Мистерия с 23 млн. лева за камери по пътищата

Мистерия с 23 млн. лева за камери по пътищата

Вместо предвидените по закон около 23 млн. лева за монтиране на камери за следене на пътния трафик, Министерството на вътрешните работи ще вложи само 800 хил. лева за закупуването на 15 камери, които ще могат да се разположат на специално оборудвани места из страната до лятото. Това каза в четвъртък на заседанието на парламентарната транспортна комисия комисар Алекси Стратиев, началник отдел "Пътна полиция" към Главна дирекция "Охранителна полиция".

Изявлението разгневи депутата Олимпи Кътев (НДСВ), който обвини представителя на МВР, че предвидените 23 млн. лева са "потънали в джобовете на министерството" и са използвани за "запушване на дупки в бюджета му".

С промени в Закона за пътищата, одобрени миналата година, бе регламентирано 50% от приходите от глоби, налагани от КАТ, да постъпват в специален фонд за финансиране на система за видеонаблюдение на трафика. През 2008 г. КАТ е събрал около 45 млн. лева от шофьори, нарушили правилника за движение по пътищата.

Стратиев обясни пред Mediapool, че въпросните милиони не са постъпвали в бюджета на МВР. За да дойдат при нас, те трябва да са предвидени в Закона за държавния бюджет за тази година, а такъв текст там няма, каза той.

Председателят на транспортната комисия Йордан Мирчев (НДСВ) обаче парира, че, за да има такъв текст, от МВР е трябвало да поискат парите при изготвянето на бюджета за тяхното ведомство. "Те искат да ни кажат, че не са си потърсили пари, които им се полагат по закон!? Това е безумно. Ако това наистина е така, да седнат финансовият и вътрешният министър и да се разберат", каза Мирчев.

И 800-те хиляди лева, които ще бъдат похарчени за 15 камери, не са от бюджета на МВР, а от Гаранционния фонд – Задължително застраховане, който се попълва от застрахователните компании, обясни още Стратиев.

Комисарят призова депутатите от парламентарната комисия по транспорт да приемат максимално бързо промени в Закона за движение по пътищата (ЗДП), според които актове на шофьори нарушители, съставени въз основа на запис с камера, няма да могат да се обжалват.

На заседанието на комисията в четвъртък бяха внесени пет законопроекта за изменение на ЗДП, изготвени от различни групи народни представители. Те бяха одобрени на първо четене, като депутатите се разбраха до второ четене да се създаде един интегриран законопроект.

Промените са от различен характер. Например, да се въведе ограничение за движението на тежкотоварните коли през почивните дни, шофьорите да се движат целогодишно с включени фарове, да се въведе категоризация на центровете за обучение на водачи, да се въведат ограничения за начинаещите шофьори, както и да се глобяват пътно-поддържащите фирми с глоби до 50 хил. лева, ако произшествие стане заради лошото състояние на пътя.

Текстове, предложени от независимия депутат Светослав Спасов, предвиждат да бъде създаден нов контролен орган под шапката на регионалното и на вътрешното министерство, който ще следи за състоянието на пътната инфраструктура и ще контролира дейността на фирмите, която я поддържат.

Според Алекси Кесяков, секретар на Комисията по безопасност на движението, съществува евродиректива, която предвижда до края на 2010 г. страната ни трябва да създаде органи за одит и групи за инспекция на пътната инфраструктура. По думите му, 30% от всички пътни произшествия са заради лошото състояние на пътищата.

За последните 10 години Законът за движение по пътищата е поправян 34 пъти.

Споделяне

Още от България

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?