Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Министрите още не са решили колко такси ще плащаме за пътищата

20 коментара
Министрите още не са решили колко такси ще плащаме за пътищата

Парламентът одобри в петък на първо четене предложените от правителството промени в Закона за пътищата, с които се въвеждат изискванията на европейската директива за диференцирано заплащане от автомобилите за ползването на републиканските пътища, според нивото на екологичност на двигателите им. В директивата е фиксиран максимален размер от 11 евро на дневната такса (винетка), който може да иска от превозвачите. Тази горна граница се записва и в родния закон за пътищата, което не означава, че това ще е размерът на дневната винетката, поясни зам.-министърът на транспорта Красимира Мартинова.

Промените предизвикаха протести от всички парламентарни групи, според които европейската директива се ползва като параван за въвеждане на други текстове, повече от които са в нарушение с европейските правила.

Според народния представител от ДСБ Евгени Чачев, който е и бивш министър на регионалното развитие и благоустройството в правителството на ОДС, българското правителство е задължило гражданите си да плащат общо четири такси за пътя – данък, винетна такса, тол- такса (за изминато разстояние) и еко-такса. Иван Иванов (ДСБ) обвини управляващите, че са въвели едновременно плащане на две такси за плащане на пътищата – тол и винетка.

Председателят на Народното събрание Георги Пирински обясни, че по време на дебатите е станало ясно, че няма да се плащат четири такси, а ще се избира между четирите такси.

Няма да има двойно плащане с тол – система и винетки, каза пред репортери министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов. Той уточни, че се подготвя вариант да отпадне винетната система от началото на 2009 г.

Ще бъде създадена работна група, която ще предложи промяна на текстовете преди второто четене на закона, каза пред Mediapool Ясен Ишев, директор на "Планиране и контрол на пътната инфраструктура" в Министерство на транспорта. В момента експерти готвят няколко варианта за плащане на пътищата в страната, но окончателното предложение, което ще влезе в парламента, ще бъде одобрено от трима министри – на финансите Пламен Орешарски, на транспорта Петър Мутафчиев и на регионалното развитие Асен Гагаузов.

Не се предвижда отпадане на винетната система

Според източници на Mediapool от пътната администрация, отпадането на винетната система от следващата година не е сред подготвяните от работната група варианти.

Както се очакваше, големият проблем при изработването на политиката за заплащането на пътищата се е оказала концесията на автомагистрала "Тракия", защото за следващите 10 години се очертава единствено отсечката от София до Бургас да е частна. Експерти коментираха, че не е невъзможно и това да стане, но само ако министър Гагаузов се е договорил лично с колегата си Орешарски да отпусне от бюджета минимум 200 млн.лв. за ремонт на пътищата.

Специалисти коментираха пред Mediapool, че един от обсъжданите варианти е да се редуцира размера на годишната винетка за компенсиране на тези превозвачи, които ще ползват и частния път.

Преди седмица парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации одобри на първо четене законопроекта с уговорката, че комисия от експерти основно ще промени новите текстове на закона. Тогава шефът на транспортната комисия Йордан Мирчев (НДСВ) гласува "за" с уточнението, че не желае да влиза в конфронтация с министър Мутафчиев.

Депутатите от комисията посочиха, че от предложените промени не става ясно каква ще е политиката на правителството за ползването на пътищата. Дали ще се въвежда тол-система и ще отпадне винетната и откъде ще се финансира строителството и ремонта на родните шосета.

Електронно таксуване от 2012 г.

Според Ясен Ишев най-чистият начин за ползване и плащане на пътищата е електронното таксуване. След 2012 г. сме задължени да го въведем за автомобилите за над 3.5 тона, поясни той пред Mediapool. Този механизъм не дава база за никакви съмнения относно вида на автомобила, кога и по какъв път се е движил, коментира Ишев. Този вариант може да се приложи и към частните пътища, с тази разлика, че таксата, която ще заплащат автомобилите, ще влиза при концесионера, който се грижи за пътя.

За съжаление обаче, електронното таксуване едва ли ще стане преди 2012 г. и дотогава ще се търсят други варианти, поясни Ясен Ишев. Според него плащането ще се въведе само за шосетата, които ще влязат като част от европейската транспортна система, останалите ще са безплатни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

20 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Да!
    #21

    на решение на ЕС. Сега ще видите, как се нарушават решения на ЕС, когато трябва да се бърка в джобовете на хората, за да има милиони, които да се раздават на братски фирми.

  2. Дядо Петър
    #20

    разбира се!

  3. мразещ кретените
    #19

    Поредния бисер, плод на разплути мъзъци.Колкото повече дупки, толкова по високи такси!

  4. 14.12.
    #18

    А дали не е вече крайно време хората да решат какво да направят с министрите?

  5. 007
    #17

    Хората с право казват че от българин и чеп за зеле не става.Нашите измислени политици имитиратизмислените фолк певици.Само че за разлика от тях, вместо силикон в циците си слагат силикона в главата.А той мисловен процес не дава.

  6. леля Ви
    #16

    Колкото повече пари ни събират , толкова повече ще има за крадене!!!

  7. ПЕТ ТАКСИ
    #15

    ОДЕРЕТЕ ЖИВ ТОЯ НАРОД ДЕТО ГЛАСУВА ВСЕ ОЩЕ ДА АЛЧНИТЕ ВИ ДЕБЕЛИ ЧЕЛВА! КАК Е ВЪЗМОЖНО, ОТИВАЙКИ НА ЖЪЛТИТЕ ПАВЕТА, МОМЕНТАЛНО ДА СЕ ПРЕВРЪЩАТЕ В ГАДОВЕ, КАТО СЛИВЕНСКИЯ ГАГЪЗ, КОЙТО ЗАБРАВИ ОТ 2005 ДО ДНЕС що е това ДАЛАВЕРА НА ВЕКА! ПРОКЛЕТИ ДА СТЕ!

  8. ПЕТ ТАКСИ
    #14

    АКЦИЗ ГОРИВА, ТАКСА ТУНЕЛИ, ТОЛ ЗА МАГИСТРАЛА ТРАКИЯ! ИЗРОДИ!!!

  9. дубъл
    #13

    Най-простия пример е със скандалната фирмено-налогова такса парно за жилище със студени радиатори и едновременно с нея задължително начисляване на данък сгради за същото жилище, но като все още топлофицирано.

  10. антикомунист
    #12

    т.е.от обикновените граждани и селяни на таз дАржава.не случайно просташкият български гении е измислил поговорката:бедните да го духат!а най-левите политици се оказаха най-големите крадци и мошеници.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.