Кражбите на жп мрежа възродиха идеята за забрана на скрап-складовете край релсите

Кражбите на жп мрежа възродиха идеята за забрана на скрап-складовете край релсите

Евентуалното премахване на предприятията за събиране и преработване на скрап, които са на територията на Националната компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), ще поиска министърът на транспорта Петър Мутафчиев на предстояща среща по проблема с кражбите на проводниците от контактната мрежа. Той се обяви за прекратяване на договорите с всички  фирми, наели площадки за обработване на скрап.

Така ще бъде премахната една от основните предпоставки за кражбите, но в никой случай не може да бъде решен сто процента проблемът, коментира Мутафчиев в понеделник след поредната кражба на проводници за скрап, заради която бе отклонено движението на влаковете. В събота се случи същото, а бързият влак София-Бургас престоя три часа в тунел след Копривщица.

Загубите от кражбите по инфраструктурата от началото на годината досега възлизат на 500 хил. лв. Отделно са щетите от потрошени стъкла на локомотиви.

От няколко години, след като зачестят кражбите по контактната мрежа на НКЖИ, се повдига въпросът със складовете за изкупуване на цветни метали, разположени в близост до релсите и периодично се искат мерки за затягане на контрола върху произхода на доставяните там вторични суровини, но така и нищо не се предприема.

В същото време след поредната кражба в понеделник, ресорният министър просто заяви, че „за да решим проблема, е много важно най-напред да решим проблема със стандарта на живот на хората в България”. Той разми ангажиментите си с думите „това е първият сериозен проблем, който стои пред държавата и вие виждате, че всеки ден се сблъскваме с него”.

Едва на второ място Мутафчиев постави мерките, които може да се предприемат съвместно с полицията. По думите му това ще стане с пакет от решения, съгласуване между неговото министерство и ведомствата на вътрешните работи и на финансите.

Според транспортния министър, държавният бюджет трябва да отпусне средства за охрана на железопътните линии, защото железниците нямат финансовата възможност да отделя средства за охрана от страна на полицията на инфраструктурата.

Разгъната жп - инфраструктурата на България е над 7000 км  и това създава сериозна трудност за цялостното ѝ опазване. Въпросът е в отговорността на всеки ангажиран в системата -  от работещите в инфраструктурата до органите на МВР, посочи министърът, който се срещна с колегата си от федералната провинция Северен Рейн -Вестфалия, Оливер Витке.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: