Летище София е управлявано катастрофално, обяви новият стар шеф

Печалбата била несъразмерна на пътниците, кадровата политика – лоша, а обществените поръчки овладени от видни общественици

Остри атаки срещу предишното ръководство на летище София с коментари за катастрофални печалби на фона на увеличените пътници, лоша кадрова политика и назначени хора в с присъди, както и твърдения, че обществените поръчки на летището са овладени от фирми, свързани с видни общественици, отправи новият стар директор на държавното дружество Пламен Станчев на първата си пресконференция в четвъртък. Той обеща и дружеството да започне да си търси вземанията за близо 60 млн. лв. от националния превозвач "България Ер" на групата "Химимпорт", натрупани в последните години.

Предишният директор на летището Христо Щерионов се отстранен от длъжност в средата на февруари 2017 г., като тогава от транспортното министерство съобщиха, че той става директор на Гражданската въздухоплавателна администрация, но се оказа, че всъщност това назначение не е направено.

Станчев беше директор на летището от 2005 до 2010 г., когато бе уволнен от ГЕРБ, след като проверки на Агенцията за държавна и финансова инспекция от 2009 г., на транспортното министерство от началото на 2010 г. и на Комисията за защита на конкуренцията откриха нанесени при управлението му щети за милиони върху бюджета.

Сега Пламен Станчев заяви, че тези проверки са завършили с актове за дребни суми и нападна предходното управление на летището.

По думите му има видима диспропорция между броя преминали пътници и приходите. Не може при 2 милиона пътника нетната печалба да бъде 20 млн. лв. и при почти 5 милиона пътника печалбата да бъде 5 млн. лв, каза Станчев и даде за пример концесионираните летища Варна и Бургас. Те работят с персонал под 1000 души, а Летище София - с 2400 души и въпреки това нетната печалба на Варна и Бургас за последните години е около 30 млн. лв., докато тази на "Летище София" за последните години е катастрофална, заяви той.

Необосновани разходи

По думите му нормалната норма на печалба в тази дейност е между 25-30% от приходите, при летище София тя била едва 4.89%. Станчев разкритикува предишното ръководство, че е позволило държавната компания да загуби сериозен дял от наземното обслужване на пътниците на аеропорта, където работят още три частни компании за наземно обслужване. Въпреки че към тях мигрирали много от авиокомпаниите, "Летище София" вложило 8.8 млн. лв. за специализирана техника за тази услуга.

Друг необоснован разход за 10 млн. лв. бил заложен за втора скоростна пътека за рулиране, която, по думите на Станчев, е абсолютно нерентабилна и може да се замени с по-гъвкава слот-координация на полетите. Сега той смята да пренасочи тази инвестиция за разширение на Терминал 2 с допълнителни ескалатори и пренареждане на чекинг гишетата.

Директорът на летищния оператор определи като скандални констатациите в доклад на Агенцията за държавна и финансова инспекция, че правителството на Борисов е освободило от такси през последните 10 години преминаването през търговския ВИП на аерогарата.

Назначения без подбор и с присъди

По думите на Пламен Станчев в дружеството са назначавани хора без подбор и без критерии. "Не може техническият секретар на съвета на директорите и завеждащият деловодството да бъде човек с осъдителна присъда. А човек с две осъдителни присъди работи в дирекция "Сигурност”. А синът на директора да работи във възлов отдел- перфектни схеми за прикриване на нарушения и за замазване на нещата", каза той.

Има много примери за едни и същи фирми, свързани с различни видни фигури в българския обществен живот, които печелят обществените поръчки тук, заяви още Станчев. Отделно от 2012 г. имало забавяне на провеждането на обществените поръчки. Търсят се изпълнители, които да свършат работата по процедурите от петък за понеделник, на поразия са сключени рамкови договори за каквото искате - за гуми, за нови коли, фрапиращо е, че извън спецификациите остават артикули, които ги няма в договорите, заради които се обявяват нови търгове, разказа Станчев. По думите му на летището се работило на база възлагателни писма за снабдяване на безмитните магазини, без критерии.

Заплатите паднали

Той каза още, че от 2007 г. не били повишавани заплатите на служителите, дори има реално понижаване на възнаграждението им с 10-12%, с най-различни методи. Този период включва и част от предишното му управление на дружеството. Станчев побърза да направи реверанс към чистачките на летището, които на два пъти протестираха срещу Щерионов – първия път защото искаше да даде почистването на външна фирма, втория – заради процедурата по концесиониране. И двата пъти старият директор издави данни за високите заплати на чистачките.

Станчев се оплака, че като поел дружеството заварил гориво само за три дни,а застраховката на летището изтичала. Имуществото на летището е за около 650 млн.лв., застрахователната премия е сериозни и тази процедура при изтичане на застраховката отнема време, а сега почти няма време тя да се поднови в срок, както се оказва, допълни той.

Шефът на летището каза още, че е поръчал на външни експерти да изготвят анализ на бъдещата концесия на аеропорта, за която оферти се чакат до 21 май.

"Концесията е добър инструмент за управление на обекти при голям публичен интерес. Но какво се очаква от концесионера, как ще го постигне? Необходими са сериозни разговори с авиокомпании, които могат да осигурят трансокеански или трансконтинентален трафик на пътници. Когато обявяваме концесия на летището, трябва да обявим като какво искаме да го развиваме", смята Станчев.

Още по темата
Още от Бизнес