Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

КРИБ предложи аутсорсинг на управлението на еврофондовете

28 коментара
КРИБ предложи аутсорсинг на управлението на еврофондовете

Извеждане на управлението на европейските фондове от държавата и предоставянето му на аутсорсинг от онези звена, където е възможно и които са най-проблемни, предложи във вторник по време на общото събрание на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (БРИБ) нейният председател Иво Прокопиев. Той даде за пример изнасянето на контрола от Агенция “Митници“ преди време с договора с британската “Краун Ейджънтс“.

“Не мога да си представя по-лош Коледен подарък за българската икономика от решението на Европейската комисия да спре плащането по ФАР“, коментира Прокопиев. Парите от тези фондове бяха много важни за бизнеса във време на криза, допълни той. По думите му, отговорността за това, че спира финансирането, се носи от политиците, но цената ще платят бизнесът и домакинствата.

Според него сега приоритет номер едно трябва да е постигането на политически консенсус за справяне със замразените средства от еврофондовете. “Политическият елит, без значение от цвета и предизборната нагласа, да седне и да си изясни, че спрените пари са най-важният проблем и час по скоро да хващат самолета за Брюксел и да направят това, което Европа иска за размразяване на фондовете“, добави Прокопиев.

“Има сериозен проблем с недоверие от страна на Европейската комисия към България и връщането на това доверие е най-важният проблем за държавата и обществото. Необходими са последователни и ясни ангажименти за провеждане на структурни реформи, за които настоява Брюксел, както и за борба с престъпността и прозрачността на публичните разходи. Това, че осъдиха двама служители от фонд "Пътища" за подкуп, не е достатъчно“, каза Прокопиев. Той не пожела да коментира дали правителството си е свършило работата за връщането на акредитациите на двете разплащателни агенции.

Пред членовете на КРИБ Прокопиев предложи и серия от авангардни мерки за противодействие на световната криза, която удари и България. Една от тях е едностранно приемане на еврото, за да отпадне валутният риск в страната.

Въвеждането на еврото като национална валута без санкцията на Европейската централна банка досега си е позволила само Черна гора. Официално включване в еврозоната става след покриване на критерии, от които България все още е много далеч.

“Това не е по правилата“, призна Прокопиев, но според него, кризата иска радикални действия, а и в българското законодателство няма пречки за приемане на еврото.

Като други антикризисни мерки председателят на КРИБ анонсира намаляването на осигуровките, които плаща работодателят от сегашните 6 на сто на един процент, както и премахването на данък върху дивидентите. Според него трябва предсрочно да се възстановява 80 на сто от ДДС преди приключване на данъчната проверка, за да се повиши гъвкавостта на фирмите в реалния сектор. Прокопиев настоя правителството да отложи поскъпването на газа докато цените на енергоносителите поевтинеят до нива, които ще покриват сега действащите тарифи. Планираното засега повишение на цената на газа от 1 януари да е с близо 25 на сто

Спешно създаване на адхок група към премиера, която да наблюдава развитието на световната кризата и да препоръчва навременни мерки за преодоляването ѝ, според Прокопиев ще смекчи удара върху българската икономика.

Политологът Иван Кръстев, който бе поканен от КРИБ да коментира кризата, посочи, че тъй като българите от години живеят в постоянното усещане за криза, сега не могат реално да осъзнаят мащабите на световната криза.

Затова и у нас няма смислен разговор за световната финансова криза, а само демонстрация на принципни позиции, смята политологът. Той дори се пошегува, че след като са поканили него, а не финансист, да коментира темата, това е доказателство, че политическият фактор е един от най-рисковите в българската икономика. Кръстев добави, че пазарът периодично ражда кризи, но отговорът на правителствата ражда катастрофи. По думите му, за “успокоение“ много от решения на правителствата няма да имат никакво значение в случая, тъй като кризата се влияе от външни фактори.

Според Кръстев един от основните рискове пред българското правителство е отчаяният опит да убеди гражданите, че няма криза, за да не се повтори паниката от 1996-1997 г., когато масово хората започнаха да теглят спестяванията си от банките и това бе част от фалита на редица финансови институции по онова време.

Друг риск е пропускането на възможността да се извлекат ползи от кризата, смята Кръстев. Според него такива ползи могат да бъдат ограничаването на неадекватния ръст на заплатите и прокарването на реформи, които са възможни само в ситуация като сегашната. Той обаче не посочи кои реформи са подходящи за сегашното време на криза, но предупреди за възможно изкривяване на пазара, ако държавата реши да подпомага един или друг сектор на икономиката.

Политологът посочи, че кризата може да поднесе и чисто политическа изненада на партиите в България, тъй като ще изкара пред урните хора, които традиционно през последните години не участват в избори.

Досега управляващите разчитаха на ниска избирателна активност и влиянието си върху малки групи в обществото като пенсионери и малцинства, сега обаче средната класа, която е теглила кредити, има бизнес и е застрашена от последиците на кризата, е по-мотивирана да гласува, посочи Кръстев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

28 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. схващаш
    #29

    дали нещо има участие тоз на снимката с приватизацията на каолин и дали ес ненамеква за хора за които има подозрение за участие в нечисти сделки

  2. az
    #28

    ЕК ясно е казала какво иска за да се размразят средствата - ново правителство, след пресрочни избори. Друг вариант няма. Пък ако си изберем същото правителство от първия ден да почват да търсят пари за крадене от азия, африка или от някъде другаде, защото тогава от ЕС няма да видим никога и едно евро

  3. Zapoznat
    #27

    Всичко, което Прокопиев предлага е невъзможно- Не може да се аутсорсва управленеито на средствата извън държавата, защото това е против правилата на ЕС. Всеки такъв опит би означавал те изцяло да бъдат спрени. Те се предсотавят на публичните власти. Това което може да се направи е да се въведе повече прозрачност и контрол. Последните две неща могат да бъдат направени от недържавни фирми или организации и за това не се изисква да си Айнщайн.- Ефектът от "краун ейджънтс" всички го знаят - нулев.- Не

  4. SD
    #26

    Единствено си прав/а за еврофондовете.От Краун имаше положителен ефект.Черна гора наложи еврото като национална валута.Нужно е само БНБ да отвори сетълмънт през БИСЕРА и РИНГС в евро.

  5. ot men
    #25

    Eiiiii mnogo go uvajavah toya chovek ama beshe do tozi moment, t.e. do tazi statia. Kak moje da predlaga takova neshto - toi mai iska totalno da se sprat vsichki pari i to bezsrochno. Shashnat sym.

  6. Zapoznat
    #24

    SD - технически си прав. Аз дори бих се съгласил, че ползите са повече от вредите. Основният проблем, поне според мен(изключвам синьоража изцяло), е, че БНБ ще може да действа изключително ограничено като кредитор от последна истанция, а ЕЦБ няма да има право да се намесва. Въпросът обаче дори не е в това. Чисто правно в Договора за ЕС е казано как се приема еврото от членките на ЕС. Страните извън ЕС естествено няма нужда да следват договора и ако искат могат да се евроизират едностранно. Забавно

  7. Cangoroo
    #23

    Запознати господине, вие по-добре първо четете, преди да поучавате. Съвсем спокойно даже може да се превъзлага управлението на фондовете извън държавната администрация. Такава е практиката в повечето стари членки, а освен това вече и в Полша, Унгария и Словения. Да сте чували освен това за норвежките пари по програмата на европейското икономическо пространство у нас, част от които и понастоящем се управляват сполучливо от НПО-то Фондация за реформа в местното самоуправление? Ето, вземете чуйте най-после:http://www.flgr.bg/bg/cms/EEA+Grants/o/o/1036/o/o/1Но!

  8. незапознат
    #22

    кажи нещо откъде се пръкна тоз,от де са му парите,има ли някоя далаверка направена от него ,кой са му приятелите,кой му е кръга,как е направил първите пари как и чрез кого или е просто генни от ранга на бил гейтс или бъфет.

  9. Phill
    #21

    Честно казано не бих могъл да имам претенция, че познавам нормативната база, особено относно европейските фондове, но това което казва г-н Прокопиев в резюме звучи по следния начин - държавните служители са доказани престъпници, което е очевадно за ЕК и от там следва логичното спиране на финансирането. Както се споменава в статията всички тъпотии, които сътвори настоящото правителство заедно с подчертавам престъпната си администрация ще бъдат платени на първо място от бизнеса и след това от домакинствата.

  10. Koito Triabva
    #20

    da

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.