Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Магистрала "Люлин" се забавя с 5 месеца

14 коментара
Магистрала "Люлин" се забавя с 5 месеца
Строежът на автомагистрала "Люлин" евентуално ще бъде завършен през май 2010, а не както е предвидено в първоначалния договор – в началото на декември 2009 г. Това стана ясно след инспекция в сряда на работата по пътя, свързващ софийския Околовръстен път с бъдещата магистрала "Струма". Огледът бе направен от вицепремиера Меглена Плугчиева, регионалния министър Асен Гагаузов и шефа на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Милош Поцков.

Преди три месеца премиерът Сергей Станишев, придружаван от Гагаузов, направи обиколка на трасето и оптимистично заяви, че ако се поддържа това темпо на строителство, “Люлин” може да бъде приключена и предварително. По негови преценки близо 20-километровото шосе можеше да е готово до средата на лятото догодина.

Петнадесет месеца след началото на строителните работи, фирмата изпълнител - турския консорциум "Мапа – Ченгиз", е изпълнила едва 4-5% от проекта, който по график трябваше да е завършен на около 40%. Основният проблем е липсата на работници – ръководният инженерен състав е недостатъчен, ключови позиции, които са предвидени в офертата, все още не са заети, а броят на работниците намалява значително на периоди заради проблеми с визите на турците.

Другият голям проблем е, че строителят все още не е започнал изместване на засегнатите от трасето на автомагистралата инженерни мрежи. Става въпрос за газопровод при пътен възел Даскалово и въздушен електропровод при Околовръстното, които пречат на строителството. Изграждането се бави и заради отчуждителни процедури и слабости в организацията на строителя. Затова турците, подпомагани от служители на пътния фонд, започват денонощна работа по трасето на три смени. До края на 2008 година ще бъде напълно завършен участъкът от автомагистралата от Софийски околовръстен път – село Мало Бучино, обещават от МРРБ.

Към момента не е постъпвало искане за оскъпяване на автомагистрала "Люлин", каза Асен Гагаузов. Проектът е с общ бюджет 148.45 млн. евро, от които 111.3 млн. евро са от ИСПА.

"Засега сме в рамките на бюджета. Проблем обаче ще дойде с ескалирането на цените на строителните материали, които от времето на търга към настоящия момент са се повишили значително. Но това засяга всички фирми в пътното строителство.", каза Василка Костадинова, началник отдел ИСПА. В момента парите от ЕС по ИСПА стоят блокирани, и строежът върви със парите от националното съфинансиране.

До сега за автомагистрала "Люлин" са усвоени общо 18.57 евро - за строителство, надзор и техническа помощ. До края на 2008 година са планирани 39.32 млн. евро.

"Люлин" е най-късият (19 км), но и най-скъп аутобан в страната, заради множеството предвидени съоръжения. Средната цена за 1 километър от магистралата излиза 7 230 611 млн. евро. Проектът включва мостови съоръжения и три тунела. Шосето ще бъде с по 2 ленти за движение в едната посока и проектна скорост от 100 – 110 километра в час.

С изграждането на новия път ще се облекчи трафика през столичния квартал "Княжево", който става все по-натоварен и опасен за жителите. Денонощно там минават около 50 000 автообила. През последните години заради натовареното движение станаха тежки пътни инциденти, при които загинаха хора.

Магистралата е част от европейските транспортни коридори номер 4 и номер 8. При Даскалово "Люлин" ще се свърже с началото на автомагистрала "Струма" до Кулата.

Турската строителна фирма "Мапа" е част от консорциума "МНГ", който има интереси и в туристическия, финансовия, отбранителния и транспортния сектор. "Мапа" има представителство в България, Албания, Косово, Македония и Русия. У на сдружеството строи и пречиствателната станция за отпадни води в Горна Оряховица. Участвала е и в търг за строителство на пречиствателната станция в Стара Загора, който завършва без резултат.

"Ченгиз" е част от консорциума "Ченгиз груп", занимаващ се със строителство, минно дело, енергетика и туризъм.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. селянин
    #15

    Колко тежги думата на Министър прецедателя на Република България:Отговор - Нищо

  2. Шофера
    #14

    10лв за 2015та

  3. шофьор
    #13

    На този "велик" министър, който е подписал договора, сега да му се търси отговорност за последствията, а не заради такива боклуци всички данъкоплатци да губят милиони и милиарди евро. Стига!

  4. мария
    #12

    Гагаузов пак се прави на "умряла лисица"! Още миналата година поискаха допълнителни 40 млн.евро и доколкото сочат неофициалните информации от МРРБ (защото в това министерство официалните идват когато трябва вече да връщаме парите), то са им го разписали. Ама Гагаузов пак "не разбрал", като 120-те милиона за "батко".

  5. gocko
    #11

    Повече от 1 година ще бъде закъснението, а не 5 месеца.

  6. Мунчо
    #10

    Да беше отишъл някой от тия управници да види какво представляват планинските магистрали в Италия и тогава да одобряват проект за двулентов път със скорост 100км/час! Идиоти! Защо никой не мисли малко по-мащабно!? Тази магистрала докато стане готова ще има нужда от 4 платна във всяка посока. Тъпи управници!

  7. zuzulu
    #9

    Искам да ви кажа, че от турските строителни фирми у нас няма една свестна. Турците са много корумпирани и търсят само делавера и комисионни. Ще ви кажа, че нито ще спазят сроковете нито ще построят магистралата. Само незнам от наша страна къде са отишли парите от комисионната за подписването на договора. Предполагам, че поне отговора на този въпрос е ясен на един човек в държавата - министър Гагаузов.

  8. road runner
    #8

    Пътищата там в Африка по добре ли са? Иди да видиш пътищата на турците. Всички магистрали са най-малко с по 3 платна. Проблемът не е в строителните фирми, а в нашите управници, които при всяка сделка започват да развиват формули за далавери. Целта не е строеж на път, а източване на пари!...

  9. Bat Amgistral
    #7

    5m 1 godinaDai boje 3.Nali mi plashtat ;-)

  10. ЕU
    #6

    както обикновено

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.