Митрополит Николай анатемоса йогата насред Пловдивския панаир

"Някой ще каже, че съм луд и говоря глупости..."

Митрополит Николай анатемоса йогата насред Пловдивския панаир

В петък пловдивският митрополит Николай е анатемосал йогата, разкритикувал цар Калоян и разкрил, че срещу православната църква се води тотална война. Всичко това се е случило по време на представянето на книгата "Йогата – път към мрака" на богослова Дарин Алексиев, което се е провело в Пловдивския панаир.

Речта на пловдивския владика е била апогей на вечерта и е успяла да затъмни самата книга, става ясно от репортажа на "24 часа". Общо 500 свещеници и двама митрополити са уважили събитието - сливенският Йоаникий и великотърновският Григорий. На първия ред е бил областният управител на Пловдив Здравко Димитров, който е стар фен на владиката Николай.

Резкият завой към темата с йогата е започнал с припомняне на делото за собствеността върху патриаршеската катедрала "Св. Александър Невски", което бе решено в полза на православната църква на първа инстанция.

"Всички видяхте как патриарх Неофит седеше на банка в съдебната зала - нещо нечувано в цялата българска история. Защото някои хора са решили да се гаврят с църквата и да ѝ бъде отнета патриаршеската катедрала "Св. Александър Невски". Уж ставало въпрос за галерия в криптата. Каква е гаранцията, че ако църквата се откаже от нея (катедралата), тя няма да стане място за курсове по йога?", е започнал да реди проблемите пловдивският митрополит, цитиран от "24 часа".

Той е посочил, че делото не е приключило и ако се наложи, ще заведе свещениците в София да помогнат на патриаршията. Митрополит Николай не е обяснил как точно свещениците биха могли да помогнат, но от това делото той е преминал на констатацията, че "войната срещу православието е факт". Пример за това било изтезанието, на което били подложени заради канонизирането на баташките мъченици.

"Не ставаше дума да бъде отнета църквата "Св. Неделя" в Батак, а да бъдат разканонизирани светиите. Какво е това, ако не война?", попита митрополитът.

Той научил от медиите, че се готви фронтална атака срещу църквата и през учебниците по история. В тях вече нямало да се казва, че преди 1150 години при управлението на княз Борис Първи българите са приели православното християнство, а щяло да се говори за християнството по принцип.

"По време на княз Борис християнството е било единно, но вече не е. Ние, православните не сме виновни за това. Великата схизма не е предизвикана от нас. Някой ще обясни ли на децата защо след 1054 г. Изтокът и Западът са тръгнали по различни пътища? Защо ние изглеждаме различно от западните свещеници, а нашите църкви и икони не са като техните? Или това не е важно", е изригнал дядо Николай на тема обща история.

Той допълнил, че щом вече нямало да има православно християнство, а само християнство изобщо, някой можел да поиска нашите свещениците да си свалят расата и да си избръснат брадите, за да изглеждали по-европейски.

Пловдивският владика започнал да громи и историческата роля на българският цар Калоян заради унията с католическата църква. Митрополит Николай изразил остро несъгласие с българската историческа наука, че това е било дипломатическа мярка от страна на владетеля.

"На три пъти в българската история някой е решавал да прави уния. Винаги по политически и уж прагматични съображения. Казано по – просто – за изгода. И трите пъти се е свършвало с провал. Идва ми да кажа: "О, неразумний юроде!". Дано да пощадят свети Паисий Хилендарски, защото и неговото място в учебниците не изглежда много сигурно", допълнил Николай. Той бил убеден, че някога църквата отново ще стане една и единна, но когато Бог поиска.

Тогава той е забил и пирона в своята реч: "Пак някой ще каже, че пловдивският митрополит е луд и говори глупости. Които назовават истината у нас, ги считат за луди. Но вие виждате какво се случва. Луд е, който си мисли, че не се води война срещу вярата, а тя е в пълен ход и без конкретен изразител", посочил владиката. Той отрече да е забранявал мюсюлмани да работят по ремонтите на църквите.

"Нищо подобно! Забранил съм да се краде от ремонта на храмовете. Искаме тотален контрол, че няма да бъде злоупотребена една стотинка и цент. И затова получаваме тотална война", е казал Николай.

Едва тогава той се е върнал и към темата с йогата, давайки думата на богослова Дарин Алексиев, за да представи книгата си. В нея авторът твърди, че това учение се натрапвало като религия. Внушавало се, че упражненията носели здраве, духовна хармония и просперитет. Във всеки голям град имало школи за йога, но е категорична лъжа, че това било прекрасна физическа система. "Йогата е преклонение към индустките божества. В България тоталитарната власт в лицето на Людмила Живкова е толерирало окултните учения", казал богословът.

Йогата била диаметрално противоположна на християнството, защото заблуждавала човека сам да взема решения, без да търси помощ от Исус Христос.

"С чие разрешение се допуска едно опасно религиозно учение да влезе в българските детски градини и училища? А в същото време се дава отпор на БПЦ за въвеждане на вероучение", е посочил авторът на книгата.

Споделяне
Още от Общество

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?