Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Концесията на пристанище Балчик в пъти по-евтина от Леспорт

8 коментара
Концесията на пристанище Балчик в пъти по-евтина от Леспорт

Новият оператор на пристанище Балчик - “Порт-Балчик” АД, ще вложи малко под 3,5 млн. лв. през следващите години за развитие на националния порт. Това стана ясно при подписването на концесионния  договор между министъра на транспорта Петър Мутафчиев и ръководството на дружеството. Това е минималната сума за инвестиции, заложена в клаузите на споразумението. През първите 2 години новите управници трябва да вложат малко над 1 млн.лв.

Реално това е втората концесия на черноморско пристанище, която предоставя транспортното ведомство. Първата бе варненското Леспорт. Договорът бе подписан в края на май тази година с варненската фирма “БМ – Порт”. Сравнението в инвестиционните програми на двете дружества, които получават дългосрочно черноморските портовете, обаче се различават драстично.

Според подписания преди половин година концесионен договор, операторите на бившето “дървено” пристанище Леспорт се задължават да вложат малко под 130 млн. лв. за развитието на порта за период от 30 години. През първите две години те поеха задължение да осигурят минимум около 21 млн.лв. и не по-малко от 99 млн.лв. през първите 10 години. В противен случай ще дължат 15% неустойка върху сумата, която са се ангажирали да инвестират в развитието на черноморското пристанище.

Ако не изпълнят инвестиционната си програма за първите 2 години, “БМ–Порт” ще платят на държавата неустойки над 3 млн.лв. -  толкова, колкото трябва да вложат новите собственици на Балчик за целия двадесет и петгодишен период. В случай, че “Порт-Балчик” АД не изпълни своята двугодишна програма, те ще дължат на държавата неустойка от 10% върху договорената сума, което прави около 100 хил. лв.

Транспортно министерство вече е определило терените, в които ще се развиват българските пристанища, съобщи изпълнителният директор на ИА “Пристанищна администрация” кап. Пейчо Манолов. Той уточни, че още в началото на декември е предал на министъра на транспорта Петър Мутафчиев готовата програма за развитието на портовете. Почти всички действащи български пристанища имат изработени генерални планове, допълни заместник – министърът на транспорта Юджел Атилла. Само там, където са предвидени терени за строителство “на зелено”, ще се възлага изготвянето на генералните планове.

Министерството на транспорта обмисля да отдава на концесия именно новите свободни територии около портовете на принципа “построй – експлоатирай – предай”. Ведомството ще възобнови процедурата за терминала за опасни товари на пристанище Варна – Запад, която се провали заради неявили се кандидати за инвестицията “на зелено”. Ще продължи работата по отдаването на фериботния комплекс в Силистра.

Еднократното концесионно възнаграждение, което ще получи държавата за порт Балчик, е малко по-високо – 392 хил. лв., докато “БМ – Порт” трябва да плати 350 хил. лв. Твърдата годишна такса, която ще плащат концесионерите на пристанище Балчик, е 144 500 евро и ще се индексира на всеки 5 години с ръста на потребителските цени. Променливата такса, която трябва да плати  “Порт – Балчик”  на държавата, ще е по-голямата стойност от двата заложени принципа за изчисление - 13,42% от брутните приходите, които ще надхвърлят базовата сума 408 хил. евро, получени в резултат на извършване на пристанищни дейности или по коефициент в размер от 0,891 евро/тон, определен на базов товарооборот от 199 600 тона.

Новите собственици на Леспорт ще трябва да плащат твърдо по 600 хил. евро на година и променлива такса, която също ще е по-голямата сума, изчислена от 14,21% от брутните приходи, които ще надхвърлят базовата цена от близо 2,4 млн.лв., получена от пристанищни дейности или сумата получена при изчислението на коефициент 1,350 евро/тон върху базов оборот от 330 485 тона.

Пристанищната територия, която днес бе дадена за частно управление, е 11 338 кв.м. и в нея не са включени вълноломът, две корабни места и близо 5 хил. кв. м. открита складова площ. Пристанище Балчик бе обособена част от националното пристанище за обществен транспорт Варна. През него основно минават зърнените товари. Идеята на концесионерите е да модернизират и развият тази дейност. През първата година от “БМ – Порт” планират да купят нова пристанищна механизация и тилова претоварна техника. През втората година ще бъде завършен нов претоварен комплекс за обработка на зърно. В него се включва изграждане на силозов склад с капацитет 2 хил.тона, кейова и тилова естакади, елеваторнирни кули и авторазтоварище.

Според официалната справка от транспортно министерство, останалите средства ще се насочат в закупуване на нова техника и механизация за поддържане на пристанищния терминал в експлоатационна годност.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Letter G
    #9

    за Бай Михал, в изпълнение на Парцаля, Бог да го прости, дето го успокояваха с "То огледалото лъже, огледалото иска Хчупване!" и той запяваше: "Аз съм най-румен, аз съм най-хубав..."Да се правят по-често аутодафета на анализите за развитието на пристанищата ни. И Пейчо и новоизлюпения разбирач Атила да ни повтарят като Кашпировки "наще пристанища са много добре, наще пристанища ще са много добре ..."

  2. Кристиян
    #8

    днес се прие на първо четене проекта за изменение на фундаменталния закон за пристанищата, с доста голямо разделение в залата и сериозен дебат.Информация - йок.Медиапул, дън запецна нещо?

  3. А така!
    #7

    Е сега само остава да се изпълняват тези договори. Да не вземе да стне като приватизацията с РМД-тата. Кой ял, ял, кой пил, пил, кой взел РМД не го изплатил :-))

  4. Ведър
    #6

    как ще се изненада Пейчо Манолов, когато сложат друг за директор на "Пристанищна инфраструктура", а не него, хе-хе.

  5. Хамалинът
    #5

    С колко...?

  6. ДАНЪКОПЛАТЕЦ
    #4

    Станишев питай транспортния министър каква му комисионната.Да го цунка транспортния.

  7. xxx
    #2

    .

  8. pakistan
    #1

    сьсипаха хубавото градче. този порт е в центьра на Балчик. И как сега ще се разриши конфликта между туризма който се опитват да развиват в града и товарното пристанище? Преди половин година дьржавата даде милиони левове за дьлбане на порта а сега годаде на концесия за 350хил. Добра сметка на гьрба на всички ни.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.