Куклата Барби стана на 60 години

Неподвластна на времето - принцеса, пожарникарка, космонавтка, журналистка - куклата продължава да вдъхновява милиони момичета по света

Куклата Барби стана на 60 години

Куклата Барби ще отпразнува днес 60-годишнината си без нито една бръчка, пише Франс прес.

С руса или кестенява коса, с издължена или закръглена фигура, в образа на принцеса или пожарникар, Барби продължава да радва децата и се възползва дори от социалните мрежи, за да привлича вниманието върху себе си.

"60 години - това е много дълъг период в индустрията на играчките, където днес даден успех е с продължителност между 3 и 5 години”, заяви гордо Нейтан Бейнард, маркетинг директор за куклите Барби в групировката ”Мател”.

Въпреки все по-голямата конкуренция, ежегодно се продават 58 млн. екземпляра от куклата Барби в над 150 държави. Над 1 млрд. кукли са продадени от представянето ѝ в изложението за играчки в Ню Йорк на 9 март 1959 г.

Идеята за създаване на Барби хрумнала на съоснователката на ”Мател” Рут Хандлър, докато отглеждала децата си. ”Дъщеря ѝ Барбара имала ограничен избор на играчки - кукли, и можела да се превъплъти единствено в образа на майка, докато синът ѝ мечтаел да стане астронавт, каубой или пилот”, поясни Бейнард.

Така била създадена куклата Барби, която е кръстена на дъщеря ѝ Барбара и изобразява жена с подчертано женствени форми.

”Идеята била да покаже на момичетата, че могат да станат, каквито искат. През 1959 г. тази идея е шокираща”, признава Бейнард.

Успехът е незабавен - през 1959 г. са продадени 300 000 екземпляра от куклата Барби. Въпреки това обаче Барби дълго бе критикувана заради имиджа си на нереална, богата и ленива жена.

”Това окарикатуряване е несправедливо”. ”В действителност Барби е онова, което играещото си с нея момиче иска един ден да стане. Проблемът не е свързан с високата 28 см пластмасова фигурка, а с културата ни и с виждането, което имаме за женствеността”, споделя авторката на книгата „Барби завинаги” М. Лорд.

Барби стана астронавтка през 1965 г., четири години преди Нийл Армстронг да стъпи на Луната. Първата чернокожа версия на Барби бе пусната в продажба през 1968 г. Последно американският производител на играчки ”Мател” пусна в продажба кукла Барби, чийто модел е новозеландската спортна журналистка и бивша състезателка по ръгби Мелъди Робинсън, съобщи ДПА.

Това е първата кукла „Барби”, която е не само спортен коментатор, но и маори. Тя е от серията 20 ”Барби за подражание”, която ”Мател” пуска в продажба за 60-ата годишнина на играчката и Международния ден на жената. Самата Робинсън каза, че се надява куклата да вдъхнови момичетата да изберат кариера като нейната - ръгби или спортна журналистика. Тя я определи и като победа за маорите - коренното население на Нова Зеландия.

Други жени, по чието подобие е произведена кукла Барби, са мексиканската художничка Фрида Кало, американската авиаторка Амелия Еърхарт, китайската балерина Ян Ян Тан, австралийската природозащитничка Бинди Ъруин.

Още от Общество

Защо премиерът говори за "Костинброд 2" по "учебниците на КГБ"?