Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Липсата на добра инфраструктура съсипва икономиката на България

17 коментара

Транзитният трафик ще заобиколи България заради липсата на изградена инфраструктура, сочи проучване на консултантската група “Индъстри Уоч”, публикувано в сряда. Според анализа, Румъния, Сърбия, Македония и Гърция са отбелязали сериозен напредък в изграждане и рехабилитиране на големи магистрални участъци, които ще отклонят транзитния трафик през България. Общата дължина на проектите в съседните държави, които имат осигурено финансиране към момента, е 900 км.

До края на 2005 г. са били завършени 60% от магистрала “Виа Игнатия” в Северна Гърция, която реално дублира българското трасе на автомагистрала “Тракия”. Когато магистралата в Гърция се комбинира с дейностите по проекти в Македония и Сърбия по европейските транспортни коридори 8 и 10, тя се превръща в алтернативен път за трафика Европа – Азия, спрямо трасето, което предлага България, коментират от “Индъстри Уоч”.

По отношение на търговията в Черноморския регион и търговията със суровини от бившите съветски републики, Румъния вече реализира успехи в привличане на товарите от пристанище Варна в пристанище Констанца. Усилията на румънското правителство да построи автомагистрала от пристанище Констанца към Централна Европа (т.нар. европейски транспортен коридор 4 С) ще направят румънското пристанище още по-привлекателно от българските. Проектът на румънската магистрала е да дублира трасето на автомагистрала “Хемус” като се включи в европейския транспортен коридор 4 при бъдещия втори Дунав мост при Видин – Калафат.

От анализаторската група коментират, че повечето от големите инвеститори възприемат Балканите като един общ пазар и при уточняване на местата, в които ще се разположат бъдещите индустриални и логистични центрове, най-голяма тежест ще окаже наличието на транспортни връзки и най-вече достъпът до основните европейски коридори.

Според “Индъстри Уоч” все по-голямо влияние върху инвеститорския интерес ще оказва и развитието на водния транспорт, който заедно с железопътния е приоритетен за страните – членки на Европейския съюз. Пристанищата по река Дунав и Черно, Егейско и Средиземно море ще оказват все по-голямо влияние върху пътя на транзитните товари.

В представения от Световната банка през изминалата седмица икономически меморандум за България се споменава, че само 2% от пътищата в България са магистрални и едва 16% са първокласни. Но и от първокласните пътища, едва половината са в добро състояние.

От “Индъстри Уоч” уточняват, че съвременните изследвания показват силна връзка между растежа на производителността и инвестициите в транспортна инфраструктура. Важно е обаче не само количеството на вложените инвестиции, но и обектите, в които са вложени.

Инвестиции в международни коридори и такива, които имат излаз на пристанища, имат значително по-силен макроикономически ефект за открита и малка икономика като българската. Ако бъдат вложени в пътища, които обслужват основно търговията вътре в страната, те имат значително по-слаб ефект върху икономическото развитие.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ceteris Paribus
    #18

    Ето едно кратко докладче от миналата година. Без да намекваме, че Индъстри Уоч са преписвали от него, разбира се :-) http://basba.mt-link.bg/Report_BASBA_PSSS_Workshop_April_2005_final_BG_.doc

  2. Нали
    #17

    магистрала Тракия е това, замазване с големи приказки.Например, Защо няма автор тази статия?

  3. Петър Петров
    #16

    Къде е дебилът Justice? Скучно е без него. За 4 години Симеон построи 10 км автомагистрала. Вестник Труд и клакьорите се възхитиха на предприемчивостта на юпитата и бившия цар. Сега научихме, че съседите изобщо не са стояли със скръстени ръце, и това, от което Господ ги бе лишил /кръстовище на Балканита/, сами си го направиха. Един форумист съжалява, че сега БСП им сърба попарата. Не, БСП гледат да замаскират провала му. Иначе биха запретнали ръкави да изработят проекти и да получат финансирането

  4. seagull
    #15

    До настоящия момент морския бизнес е доминиран от две мафии близки до Пейчо Манолов , Ралчев , Минков и Н.Василев и другия кръг около една зам. министърка на транспорта.БМФ оцеля по чудо заради рязкото увелечение на фрахтовите ставки през 2003-2004, но е източвано.За приватизация не се дава да стане и дума.Законът за пристанищата от 2000 г. не се изпълнява от самите министри , подвеждани от П.Манолов.Под негово ръководство законът беше променян два пъти и става все по лош.Няма нито едно голямо пристанище дадено на концесия.Без коментар

  5. гого
    #13

    всичко се срива, а не расте. Една от причините е че по време на управлението на Симеон се криеха факти за растежа, но сега всичко лъсва. Некадърното управление на червените юпита сега го плаща БСП.

  6. соц лагера
    #12

    желязна завеса за химпериалистическите диверсанти! направете и железопътните линии не-стандартни, за по сигурно...

  7. Sakar
    #11

    Prost narod slaba darsava!!!Ako tia mnogo znaesti deto biaha pri Simeon sa naistina takiva te niamase da doidat v taia ko4ina. te doidoha za da si napalniat djobovete s pari i na tia deto im dadoha vlast.Navmesto upravlivastite da si vzemat belejka ot gore poso4eniat doklad te ...?Ako e samo do patisitata dobre. magistrala TRakia se zavarsva za 1-1.5 god.ama to vsi4ko e taka sasipano,4e ne se znae ot de da se po4ne,

  8. Наблюдател
    #10

    ...през България ще са малко и лоши, щом всяко крадливо мекере, може да стане политик и да се показва по телевизията, а останалите ги псуват явно, но иначе тайно им завиждат и искат да са като тях - крадливи мекерета.

  9. Tqp
    #9

    Analyzite sa analizi ama geografiyata si e geografiya. Ako "Trakiya" e gotova koy sha mine po-dqlgiya pqt? Da se nalsajdava na vizantiiski vehti kamqni li? Ako shte spestysh vreme i nafta minavash po po-kqsiya i ravniya pqt koito v slutcaya e "Trakiya". A s Rumaniya may nyama da moje da se konkurirame za pristanishteto i ruskite surovini. Inatce statiyata e dobra. Za da vlyazat investicii osven pqtishta tryabva i mnogo drugi neshta sred koito e i politiceska stabilnost. Kolko struva segashnoto

  10. Ceteris Paribus
    #8

    http://forum.abv.bg/cgi-bin/showpost.pl?Board=politica&Number=57458&page=&view=&mode=threaded&sb=#Post57458

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.