Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Лукойл" обвини държавата за шоковия скок на горивата

32 коментара
"Лукойл" обвини държавата за шоковия скок на горивата

"Лукойл" – България обвини държавата за ценовия скок на горивата и помпането на инфлацията, като разкритикува политиката за повишаване на акцизите и липсата на мерки за ограничаване и премахване на "сивия сектор" в бранша. Частната петролна компания, която е собственик на "Нефтохим" и която като крупен данъкоплатец и играч с решаващ дял на българския пазар, за пръв път си позволява подобен рязък тон към властта, с която обикновено е в отлични отношения.

Позицията на "Лукойл" бе разпространена в неделя, часове преди срещата на превозвачи с министрите на транспорта и финансите, на която те алармираха, че цените на горивата стават непосилни за тях. Компанията посочва, че досега е водила политика на задържане на шоковото поскъпване, но това е за сметка на печалбата ѝ, което пък е основна задача на един търговски субект.

"Лукойл" обяви, че тя и Българската петролна и газова асоциация (БПГА) многократно и настойчиво са алармирали и правителството, и обществото, че бързият преход към възприетите от ЕС акцизни ставки върху горивата, и особено върху социално гориво като дизела, ще доведе до ценови шок и голяма инфлация, ако не е съобразено с платежоспособността на населението.

Политиката от последните години за максимално натоварване на цените на горивата с акцизи не бе съпроводено с мерки за ограничаване и ликвидиране на "сивия сектор” в бранша, а именно там са големите резерви на държавата, посочва "Лукойл".

"Една системна борба срещу незаконния и често добре известен на властта "сив сектор” би донесла на държавата приходи, многократно надвишаващи тези от акцизите, и в същото време би поставила икономиката на светло", смятат от дружеството.

"През целия този период не се намери друга структура извън БПГА, била тя транспортна, превозваческа или обществена, която да застане твърдо и последователно срещу рязкото покачване на акцизните ставки върху горивата. Нещо повече - повишението на акцизите от 1 януари 2007 г. бе двойно над съгласувания с ЕС график, а от 1 януари 2008 г. се предприе и ново повишение, но и тогава различните сдружения, асоциации и организации в сферата на автомобилния транспорт останаха безмълвни”, припомниха от "Лукойл".

"Лукойл” - България не получи подкрепата на сдруженията в сферата на транспорта и когато преди повече от 4 години застана категорично срещу законодателната политика да се товарят с акцизни ставки бензините и дизела, а да се оставя на преференциален режим пропан-бутанът за транспортни нужди. Аргументите на компанията тогава бяха, че социалното гориво в страната е именно дизелът, а не пропан-бутанът, и че разхвърлянето на акцизните тежести единствено върху бензина и дизела ще доведе до колапс в сферата на транспорта, се казва в разпространената позиция.

В нея се посочва още, че "докато изпълнителната и законодателната власт в България покачваха скокообразно акцизните ставки, за да се достигнат предсрочно нивата в ЕС, "Лукойл” - България на два пъти сключи и изпълни споразумение с правителството да задържи максимално дълго цените на горивата и да осъществи плавен преход към повишаването им без резки поскъпвания."

Задържането на шоковото поскъпване на горивата на вътрешния пазар, е изцяло за сметка на търговската печалба на "Лукойл"- България, казват от дружеството. Отбелязва се, че за този период цената на суровината се увеличи с близо 400%, акцизите върху безоловните бензини – със 128 %, а тези върху дизеловото гориво – с 445.5%. В същото време, в резултат от направените от "Лукойл” инвестиции, нефтопреработвателните мощности претърпяха цялостна модернизация, в резултат на която "Лукойл - Нефтохим" Бургас вече е напълно готов да произвежда горива по стандарта ЕВРО-5, срокът за който е 2009 г., посочват от компанията. В заключение казват, че макар да се отнася "максимално отговорно към ролята си на вътрешния пазар, "Лукойл" - България е търговски субект, чиято основна функция е да осъществява печеливша търговска дейност.

Орешарски ще проучи практики за възстановяване на данъци върху горива

В понеделник част от превозвачите ще излязат на протест, стана ясно след срещата им с министрите Петър Мутафчиев и Пламен Орешарски, които от своя страна обещаха да създадат работна група, която да анализира ситуацията с цените на горивата в Европа.

Браншовиците поискаха по Закона за автомобилните превози да се обяви криза на пазара, с което да се спре регистрацията на нови фирми – превозвачи.

Представителите на транспортните фирми поискаха още облекчения на цената на горивата или намаляване на основната цена на горивата у нас. Мутафчиев обаче обясни, че подобна мярка с обявяване на криза на пазара може да бъде валидна максимум шест месеца и обеща да се направени необходимите анализи.

"Дори и сега да се реши въпросът с цената на горивото – по отношение на основната цена или по отношение на някакво облекчаване на акциза, това ще реши временно въпросът. Утре цената на петрола може да скочи отново – това означава, че българският пазар не може да стои изолиран и цената на дребно на горивата ще се промени отново”, заяви Мутафчиев.

Финансовият министър Пламен Орешарски обеща да бъдат проучени добри европейски практики за възстановяване на данъци върху горива. Той заяви, че проблемът на превозвачите всъщност е глобалната петролна криза. "Опасявам се, че това е глобален проблем и няма да се реши в този кабинет”, допълни министърът. Според него цената на горивата у нас не е по-висока от тази в европейските страни, а акцизът в България е по-нисък.

Имало е и предложение от страна на превозвачите винетките да бъдат тримесечни и шестмесечни, но Мутафчиев бе категоричен, че българската държава не може да се ангажира с подобно условие, тъй като е в противоречие с европейското законодателство.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

32 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ГАРГАНЕЛ
    #32

    Добре, Лукоил е с високи цени на горивата, ами уж конкурентите шел , омв , еко и др. защо не са на по ниски цени ??! Явно и тях им е добре да са си на голямата печалба . И да не забравят че пак Иван Костов е виновен и за това - няма как!

  2. Canada Dry
    #31

    имахме!?И как го пестеше тоз човек!?Дори за избори не смееше да харчи и не ходеше да гласува.

  3. :)
    #30

    "Орешарски ще проучи практики за възстановяване на данъци върху горива" - а на обикновените шофьори ще ни върнете ли нещо?омръзна ми акцизите-европейски;цените - европейски, а заплатите - нямат аналог в съвременния свят!

  4. Щирлиц
    #29

    Забравихте ли, че акцизите се вдигнаха, за да се подкрепи военният бюджет с оглед поддръжката на военните мисии зад граница?Как никой не обелва дума за това?Този финансов министър просто е смешен. Много си пасват с Петър Димитров.

  5. Един
    #28

    през два - три дни и с по 5 стотинки нагоре. ако я караме така за една година, бензинът ще стане около 10 лева за литър. защо обаче? много е хубав ли? не вярвам. май има и по - хубав.

  6. kdi
    #27

    не производителите , 777, а тези продажници които управляват сега са виновни.Арогантни,алчни гадняри.

  7. М.Тачър
    #26

    Българите искат искат да работят по ориенталски, а да живеят по европейски.Да, ама не!

  8. Ку-КУ
    #25

    Кой е Валентин Златев? Син на Васил Златев,рода на Тодор Живков.Бащата е несменяем кмет на Правец.И преди и сега цялата област е тяхна.Разпореждат се с имущество и живота на хората.Взеха резиденцията на Тодор Жевков от Мирчо Циганина /източване на държавния резерв/Сега Валето трябва да се отчете на Б.Б., о и да купи още една яхта на младата си жена, че той с този гърбав нос, току виж го оставела.

  9. наблюдател
    #24

    Цените на бензините и дизелите са изравнени с тия в ЕС. Това е известно. Известно е че акциза в страната не е равен на този в ЕС. Тогава къде отива разликата, че цените са равни. Или по скъпи суровини(но те за всички страни са еднакви), или по скъпи цени на едро. Никой обаче не говори за тях.

  10. AXEL
    #23

    Zvu4i logi4no,osobeno v kontexsta na proslovutata koruptcia u nas!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.