Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Край на удостоверенията за наследници и семейно положение

Е-услуги ще могат да се заявяват и без електронен подпис

13 коментара
Всички регистри трябва да са в електронен вид до края на март 2024 г. Илюстрация:МП

Държавната и общинската администрации не може да искат от гражданите удостоверения за семейно положение, за наследници, за настоящ и постоянен адрес и всички останали. Това ще стане факт след влизане в сила на Закона за електронното управление, който предстои да бъде обнародван в Държавен вестник.

Той беше окончателно одобрен от Народното събрание в петък, съобщи Божидар Божанов, депутат от "Продължаваме промяната - Демократична България", който беше министър на електронното управление в кабинета на Кирил Петков и вносител на законопроекта.

По думите му новият Закон за електронното управление е стъпка към повече удобство за гражданите и по-голяма ефективност на администрацията

Край на удостоверения и бележки

С промените в закона се слага край на различните видове удостоверения, които изискват държавни и общински институции от гражданите по различни поводи. За целта администрацията е задължена да прави служебни справки в регистрите.

Административните органи ще могат да използват безплатно системата за създаване и водене на регистри в електронен вид, които да отговарят на изискванията на закона. Това ще става или чрез собствена информационна система, или чрез новоуредена централизирана система, обясни Божанов.

По думите му във връзка с това се отменя и възможността с подзаконов акт да се въвежда изискване за представяне на документи за доказване на обстоятелства, които ги има в регистър.

По този начин всички наредби, включително общински, в които се искат непредвидени в закон удостоверения и бележки стават незаконосъобразни.

Такива например са исканите сега удостоверения за семейно положение, за наследници, за постоянен или настоящ адрес, както и за липса на задължения към Националната агенция по приходите, посочи Божидар Божанов.

Администрациите трябва да приведат регистрите в електронен вид не по-късно от 31 март 2024 г. Това ще става по график, който ще бъде приет с постановление на Министерския съвет до 31 октомври 2023 г.

До 31 март 2025 г., всички регистри трябва да отговарят изцяло на изискванията на закона.

Е-услуги без е-подпис и на по-ниска цена

Гражданите вече ще могат да заявяват електронни услуги без да подписват заявленията с квалифициран електронен подпис (КЕП) и при това на по-ниска цена от тази на гише, предвиждат още промените.

В момента наличието на КЕП е бариера пред използването на е-услуги, посочи Божанов.

В добавка задължително електронните услуги трябва да са по-евтини от тези на гише. Заложено е таксата за е-услуга да е с най-малко 10% по-ниска от тази на гише.

Освен това за предоставяне на административни услуги по електронен път не се изисква прилагане на документ за платена такса, когато таксата е платена по електронен път.

Предвижда се министърът на електронното управление да предложи механизъм за определяне на размера на компенсациите по Закона за публичните финанси във връзка с предоставянето от общините на административни услуги по електронен път с намалена такса.

Фишове и актове ще могат да се връчват онлайн

Въвежда се електронното връчване в производството по административни наказания, предвиждат още промените в закона.

Създава се ред за връчване на електронни фишове и наказателни постановления по реда на Закона за административните нарушения и наказания електронно през Системата за сигурно електронно връчване. Например връчването на актове и фишове от КАТ или НАП.

За целта гражданинът трябва изрично да посочи, че желае да му бъдат връчени онлайн. Тепърва ще се регламентира как ще става тази заявка. Ако в 14-дневен срок след получаване на писмото от съответната институция по електронната поща той не го отвори, това означава, че актът не му е връчен, обясни Божанов.

С промените се регламентират изискванията към Системата за сигурно електронно връчване, включително извършването на независим периодичен външен одит на системата.

Министърът на електронното управление най-малко веднъж на 2 години ще възлага одит на системата на външен изпълнител, предвиждат приетите разпоредби.

За възрастните в селата - посредници

С промените в закона се урежда и дейността на посредниците на електронни административни услуги. Това се прави основно за възрастни хора, които не ползват интернет, или живеят на отдалечени места от областния център и трябва да губят време и пари за транспорт.

Гражданите ще могат да заявяват административни услуги чрез посредник с изключение на пребиваващите у нас чужденци.

Посредникът заявява административните услуги по електронен път, като за това ще му се плаща.

Изискванията към дейността на посредниците, към доставчиците на електронни административни услуги във връзка с посредничеството и правилата за извършване на плащания към доставчиците на услугите ще бъдат уредени с наредба, е записано в закона.

Такъв посредник например може да бъде "Български пощи". Държавната компания дори трябва да реализира такъв проект по Плана за възстановяване и устойчивост за около 100 млн. лв., но изпълнението му се бави.

Напомняне за изтичащ срок

С промените се въвежда и задължение за изпращане на напомняне на гражданите при изтичащ срок на документ.

Промените в Закона за електронното управление се правят във връзка с поети от страната ни ангажименти по Плана за възстановяване и устойчивост, който се финансира от Европейския съюз.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Вала
    #13

    Дали пак целта не е да се наложат тези посредници и едни наши хора да изкарват пари. Както стана с кадастъра и още други. И колкото да искаме всичко да е електронно. Не виждам как ще си извади удостоверение за наследници, на някой починал преди въвеждането на единните граждански номера през 1978 година. В кои електронни регистри ще ги намериш?

  2. Горскио
    #12

    Най-после. Трябваше да се свали Банкянската Тиква от власт за да бъде направена и тази малка крачка в правилната посока. Сега очаквам да чуя с колко ше бъде съкратена паразитната държавна и общинска администрация.

  3. NervnaKletka
    #11
    Отговор на коментар #9

    Е то тия въпроси не са решени за държавната администрация и държавните предприятия (виж коментар №10), пък какво да говорим за частните и общинските. Там ша ти искат кръщелно и от попа, и от ходжата едновременно. Така например "държавата" отказа достъп на държавните предприятия (фирми) достъп до регистъра за съдимостта, а там ти искат удостоверение за щяло и нещяло. В рамките на едно министерство едни структури имат достъп до дадена система, а други нямат. И не става въпрос нито за МВР, нито за МО, нито за МФ, демек не е свързано със сигурността, личните данни и парите на хората, просто вътрешни информационни системи. Не съм оптимист.

  4. NervnaKletka
    #10

    Еййй, най-сетне сме в предверието на 21-ви век! Е, само остава тия регистри и да са що-годе читави. Щото поне моя скромен опит показва точно обратното. Например в разни регистри има умрели от няколко години хора и не се отписват, демек как се поддържат, актуализират и пр. Например до разни регистри имат достъп администрациите, ама нямат достъп държавните предприятия (щото били фирми) и когато човек опре до някое ДП пак му трябват хартийки. Различните ведомства ползват различни деловодни софтуери,

  5. АТ
    #9

    А дали тази промяна ще доведе до отпадане на нелепите правила, въведени от операторите в енергото, ВиК, БТК и др. подобни. Например за да закриеш стационарен телефонен номер на починал абонат искат копие от смъртния му акт. Предоставяне на удостоверение за наследници, където е вписан номерът на акта не им вършел работа, защото съдържал лични данни на живите наследници. Във ВиК пък, за да прехвърлиш партида ти искат нотариален акт на имота. И т.н. вътрешно малоумни измишльотини.

  6. кривак
    #8

    Много интересно ще има ли опашка от желаещи изрично да посочат, че желаят да им бъдат връчени онлайн. Естествено Ганьо е свикнал да се прави на тарикат. Почти всички ползват социални мрежи, там да им ги връчват.

  7. marij
    #7

    Как ще се гарантира, че посредника съм го наела аз, а не някой друг

  8. Диана Илиева
    #6

    Значи, ако не беше ЕС, още и още щяхме да се редим на опашки, да плащаме и да чакаме седмица за една бележка за настоящ адрес примерно и още по-скъпо за “експресна” услуга, която пак се разкарваме втори път и вземаме най-рано на другия ден. И чиновниците да се правят на важни и да те връщат с кеф, защото освен представените n-на брой бележки, ти липсва още една. А ние да си им плащаме заплатите на същите. Сега трябва и 25% съкращение на администрацията, защото 1/4 само с бележки се занимаваха.

  9. Rolo Tomassi
    #5

    Б.Божанов е типичен пример за това как трябва да се съди за работата на нянкого по резултатите от нея.

  10. луд
    #4

    гражданинът трябва изрично да посочи, че желае да му бъдат връчени онлайн (фиша) Весело

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.