Извеждане на управлението на европейските фондове от държавата и предоставянето му на аутсорсинг от онези звена, където е възможно и които са най-проблемни, предложи във вторник по време на общото събрание на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (БРИБ) нейният председател Иво Прокопиев. Той даде за пример изнасянето на контрола от Агенция “Митници“ преди време с договора с британската “Краун Ейджънтс“.
“Не мога да си представя по-лош Коледен подарък за българската икономика от решението на Европейската комисия да спре плащането по ФАР“, коментира Прокопиев. Парите от тези фондове бяха много важни за бизнеса във време на криза, допълни той. По думите му, отговорността за това, че спира финансирането, се носи от политиците, но цената ще платят бизнесът и домакинствата.
Според него сега приоритет номер едно трябва да е постигането на политически консенсус за справяне със замразените средства от еврофондовете. “Политическият елит, без значение от цвета и предизборната нагласа, да седне и да си изясни, че спрените пари са най-важният проблем и час по скоро да хващат самолета за Брюксел и да направят това, което Европа иска за размразяване на фондовете“, добави Прокопиев.
“Има сериозен проблем с недоверие от страна на Европейската комисия към България и връщането на това доверие е най-важният проблем за държавата и обществото. Необходими са последователни и ясни ангажименти за провеждане на структурни реформи, за които настоява Брюксел, както и за борба с престъпността и прозрачността на публичните разходи. Това, че осъдиха двама служители от фонд "Пътища" за подкуп, не е достатъчно“, каза Прокопиев. Той не пожела да коментира дали правителството си е свършило работата за връщането на акредитациите на двете разплащателни агенции.
Пред членовете на КРИБ Прокопиев предложи и серия от авангардни мерки за противодействие на световната криза, която удари и България. Една от тях е едностранно приемане на еврото, за да отпадне валутният риск в страната.
Въвеждането на еврото като национална валута без санкцията на Европейската централна банка досега си е позволила само Черна гора. Официално включване в еврозоната става след покриване на критерии, от които България все още е много далеч.
“Това не е по правилата“, призна Прокопиев, но според него, кризата иска радикални действия, а и в българското законодателство няма пречки за приемане на еврото.
Като други антикризисни мерки председателят на КРИБ анонсира намаляването на осигуровките, които плаща работодателят от сегашните 6 на сто на един процент, както и премахването на данък върху дивидентите. Според него трябва предсрочно да се възстановява 80 на сто от ДДС преди приключване на данъчната проверка, за да се повиши гъвкавостта на фирмите в реалния сектор. Прокопиев настоя правителството да отложи поскъпването на газа докато цените на енергоносителите поевтинеят до нива, които ще покриват сега действащите тарифи. Планираното засега повишение на цената на газа от 1 януари да е с близо 25 на сто
Спешно създаване на адхок група към премиера, която да наблюдава развитието на световната кризата и да препоръчва навременни мерки за преодоляването ѝ, според Прокопиев ще смекчи удара върху българската икономика.
Политологът Иван Кръстев, който бе поканен от КРИБ да коментира кризата, посочи, че тъй като българите от години живеят в постоянното усещане за криза, сега не могат реално да осъзнаят мащабите на световната криза.
Затова и у нас няма смислен разговор за световната финансова криза, а само демонстрация на принципни позиции, смята политологът. Той дори се пошегува, че след като са поканили него, а не финансист, да коментира темата, това е доказателство, че политическият фактор е един от най-рисковите в българската икономика. Кръстев добави, че пазарът периодично ражда кризи, но отговорът на правителствата ражда катастрофи. По думите му, за “успокоение“ много от решения на правителствата няма да имат никакво значение в случая, тъй като кризата се влияе от външни фактори.
Според Кръстев един от основните рискове пред българското правителство е отчаяният опит да убеди гражданите, че няма криза, за да не се повтори паниката от 1996-1997 г., когато масово хората започнаха да теглят спестяванията си от банките и това бе част от фалита на редица финансови институции по онова време.
Друг риск е пропускането на възможността да се извлекат ползи от кризата, смята Кръстев. Според него такива ползи могат да бъдат ограничаването на неадекватния ръст на заплатите и прокарването на реформи, които са възможни само в ситуация като сегашната. Той обаче не посочи кои реформи са подходящи за сегашното време на криза, но предупреди за възможно изкривяване на пазара, ако държавата реши да подпомага един или друг сектор на икономиката.
Политологът посочи, че кризата може да поднесе и чисто политическа изненада на партиите в България, тъй като ще изкара пред урните хора, които традиционно през последните години не участват в избори.
Досега управляващите разчитаха на ниска избирателна активност и влиянието си върху малки групи в обществото като пенсионери и малцинства, сега обаче средната класа, която е теглила кредити, има бизнес и е застрашена от последиците на кризата, е по-мотивирана да гласува, посочи Кръстев.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
28 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
дали нещо има участие тоз на снимката с приватизацията на каолин и дали ес ненамеква за хора за които има подозрение за участие в нечисти сделки
ЕК ясно е казала какво иска за да се размразят средствата - ново правителство, след пресрочни избори. Друг вариант няма. Пък ако си изберем същото правителство от първия ден да почват да търсят пари за крадене от азия, африка или от някъде другаде, защото тогава от ЕС няма да видим никога и едно евро
Всичко, което Прокопиев предлага е невъзможно- Не може да се аутсорсва управленеито на средствата извън държавата, защото това е против правилата на ЕС. Всеки такъв опит би означавал те изцяло да бъдат спрени. Те се предсотавят на публичните власти. Това което може да се направи е да се въведе повече прозрачност и контрол. Последните две неща могат да бъдат направени от недържавни фирми или организации и за това не се изисква да си Айнщайн.- Ефектът от "краун ейджънтс" всички го знаят - нулев.- Не …
може да се възприеме еврото едностранно. Това не само е против правилата на ЕЦБ. Едностранното приемане на еврото не означава, че България ще влезе в еврозоната, по-скоро това е акт на установяване на васалитет (не че много разумни хора не беха се съгласили). Именно за това едностранното приемиеман е е възможно в Косово и Черна гора. От въвеждането няма да има особена полза, но за сметка на това ще се ограничи и минимлната възможност на БНБ и МФ да влияят на икономиката в БГ. Надеждата, че с това ще паднат лихвите е меко казано неоправдана - те дори ще скочат, тъй като мярката ще се разглежда като последна стъпка за спасяване на давещите се.Питайте преди да предлагате, че се излагате.
Единствено си прав/а за еврофондовете.От Краун имаше положителен ефект.Черна гора наложи еврото като национална валута.Нужно е само БНБ да отвори сетълмънт през БИСЕРА и РИНГС в евро.
Eiiiii mnogo go uvajavah toya chovek ama beshe do tozi moment, t.e. do tazi statia. Kak moje da predlaga takova neshto - toi mai iska totalno da se sprat vsichki pari i to bezsrochno. Shashnat sym.
SD - технически си прав. Аз дори бих се съгласил, че ползите са повече от вредите. Основният проблем, поне според мен(изключвам синьоража изцяло), е, че БНБ ще може да действа изключително ограничено като кредитор от последна истанция, а ЕЦБ няма да има право да се намесва. Въпросът обаче дори не е в това. Чисто правно в Договора за ЕС е казано как се приема еврото от членките на ЕС. Страните извън ЕС естествено няма нужда да следват договора и ако искат могат да се евроизират едностранно. Забавно …
е, че няма предвидена санкция за подобно действие, но това не означава, че 13-те няма да измислят нещо. BTW само преди няколко месеца ЕЦБ предупреди Исландия да не си прави експерименти.- За Краун Ейджънтс - дай аргументи, аз не намирам особена полза. Повишаването на приходите от мита и акцизи няма нищо общо с дейността на митниците - дърлжи се на нарастналата търговия.
Запознати господине, вие по-добре първо четете, преди да поучавате. Съвсем спокойно даже може да се превъзлага управлението на фондовете извън държавната администрация. Такава е практиката в повечето стари членки, а освен това вече и в Полша, Унгария и Словения. Да сте чували освен това за норвежките пари по програмата на европейското икономическо пространство у нас, част от които и понастоящем се управляват сполучливо от НПО-то Фондация за реформа в местното самоуправление? Ето, вземете чуйте най-после:http://www.flgr.bg/bg/cms/EEA+Grants/o/o/1036/o/o/1Но! …
Става дума за доста комплексни критерии за добро финансово управление (sound financial management), които се прилагат доста стриктно и педантично (ако предпочитате - дребнаво; все тая кой какво предпочита) към целия бюджет на ЕС, а не само към относително малкия дял на разходите за структурните фондове. Организациите, които кандидатстват за междинни звена по тези програми (все едно публични или частни), трябва предварително да изпълнят всичките тези критерии. На господина Прокопиева и неговите колеги-работодатели тепърва им предстои да доказват, че са по-добри в това изпълняване от прогнилите и корупирани административни марионетки - нещо, което съвсем не се подразбира.
кажи нещо откъде се пръкна тоз,от де са му парите,има ли някоя далаверка направена от него ,кой са му приятелите,кой му е кръга,как е направил първите пари как и чрез кого или е просто генни от ранга на бил гейтс или бъфет.
Честно казано не бих могъл да имам претенция, че познавам нормативната база, особено относно европейските фондове, но това което казва г-н Прокопиев в резюме звучи по следния начин - държавните служители са доказани престъпници, което е очевадно за ЕК и от там следва логичното спиране на финансирането. Както се споменава в статията всички тъпотии, които сътвори настоящото правителство заедно с подчертавам престъпната си администрация ще бъдат платени на първо място от бизнеса и след това от домакинствата. …
От тук следва извода - "който плаща поръчва музиката" или щом бизнеса ще избърше насрания задник, то бизнеса ще реши дали да го избърше с хартия или шкурка, мисля че е справедливо. А дали това отговаря на нормативната база - незнам, но знам че трябва да се изземе всякакъв достъп на администрация до пари. По никакъв начин не приемам, че това е пресилено, преувеличено и т.н. Аз вдигам пръст и посочвам чиновника за виновен, както сега той чиновника ме сочи мен с пръст и ме кара да доказвам, че съм невинен, вместо той да доказва, че съм виновен. Хората трябва да разберат, че чиновника в България лъже, краде и съсипва труда на хората и това не е само мое твърдение! Ако днес няма законова база да се изземат функциите на администрацията, то утре трябва да има, иначе държава няма да има, ще има разруха. Гладът и мизерията ще вдигнат нивото на престъпността до небето, а тогава няма кой да осигури днешното спокойствие на чиновника, тогава и неговите имоти и неговите пари ще бъдат разграбени...
da