един символичен франк френската авиокомпания си купи през 1979 година трите последни машини. След тази голяма продажба на оказион, Конкорд почти никога не е донесъл и една копейка, въпреки продаваните по 50 000 франка билети.

През 1999 година шестте свръхзвукови самолета на френския превозвач превозиха най-малко 60 000 пътника. Резултат: 700 милиона франка оборот (1% от общия резултат на компанията) и едва 20 милиона франка печалба, което не е повече от печалбата на... компанията за бисквити Les Brioches Pasquier. При това годината бе доста добра. През 1992 година самолетът бе донесъл загуба на стойност близо 300 милиона франка на Air France.

Няма значение, Конкордът си е една чиста мечта. "Конкордът носи малко като оборот, но имиджът му има неоценима стойност", обяснява говорител на компанията. Толкова неоценима, че Air France никога не е правила сметката: достатъчно е да погледне списъците с пътниците. На борда на Конкорд почти всички хора принадлежат на "висшето общество". Или по-скоро са високодоходни пътници: шейхове, бизнес величия, звезди и примадони.

Конкордът, това е един друг свят. "Линията Париж-Ню Йорк с Конкорд е нещо митично: човек няма чувството, че принадлежи към смъртните същества. Всички разговарят докато се наливат с шампанско още в 11 часа сутринта", разказва една кинопродуцентка. "Ростропович бе луд по Конкорда. Той направо купуваше допълнително място за своя Страдивариус", споделя друг свидетел.

Не само, че свръхзвуковият самолет привлича богатите пътници (една трета от които са американци), но той е и реклама-мечта за Air France и British Airways. Благодарение на своя "престижен продукт", френската копания си позволи и няколко екстри. Например гигантът на газираните напитки Pepsi плати цяло състояние, за да наеме един от самолетите за една седмица и да го пребоядиса в рекламните си цветове. Един емир пък дори нае цял Конкорд, за да заведе малкото си семейство на почивка в Азия.

Затова без да се колебае Air France плати сметките на стойност около 500 милиона франка (заплатите на персонала на Конкорд и разходите за повторното му въвеждане в действие), за да върне машината във въздуха. Особено, след като всички нужни условия са налице: разследването на катастрофата почти приключи и близките на жертвите получиха обезщетения. Застрахователните компании платиха 215 милиона франка на френския оператор за "загубения" през миналата година самолет, една сума, която покрива част от разходите по задържането на останалите машини извън движение.

Докато чака появата на новото поколение свръхзвукови самолети, което ще е реалност не по-рано от 2010 година, Конкорд няма конкуренция. Освен това в предприятието съществува истински консенсус. "Няма спор. Всички служители искат подновяване на полетите", разказва Франсоа Кабрера, генерален секретар на синдиката CFDT в Air France. "Единственото условие се поставя от механиците на Конкорд... те всички искат да участват в първия изпитателен полет."

Веднага след трагедията от Гонес, навигаторите от "семейството на Конкорд" (33 пилота и механика) се подготовиха за завръщането със сеанси за поддържане на квалификацията и полети със симулатор. Но също и с полети... на сухо! Заковани на земята, те симулират, че самолетът лети към Казабланка или Ню Йорк и че извършват принудително отклонение от пътя поради буря или неразположение на пътник, и всичко това при реални контакти с контролната кула и метеорологичната служба. Няма съмнение, Air France вярва в своя Конкорд.

© Copyright Mediapool

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.