Липсата на добра инфраструктура съсипва икономиката на България

Транзитният трафик ще заобиколи България заради липсата на изградена инфраструктура, сочи проучване на консултантската група “Индъстри Уоч”, публикувано в сряда. Според анализа, Румъния, Сърбия, Македония и Гърция са отбелязали сериозен напредък в изграждане и рехабилитиране на големи магистрални участъци, които ще отклонят транзитния трафик през България. Общата дължина на проектите в съседните държави, които имат осигурено финансиране към момента, е 900 км.

До края на 2005 г. са били завършени 60% от магистрала “Виа Игнатия” в Северна Гърция, която реално дублира българското трасе на автомагистрала “Тракия”. Когато магистралата в Гърция се комбинира с дейностите по проекти в Македония и Сърбия по европейските транспортни коридори 8 и 10, тя се превръща в алтернативен път за трафика Европа – Азия, спрямо трасето, което предлага България, коментират от “Индъстри Уоч”.

По отношение на търговията в Черноморския регион и търговията със суровини от бившите съветски републики, Румъния вече реализира успехи в привличане на товарите от пристанище Варна в пристанище Констанца. Усилията на румънското правителство да построи автомагистрала от пристанище Констанца към Централна Европа (т.нар. европейски транспортен коридор 4 С) ще направят румънското пристанище още по-привлекателно от българските. Проектът на румънската магистрала е да дублира трасето на автомагистрала “Хемус” като се включи в европейския транспортен коридор 4 при бъдещия втори Дунав мост при Видин – Калафат.

От анализаторската група коментират, че повечето от големите инвеститори възприемат Балканите като един общ пазар и при уточняване на местата, в които ще се разположат бъдещите индустриални и логистични центрове, най-голяма тежест ще окаже наличието на транспортни връзки и най-вече достъпът до основните европейски коридори.

Според “Индъстри Уоч” все по-голямо влияние върху инвеститорския интерес ще оказва и развитието на водния транспорт, който заедно с железопътния е приоритетен за страните – членки на Европейския съюз. Пристанищата по река Дунав и Черно, Егейско и Средиземно море ще оказват все по-голямо влияние върху пътя на транзитните товари.

В представения от Световната банка през изминалата седмица икономически меморандум за България се споменава, че само 2% от пътищата в България са магистрални и едва 16% са първокласни. Но и от първокласните пътища, едва половината са в добро състояние.

От “Индъстри Уоч” уточняват, че съвременните изследвания показват силна връзка между растежа на производителността и инвестициите в транспортна инфраструктура. Важно е обаче не само количеството на вложените инвестиции, но и обектите, в които са вложени.

Инвестиции в международни коридори и такива, които имат излаз на пристанища, имат значително по-силен макроикономически ефект за открита и малка икономика като българската. Ако бъдат вложени в пътища, които обслужват основно търговията вътре в страната, те имат значително по-слаб ефект върху икономическото развитие.

Споделяне

Още от Бизнес

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?