Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Магистрала “Люлин“ е оскъпена необосновано

В пътната агенция са оптимисти, че ще падне предвидена глоба от 22 млн. евро

0 коментара

Първоначално зададените проекти за магистрала “Люлин“ не са спазени, фактурирани са строителни дейности, чиято стойност всъщност е по-ниска, а цената на шосето е завишена необосновано. Това се казва в одит на Европейската сметна палата за изпълнението на проекта. Деветнадесет километровата "Люлин", която е първата изцяло завършена магистрала в България, бе открита тържествено на 15 май .

Одиторите са препоръчали европейското финансиране на магистралата в размер на 111 337 500 евро да бъде орязано с 20 на сто заради констатираните нередности.

С други думи, държавата може да отнесе сурова глоба от над 22 млн. евро. Ако това се случи, цената на магистралата, договорена първоначално за 148.45 млн. евро, впоследствие “актуализирана“ заради претенции на строителите на 191.47 млн. евро, ще скочи на над 213 млн. евро или 11.23 млн. евро на километър.

От Агенция “Пътна инфраструктура“ са категорични, че до тази драстична мярка няма да се стигне, защото ЕК е приела обясненията на страната ни за цената и строителството на магистралата.

По информация на Mediapool обаче възраженията на българската страна по отношение на санкцията са приети на няколко инстанции, но окончателно потвърждение за отпадането ѝ все още няма. Решението на ЕК се очаква в края на месеца, най-късно в началото на следващия – преди летния отпуск на Европейската комисия.

Има констатации на Европейската сметна палата, но финансова корекция на цената на магистрала “Люлин“ няма, заяви Николина Николова, член на Управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура“. Източници от Министерски съвет твърдят, че България води активни преговори за отпадане на суровата санкция, която в най-лошия случай ще бъде намалена наполовина – на 10 млн. евро. И при този вариант цената на “Люлин“ ще надхвърли 200 млн. евро и ще се превърне в най-скъпата магистрала в историята на България.

Магистрала “Люлин“, възложена през 2006 г. от кабинета “Станишев“ на турския консорциум “Мапа Дженгиз“, бе официално открита от премиера Бойко Борисов на 15 май с около година и половина закъснение. По време на церемонията Дирк Анер, директор на дирекция “Регионална политика“ към ЕК заяви, че от символ на провал "Люлин" се е превърнала в символ на амбиция, упорство и успех. По думите му проектът бил отчайващ и имало моменти, в които не е вярвал, че някога ще настъпи денят, в който ще пререже лентата.

По думите на регионалния министър Росен Плевнелиев дори и ревизираната цена от 191.47 млн. евро е успех за правителството, защото строителите претендирали за 250 млн. евро. Причината е, че изграждането се забавило драстично и било затруднено по вина на държавата.

По време на строежа на “Люлин“ миналата година живота си загубиха четирима работници. На “Мапа Дженгиз“ многократно бяха издавани предписания за безопасни условия на труд, а работата ѝ бе съпътствана и с множество други скандали.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.