Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Макроикономически поглед върху публичните разходи

0 коментара

На 8 октомври Световната банка представи доклада "Преглед на публичните разходи и институциите" за България.

1. Финансовата стабилност не е алтернатива на стопанския растеж. Такава стабилност има, когато правителствата следват благоразумна политика, основана на принципа, че може да се харчи само толкова, колкото се създава. В България котвата на подобна благоразумна политика е паричният съвет. Запазването на стабилността ще зависи от това доколко правителството ще се въздържа да дава на едни за сметка на други и да взима назаем от бъдещите поколения. Финансовата стабилност е задължително, но недостатъчно условие за стопански растеж.

2. Световната банка припомня два извода: фиксираният валутен курс в условията на паричен съвет и балансираният бюджет са основа на финансовата стабилност. Всяка друга политика означава именно обратното - нестабилност чрез нарастване на публичния дълг (при бюджетен дефицит) и чрез обезценка на парите (при активна монетарна политика). Повече за ролята на паричния съвет може да прочете в "Паричната политика и икономиката: петте години на българския паричен съвет", БНБ, 2002.

3. В средносрочен и дългосрочен план няма как да се увеличават данъците, за да се финансират разходите, тъй като делът на публичните разходи към БВП е 42%, а отнесен към брутната добавена стойност в частния сектор - около 60%.

4. При нарастващата международна конкуренция и развитие на технологиите, мобилността на труда и капитала ще поставят българското правителство под натиск за намаляване на данъчната тежест.

5. Предизвикателствата, споменати в доклада - бедност, безработица и ниски инвестиции - следователно няма как да бъдат преодолени с повече финансиране от бюджета. Няма възможност да се вдигат данъците, за да се преразпределя повече. Още повече, сметките на Световната банка показват, че в момента моделите на здравеопазване, образование и социална политика са неефективни и "разхищават" парите на данъкоплатците.

6. Намаляване на данъците няма как да стане без намаляване на разходите. Намаляване на разходите означава структурни реформи. Това означава сериозно преосмисляне на ролята на държавата изобщо в определени дейности. Такива са здравеопазване, социално осигуряване, образование. В тези сфери е очевадно, че няма конкуренция, няма частна инициатива, няма лична отговорност, и в резултат - огромни публични разходи (т.е. данъци) водят до резултати, които не удовлетворяват никого. Например, българското правителство (ние, данъкоплатците) плаща на един път и половина повече учители за брой ученици от средното за страните в ОИСР, а резултатът е по-нисък, и непрестанно се влошава. За здравеопазването и пенсионното осигуряване при монопол на държавните фондове може да прочетете повече на : "Оценка на ефективността на здравната реформа в България" (и "Какво може да се прави с пенсионното осигуряване"

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.