Контрабанда 3.5 % от БВП се бори с адекватни действия

Контрабанда 3.5 % от БВП  се бори с адекватни действия

ГКПП-Калотина, късната вечер на 8-ми срещу 9-ти юли 2008 г , десетки камери  запечатват исторически миг – експроприират фришоповете. Нищо, че Конституцията в чл.17.ал.5 изисква в такива случаи предварително и равностойно обезщетение, а чл.19.ал.3 закриля инвестициите и стопанската дейност на юридическите лица.

Кабинетът „Станишев” слага край на източника на контрабанда уж за 300 млн. лв. и на фантастичния годишен ръст на продажби от 380% -  с тези безхаберни  митове са изтипосани  в ЕК безмитните оператори.

В Брюксел чиновниците повдигат рамене – т.нар. анализатори от Центъра за изследване на демокрацията просто са добавили една нула към реалния въобще най-висок ръст продажби от 36% (според официални  данни на Министерството на икономиката/Митници) и сменили цифрата 6 с 8. Става...

Експремиерът Станишев заявява, че не може да си позволи да разваля приятелските отношения с външно- политическите партньори заради безмитната търговия. Така  както някога, за да не развалим дружбата със съветските другари, направихме  „Кремиковци”, а днес се чудим какво да правим. Закрихме АЕЦ „Козлодуй”, за да разцъфти нечия  друга дружба за българска сметка .

България си отдъхва, отрязана е главата на контрабандата и корупцията. Вуте също е доволен. Той не знае, че има 24-часов контрол, камери, мобилни групи и че единствените въобще свързани онлайн обекти с митниците бяха фришоповете и все още няма други такива.

Нищо, че предлаганите му от контрабандисти цигари-менте с надпис „Дюти фрии” са качак, той си мисли, че пуши от ”оригиналните, безмитните”, които някои корумпирани митничари или гранични са заприходили чрез куфарните търговци от депата им в Сърбия, Турция или Македония.

Убийствена зестра

Близо 2 години след закриването на тези обекти, освен 150 необезпечени договора с анекси към тях, правителството на ГЕРБ наследява като убийствена  зестра от кабинета „Станишев” контрабанда на невиждани  нива. Според експерти - те са стигнали тези от югокризата. Защото такъв теч в бюджета, който според видни икономисти е в размер на 3.5 % от БВП,  не се генерира за 7- 8 месеца – реалното  време, в което правителството на Бойко Борисов активно се опитва да запушва скрити пробойни в хазната.

Борбата на английската фирма „Краун Eйджънтс” с контрабандата струва на българския данъкоплатец близо 85 млн.лв. Само последния договор е за около 9 млн.лв, като цената на 200-те предвидени препоръки /документи е 450 000 лв за екип от 9-10 човека?!

Резултатите от работата им са отчайващи - експерти оценяват само контрабандата на цигари за около 870 млн.лв... Преди беше лесно – проблемите автоматично се прехвърляха на фришоповете. Нищо, че вместо на входа към България  на ГКПП, където са проблемите, стояха на входа на безмитните обекти  – на изход от България... Днес кой  им е виновен? Г-н Бойко Борисов е първият премиер-куражлия, който подкрепи прекратяването на договора с „Краун Ейджънтс”, наложена от ексминистър  Милен Велчев. България трябва да си сътрудничи с английските ни приятели, но пътят е друг.

В условията на криза няма по-адекватна  антикризисна мярка от създаването на работни места, генериране на износ с бързоликвидни стоки или  крайни продукти и  услуги.

Рестарт на безмитните обекти по външните граници на България би могло да е антикризисна мярка, която скоростно - с ефект до месец-два, ще тушира хроничната безработица в регионите около ГКПП и ще генерира валута и приходи в хазната.

Икономическата прагматичност и справедливост, в името на които дойде на власт ГЕРБ, изискват зелена светлина за възобновяване на дейността им като антикризна мярка „60 +1”.

Пропуснати ползи

Цената на забавата на възстановяването на тази дейност е пропуснати около 95 млн. лева годишно приходи в хазната, експорт за около 200 млн. евро във валутната ни система, повече от 1000 безработни като се включат и заетите със съпътстващите дейности хора

Сред останалите без работа не е мениджментът на този бизнес - част от тях правят този бизнес вече в полза на чужди икономики, други усешно управляват предприятия, създадени със средства от безмитната търговия. Безработните са обикновени български семейства.   

Тези приходи и работни места са на практика подарени от тройната коалиция основно на Турция  или както казват нашите комшии „ Аферим! Машалла!”.

На Капитан Андреево след затварянето на българските обекти, Турция  издигна цял безмитен град.

В развитите държави от ЕС безмитната търговия е  политика, толерирана като противодействие на контрабандата.

Техните елити отстояват текстове в директиви 92/12 и по-късно  2008/118 , които за целта изключват дори вътрешни територии на ЕС от фиска. Това са територии,  ориентирани към туризма и транзитния поток. Морска държава като Гърция е прокарала в  директива 2003/96 текст, който ѝ позволява да развива безмитна търговия с горива на фериботните си пунктове. Над 15 са сухопътните фришопове, рекламирани на туристическите ѝ  брошури.

Румънците, дори с много по-либерален от българския по отношение на контрола закон, откриват нови обекти. Непочтеното е, че на този фон тройната коалиция обяви мотив за закриване българските обекти : „ няма такъв бизнес в ЕС...”

Към засадата на контрабандистите

Целта  на толериране на този бизнес е  една – да се спре пътникопотокът към засадата  на контрабандистите, да се прибере всяко евро от джоба им при контролирани от държавата търговски операции и силни мерки за контрол, да се създават работни места, да се пълни  бюджетът. 

Там където е нямало традиции в ЕС в този бизнес по сухопътните граници, на вътрешните са изградени цели МОЛ-ове .Създадена е  индустрия  за предлагане на стоки с платени данъчни сборове, която наричат „тревъл ритейл”. 

Когато системите за контрол, предвидени в закона за безмитна търговия, работят ефективно, когато политическият октопод не демонизира този бизнес под корпоративен  и политически натиск, не спекулира с името на ЕК, той е печеливш за всяка държава. Има и още едно условие – политическите елити да разбират същността на този бизнес . 

Близо две години след закриването им безмитните обекти не могат да бъдат винени за плачевните рекорди в края на 2009 г. -  около  7.5 млрд. необложени къса цигари в сравнение с 2008 г и  контрабанда от над 50% . Продажби на дизел в бензиностанции по пътни артерии, свързващи Турция и Европа, на цени от 1.55 лв.-1.60 лв,. са  направо за Гинес.

Със загубите от контрабанда на горива, за периода 2008 -2009 г. бюджетът е олекнал с над 2 млрд.лв. Дори за силния екип на вътрешния министър Цветанов това е тежко наследство и сериозно предизвикателство.

Безмитните обекти работят на светло по закон и поради това дежурно ги сочат за виновни, защото контрабандния бизнес ползва чадър, там бият през пръсти. Но те отдавна са затворени. Сега кой е виновен...? Все по-често изниква въпросът: в чий интерес и под чий скрит натиск правителството на Станишев жертва курбан един легитимен бизнес?  

Днес държава и бизнес могат да изградят в публично-частно партньорство на база стратегията „win-win” (печелят и единият, и другият) нов тип безмитна търговия . Държавата може да печели или чрез участие в съвместно дружество с търговците или да получава в друго, специално създадено от нея, годишни  приходи в размер на 4 % от оборота или 16 млн.лв.  Това не са малко средства за поддръжка на ГКПП.

Модерни обекти с площ от поне 250 кв. м.ще разширят портфолиото на търговците и отслабят  натиска върху най-чувствителните стоки. Допълнителен софтуер може да ограничи  куфарните търговци,  които не са проблем на безмитната търговия, а на пробиви в граничния и митнически контрол. Нещо, което се видя и в отсъствие на безмитните обекти.

Безкомпромисните днес действия на новото ръководство на  МВР, Митници и НАП по пресичане на карго-контрабандата, която е истинският проблем за бюджета, а не безмитната търговия, дават куража да се мисли, че държавата може да си върне  печалбата от един граден с години и незаслужено съсипан с политическа поръчка   бизнес.

Още по темата
Още от Бизнес

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?