Коронавирусът и протестите принуждават Тръмп да пренастрои кампанията си

Доналд Тръмп

По-малко от пет месеца преди избирателите да решат съдбата му, американският президент Доналд Тръмп се сблъсква с политическа реалност, съвсем различна от онази, която някога си е представял. За начало, ако изборите бяха днес, той вероятно би загубил.

Президентът на САЩ, неговите съветници от Западното крило на Белия дом и сътрудници от предизборния му щаб му все повече се безпокоят за неговите шансове за преизбиране, след като видяха как Тръмп губи позиции - първо, заради начина, по който се справя с пандемията от коронавируса, а сега и по време на общонационалната протестна вълна срещу расовото неравенство. Съюзниците му се тревожат, че президентът е постигнал нещо, което неговият съперник на изборите през ноември досега не успя да направи: да разпали ентусиазма на електоралната база на Демократическата партия, която проявяваше хладно отношение към бившия вицепрезидент Джо Байдън.

Политическите перспективи пред Тръмп бяха помрачени, дори преди смъртта на Джордж Флойд - чернокож, починал преди две седмици, след като бял полицай затискал с коляно врата му близо девет минути в Минеаполис.

Нарастващите човешки и икономически загуби от епидемията, и предизвикателната реакция на президента, му струваха загуба на подкрепа в избирателни райони, които неговият предизборен щаб смята за ключови за победата през ноември. Знаковите за кампанията на Тръмп митинги са спрени от месеци, а финансовото му предимство пред Байдън, макар и голямо, не нараства толкова бързо, колкото той се надяваше, защото пандемията сложи край на проявите, при които се събират големи дарения.

Проучвания на общественото мнение, направени както от предизборния му щаб, така и от социологически институт, сочат траен спад в подкрепата за Тръмп сред възрастните хора и в оспорвани щати, за които преди време се смяташе, че клонят явно към президента, според шестима настоящи и бивши сътрудници от предизборния му щаб, които нямат право да коментират публично частни разговори.

Предизборният щаб на Тръмп неотдавна пусна телевизионен рекламен клип в Охайо - щат, където президентът спечели с 8 процента преди четири години. Той освен това вижда проблеми в Аризона и предупредителни сигнали в някогашния бастион на републиканците Джорджия.

Сътрудници на Тръмп го предупредиха, че възобновните национални дебати за расовото неравенство и призивът му "за възстановяване на законността и реда" са активизирали част от електоралната база на демократите - чернокожи и по-млади избиратели, чийто слаб ентусиазъм към Хилари Клинтън през 2016 г. проправи пътя за победата с малка разлика на Тръмп.

"Водя в анкетите", каза в четвъртък Тръмп пред радио "Фокс нюз", като отхвърли резултатите от поредица проучвания на общественото мнение, които показват, че той изостава зад Байдън в ключови щати, и добави: "Точно като предишния път, изоставах от Хилари във всички щати и спечелих всички щати."

Въпреки че външно изглежда уверен, Тръмп се оплаква на съветниците си по време на техните провеждащи се приблизително през една седмици срещи в Белия дом заради усещането, че изостава от Байдън, и президентът оказва натиск върху своите сътрудници да разработят стратегии за подобряване на неговите позиции. В края на миналия месец предизборният щаб на Тръмп издигна двама политически сътрудници ветерани до водещи роли в кампанията, което отразява усилията да се внесе повече опит в предизборния екип на президента. Освен това, в петък щабът на Тръмп привлече бившия шеф в областта на връзките с обществеността Джейсън Милър като старши съветник в кампанията.

Белият дом се възползва от по-добрите от очакваните икономически новини в петък - в страната са били създадени още 2,5 милиона работни места през май и процентът на безработните е намалял - представяйки с победни фанфари това като знак за икономическо възстановяване след пандемията, което президентските съветници смятат, че ще бъде най-важният фактор сам по себе си на изборите през ноември.

Плановете на предизборния щаб бяха да изкара пролетта на 2020 г. в опити за дискредитиране на Байдън - стратегия, която пропадна, когато Covid-19 достигна Америка. Сътрудниците на Тръмп са разочаровани, че пандемията позволи на Байдън до голяма степен да остане извън фокуса на общественото внимание. Те смятат, че известният с гафовете си демократ често вреди на имиджа си, когато говори на публични прояви.

Сега се провеждат дискусии за възобновяване на усилията да се атакува Байдън на няколко фронта, според цитираните по-горе служители. Сред тях са: връзките му с Китай, който Белият дом обвинява за разпространението на пандемията; Хънтър Байдън, синът на бившия вицепрезидент, който според сътрудниците на Тръмп може да бъде изобразен като символ на корупцията; и подкрепата на Байдън за наказателен закон през 1994 г., който според Тръмп е спомогнал за създаването на условията, довели до безредиците в американските градове.

"Много американци познават Джо Байдън, но съвсем малко познават истинския Джо Байдън. Работата ни е да отворим очите на избирателите за истинския Джо Байдън", каза директорът на предизборния щаб на Тръмп по връзките с обществеността, Тим Мърта. Той добави: "(Байдън) застана на страната на размирниците. Той почти не взе отношение към насилието, на което станахме очевидци. Чернокожите американци също са загрижени за сигурността на общностите си."

Да срине рейтинга на Байдън е императив за екипа на Тръмп: той не вижда какво кой знае колко може да направи за повишаване на рейтинга на самия Тръмп, който постоянно е нисък, откакто президентът встъпи в длъжност. През 2016 г. процентът на неодобрение на Клинтън беше почти толкова висок, колкото този на Тръмп, и избирателите, които не харесваха и двамата, в голяма степен подкрепиха Тръмп. Същият тип избиратели, поне засега, този път обаче отдават предпочитание на Байдън и бившият вицепрезидент е възприеман по-благоприятно от обществеността.

"Предизборният щаб на Тръмп се придържа към същата тактика на високопарно говорене, а след това бива разбит на терен", каза говорителят на кампанията на Байдън, Ти Джей Дъкло. Той добави: "Предизборният щаб на Тръмп и неговите комитети за събиране на дарения са похарчили близо 20 милиона долара за атаки срещу Байдън от 1 април, а наблюдават как подкрепата за Тръмп в анкетите бележи устойчив спад."

Тръмп се опитва да се нагоди към новата реалност, в която масовите събирания са забранени заради изискванията за социална дистанция. Той предприема планирани и платени с пари на данъкоплатците официални посещения в оспорвани щати, за да изтъкне лидерството си във времена на пандемия. Пътуването в петък до Мейн бе последната визита на президента, вписваща се в неговата кампания, след тези в Мичиган, Пенсилвания, Флорида и Аризона.

Тръмп обаче гори от желание да се върне към старите си похвати, до такава степен, че внезапно отмени публичните прояви на Националния конгрес на Републиканската партия в Северна Каролина, като постави под съмнение милиони долари дарения и повече от година планиране. Сега скучният конгрес ще остане в Шарлът. Съпътстващите тържествени прояви обаче ще бъдат пренасочени към друг град, който все още не е определен - нещо, което ще позволи на Тръмп да получи желаното от него шоу.

Докато Тръмп настоява предизборният му щаб да насрочи митинги още през лятото, негови сътрудници предупреждават, че би било рисковано да се напълнят зали - нещо, което би създало потенциал за негативни репортажи, ако се окаже, че вирусът се е разпространил по време на предизборна проява. И това, при условие че успеят да убедят толкова хора да се съберат заедно, когато все още няма ваксина.

По БТА

Споделяне
Още по темата
Още от Анализи и Коментари