Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Конституционният съд обяви Национална компания “Пристанища” за незаконна

15 коментара
Конституционният съд обяви Национална компания “Пристанища” за незаконна

Образуването и функционирането на Националната компания “Пристанища” е противоконституционни. Това реши на 10 май 2005 г. Конституционният съд на България във връзка с образувано дело по искане на 49 депутати от 39-ото народно събрание, съобщиха в четвъртък от пресслужбата на магистратите.

Народните представители искаха установяване на противоконституционност на параграфите в закона за изменение и допълние на Закона за морските

пространства, вътрешните водни пътища и пристанища на България, трансформиращи Изпълнителна агенция “Пристанща” в Национална компания “Пристанища”. В иска те бяха подкрепени от Българската асоциация на корабните брокери и агенти и от Асоциацията на българските пристанища и пристанищни оператори

Съдът се произнесе в тяхна полза с мотива, че е противоконституционно съвместяването на стопански, властнически и регулаторни функции в държавно дружество, регистрирано по смисъла на Търговския закон. Според магистратите със сформирането на Националната компания “Пристанища” държавата е създала монопол върху дейностите по разрешаване на достъпа до портовете и дейностите в тях, както и по определяне на размера на пристанищните такси. Такъв монопол може да има само, ако това е разписано в Конституцията на Република България, а пристанищата не са в този списък. Освен това достъпът до пристанищата на страната ни е въпрос на сигурността на държавата и е недопустимо той да се извършва от фирма, пък била тя и държавна. Това трябва да прави държавен орган, категорични са магистратите. А с регистрацията на Национална компания ”Пристанища” по Търговския закон е възможно предприятието да бъде обявено за приватизация, пише в решението на Конституционния съд, което е подписано от трима магистрати с особено мнение.

Решението на КС не подлежи на обжалване и трябва да бъде приложено във вида, в който е прието. Което означава, че се налага нов ремонт на Закона за морските пристанища и вътрешните водни пътища, в който да се регламентират държавническите и стопанските дейности при управлението на пристанищата. Така че или Национална компания “Пристанища” трябва да се закрие, или от дейностите ѝ да се извадят държавническите функции и тя да остане да действа само като стопански субект по събиране и разпределяне на пристанищните такси и управление на дейностите в портовете. Отделно Министерството на транспорта и съобщенията трябва да си структурира държавен орган, който да се занимава с достъпа.

Като се запознаем с решението на Конституционния съд, ще решим какво ще се предпиреме, каза транспортният министър Николай Василев по повод обяваването на НК “Пристанища” за противоконституционна. Той заяви, че в момента се получава правен вакуум в отрасъла.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Canada Dry
    #16

    Никито пак я окака.Много учено, много компетентно това монархо-комуне, бе!

  2. Оплаквачката
    #15

    какви лайна забърка!Препоръчвам ти, за да се поизчистиш малко от тях, да уволниш първо Красито Мартинова (а с нея и нейното братче), Чичопейчото Манолов и целия юридически екип на Министерството. Да бяха слушали едно време какво им се говореше за проекта тогава и да не бяха толкова арогантни спрямо критиките и предложенията, сега нямаше да си в чак толкоз дълбоки лайна!

  3. Hangman
    #14

    Nai-golyamoto prestaplenie na polu-idiota-gnom e harizvaneto na Varnenskata korabostroitelnitza na balgarskata mafia. Silno se nadyavam da bade oebesen edin den s glavata na dolu za tova

  4. Londoner
    #13

    Kato ministar na ikonomikata Burborino okaka privatizatciata na Bulgartabak, a sled tova osra targa za letishtnite kontcesii (v momenta osporvani v sada ot Vinci i Fraport, koito bez samnenie shte spetcheliat deloto, t.e. kontcesioniraneto shte bade zabaveno i sled tova spriano ot BSP), zabavi stroexha na Letishte Sofia i Mosta Vidin-Kalafat. Sega pak pristanishtata. Osiraniata na tova neshtastno komunistitchesko otrotche niamat krai!

  5. bubolinka
    #12

    важното е че в биографията му ще пише,че е бил министър,и то на две министерства,та като се върне в Албиона,да хване работа при еврейските и масонските изчадия,които на практика командват глобално света.

  6. Маша
    #11

    Както се дочува, правителството и министерството на транспорта са в пълен шаш и нямат идея какво да правят.Хора, през пристанищата минават 3/4 от вноса и износа!Сега тия бодри жътвари на гръмки успехи през последната година нямат идея кой администрира и с какви пълномощия и функции. Какви цени и на кого ще се плащат в пристанищата и т.н. Въобще - МАТ. Мат и маскара.

  7. XXX
    #10

    Mechtata na segashnata,a nai-veroyatno i sledvashta vlast v MT e palno skrito vazstanovyavane na monopola v/u tzeliya biznes.Ako mojeha da sazdadat podobni drujestva ili napravo da restituirat "Inflot","Despred" i "Bulfracht", i da zavalyat v/u chinovnika-binesmen pari ot "Tzeni za dostap" t.e.reket. Ili kakto se izrazyavaha ne bezizvestni mutri:"Abe, tiya korabni agenti na kogo si plashtat..."

  8. С
    #9

    дойде им като гръм от ясно небе. Нека им, та ако пак ги изберат, другият път да знаят по-добре и да слушат какво им казват експертите.

  9. един
    #8

    Съгласен да се разкарат Мартиновица, брата и останалите пишман "професионалисти" и пр. паплач воглаве с Николайчо, ама да върнат и парите, дето взеха за калпавите закони. И ония дето цуцаха 4 години, тоже! Дали? То и аз не си вярвам.

  10. Londoner
    #7

    Provalite na Burborino:- provalena privatizatcia na Bulgartabac;- pochti siguren proval na kontcesiata za letishtata (tai kato izborat na Copenhagen Airports shte bade uspeshno osporen v suda ot Vinci i Fraport);- zabaviane na stroezha na letishte Sofia;- zabaviane na protcedurata na vuzlagane na mosta Vidin-Kalafat;- uporito protivopostaviane na otvarianeto na bulgarskoto nebe za evtini avioprevozvatchi i subsidirane na Bulgaria Air, koito izlizat prez nosa na bulgarskite danukoplatci i patnitci;- sega i pristanishtata.KOI SHTE GO VZEME OBRATNO V LONDON TOIA?!!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.