Не добре и слабо обслужени от градския транспорт в София са не само зоните по периферията на града, но и тези, които са сравнително близо до центъра. Гордостта на управлението на столичната община в последното десетилетие - метрото, далеч не е в полза на цялата столица и крайградските територии, а основно на кварталите, разположени по протежението му. Това се дължи на не достатъчно добрата връзка с наземния градски транспорт.
Тези проблеми, както и бавното придвижване и чакането по спирките, са основна причина много хора все още да се предвижват до и от работните си места с личните си автомобили, а не с публичния транспорт. Това показва изследване на екипа на "Визия за София", която трябва да се използва при разработването на нов общ устройствен план на столицата. То изследвало придвижването до места, където са концентрирани бизнесите в града.
Време на пътуване
Изследването показва, че за повечето хора пътуването с градски транспорт до или от работа отнема средно между 22 и 32 минути. Към това се добавя ходене от 9-13 минути и чакане на спирката между минута и половина и три минути и половина. В самото изследване обаче се посочва, че данните за чакането вероятно не са точни.
Анализът на данните показва, че от изследваните части на града повечето са със средно, добро, много добро или отлично обслужване - 88%. Слабо или лошо обслужени са 12 на сто от тях. "Предпоставка за избора на обществен транспорт като начин на придвижване от страна на гражданите би било подобряването на коефициентите за достъпност за всяка от спирките", пише в анализа.
Проблем
В него се откроява като сериозен проблем фактът, че метрото не обслужва София и крайградските територии, а само кварталите, през които минават двете му действащи линии.
"Това според нас е много сериозен проблем и следва да му се обърне внимание. Необходимо е обществения транспорт и метрото да работят в синхрон като трасетата и спирките им предполагат бърза връзка едно с друго, за да обслужват максимален брой пътници заедно. Това ще накара нас като жители на София да предпочетем градския транспорт за придвижване. Това ще улесни и гостите на града ни да достигнат до всяка точка от целта на посещението им с обществен транспорт", пише в анализа.
От години администрацията на Столичната община говори и за пускането на довеждащи линии до метростанциите по кварталите. Към момента обаче подобно предложение все още не е направено. Оптимизирането на мрежата на градския транспорт също е въпрос, който се повдига от години, но до момента се правят предимно козметични изменения на парче.
Решения
Според анализа повече хора ще искат да ползват градски транспорт, ако се намали времето за пътуване и това за прекачване от една линия на друга. В първия случай, е предложено увеличаване на средна скорост на движение, а във втория – намаляване на интервалите между отделните превозни средства по една линия и спазване на разписанията.
За увеличаване на средната скорост на публичния транспорт се предлагат познатите мерки - специални трасета, бус ленти, по-бързото пропускане на градския транспорт през кръстовищата със светофари, оптимизиране на транспортната схема, въвеждане на чаканата от години електронна система за таксуване.
Намаляването на интервалите на движение пък може да стане с купуването на още превозни средства.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
17 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
1,35 млн са вероятно регистрираните като постоянно живеещи в София, по лични карти. И вероятно властите не са в течение колко са живеещите временно.
Автора е стигнал до велико прозрение. Получил е видение. Метрото обслужвало кварталите, през които минава. А пък ако научи, че корабите на пристанище Бургас не стигат до Пловдив, ша преживее още по-дълбок катарзис. Метрото е може би най-полезното нещо в София и при всички случаи са го планирали хора, които разбират. Това, че ходят разни политици да режат лентички и да се снимат там няма нищо общо с въпроса има ли полза от него и от къде трябва да минава. Тука нещо лъха на "знаменитата" фраза на Серго: "Асфалта не се яде".
Метрото било обслужвало само кварталите през които минавали двете му линии? Не непременно! Метросистемата по силата на обективни обстоятелства като големи, средно едно-километрови междустанционни разстояния, усложнен достъп до пероните, скъпа услуга и голяма превозна възможност (50 хиляди пътници/час) всъщност е система, предназначена за далечни превози. Поради това тя се нуждае от допълваща (довозваща и аварийна) система с начесто разположени спирки с лесен достъп, с поносима себестойност, и подходящ …
капацитет (понякога под 3 хиляди пътници/час). Двете мрежи са допълват една друга като метромрежата във всяка своя точка носи винаги повече транзит спрямо територията, през която преминава; даже и при централните метростанции транзитно преминаващите са три пъти повече от качващите и слизащите пътници. Перфектното допълнение към метромрежата е трамвайният превоз, който обслужва градската среда, през която преминава.
Фаворизирането на метросистемата в ущърб на трамвайната е с непоносими финансови последици. В началото на 70-те години бе направен проект за повсеместно използване на метропревоз в София; бяха предвидени за изграждане повече от 100 км метролинии. Не 3, а 6 броя метролинии бяха предложени тогава; трамваят бе премахнат от проектния замисъл. Това щеше да наложи огромни инвестиционни усилия и разходи по метроподдържането срещу сравнително малко превозна работа. Метролиниите бяха сведени до само 3 броя. Въпреки това голямата част (= ¾) от метромрежата ще бъде натоварена през 4/5 от денонощието с не повече от 10% от нейния капацитет. За желаната от мнозина гъста метромрежа в София няма достатъчно пътници. Не случайно първите метроперони бяха 110- метрови, после станаха 80- метрови, а по третата метролиния Столичната община ги изгражда със само 60 м дължина. Това е признание за надценяване на размера на метропревозите. И до днес общината отказва да каже колко е действителната себестойност на метропревозите. Метрото продължава в очите на общинската администрация да е предмет на престиж; но щом софиянци се уморят да го субсидират, ще станем свидетели на затваряне на готови метростанции (макар и неизползвани, те ще се нуждаят от поддържане!)
Днес софийските трамваи превозват толкова пътници, колкото и метрото. Трамваите (през 2014 г.) и метрото (през 2017 г.) превозват еднакъв брой пътници: по 91 млн. пътници. И то - въпреки че Столичната община провежда политика на ограничаване (и даже премахване?) на трамвайната мрежа. Три примера:
- Стабилизирани от години трамвайни линии биват закривани.
- Трамвайни возила биват закупувани от Столичната община на старо.
- Столичната община отказва да модернизира трамвайния път и да го направи от теснолинеен в нормален, 1435 мм-ов, сиреч – скоростен.
Защо Столичната община продължава да пренебрегва най-софийския превоз - трамвайния, в полза на метрополитена, който вече е прекрачил прага „инвестиция/полза“? Защо няма достъпна информация за себестойността на метропревозите?
Арх. Христо Генчев
...това е, защото селяните, придошли в София, идват с по 2-3 стари автомобила и за тех е ... въпрос на "чест" да карат и да димят по цел ден из столицата (разбира се - всеки сам в колицата си)...
Тази "визия" е типично бесепарска, метрото е в развитие и е голяма придобивка и улеснение, критиките винаги са добре дошли ако са реални и помагат!
Глупости на търкалета...от Мария Луиза до Лозенец се отива за 13-15 минути, а не за час, както тогава. А как ще се придвижваш до него - за това е отговорна др. Фандъкова.
А помниш ли какво беше, и представяш ли си какво би било без метрото? Основната беда е презастрояването и липсата на места за паркиране.
Не виждаме, кмета на София и всички разбиращи от градоустройство да излязат със следните две неща: (1) Програма за строеж на паркоместа и на паркинги, със откупуване на частни терени от общината. (2)Програма за разминаване на кръстовища на две нива - като се почне от Орлов мост и това при бул.България и Гешов, но и поне още 12-15 други кръстовища трябва да се разминат на 2 нива. (3.) Ограничаване на строителствотъо и ограничаване сгъстяването на строежите в даден квартал. (тази точка може и да бъде първа по важност)