Метрото в София се оказа не достатъчно ефективно

Ползва се предимно от хората, които живеят в кварталите, през които минава

Сн. БГНЕС

Не добре и слабо обслужени от градския транспорт в София са не само зоните по периферията на града, но и тези, които са сравнително близо до центъра. Гордостта на управлението на столичната община в последното десетилетие - метрото, далеч не е в полза на цялата столица и крайградските територии, а основно на кварталите, разположени по протежението му. Това се дължи на не достатъчно добрата връзка с наземния градски транспорт.

Тези проблеми, както и бавното придвижване и чакането по спирките, са основна причина много хора все още да се предвижват до и от работните си места с личните си автомобили, а не с публичния транспорт. Това показва изследване на екипа на "Визия за София", която трябва да се използва при разработването на нов общ устройствен план на столицата. То изследвало придвижването до места, където са концентрирани бизнесите в града.

Време на пътуване

Изследването показва, че за повечето хора пътуването с градски транспорт до или от работа отнема средно между 22 и 32 минути. Към това се добавя ходене от 9-13 минути и чакане на спирката между минута и половина и три минути и половина. В самото изследване обаче се посочва, че данните за чакането вероятно не са точни.

Анализът на данните показва, че от изследваните части на града повечето са със средно, добро, много добро или отлично обслужване - 88%. Слабо или лошо обслужени са 12 на сто от тях. "Предпоставка за избора на обществен транспорт като начин на придвижване от страна на гражданите би било подобряването на коефициентите за достъпност за всяка от спирките", пише в анализа.

Проблем

В него се откроява като сериозен проблем фактът, че метрото не обслужва София и крайградските територии, а само кварталите, през които минават двете му действащи линии.

"Това според нас е много сериозен проблем и следва да му се обърне внимание. Необходимо е обществения транспорт и метрото да работят в синхрон като трасетата и спирките им предполагат бърза връзка едно с друго, за да обслужват максимален брой пътници заедно. Това ще накара нас като жители на София да предпочетем градския транспорт за придвижване. Това ще улесни и гостите на града ни да достигнат до всяка точка от целта на посещението им с обществен транспорт", пише в анализа.

От години администрацията на Столичната община говори и за пускането на довеждащи линии до метростанциите по кварталите. Към момента обаче подобно предложение все още не е направено. Оптимизирането на мрежата на градския транспорт също е въпрос, който се повдига от години, но до момента се правят предимно козметични изменения на парче.

Решения

Според анализа повече хора ще искат да ползват градски транспорт, ако се намали времето за пътуване и това за прекачване от една линия на друга. В първия случай, е предложено увеличаване на средна скорост на движение, а във втория – намаляване на интервалите между отделните превозни средства по една линия и спазване на разписанията.

За увеличаване на средната скорост на публичния транспорт се предлагат познатите мерки - специални трасета, бус ленти, по-бързото пропускане на градския транспорт през кръстовищата със светофари, оптимизиране на транспортната схема, въвеждане на чаканата от години електронна система за таксуване.

Намаляването на интервалите на движение пък може да стане с купуването на още превозни средства.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Нужно ли е писмено споразумение за новото правителство?