Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Модернизацията на жп отсечката Първомай-Димитровград тръгва през юни

5 коментара
Модернизацията на жп отсечката Първомай-Димитровград тръгва през юни

Вторият етап от реализацията на проекта за модернизацията и електрификацията на жп линията Пловдив-Свиленград ще тръгне през юни, съобщиха във вторник от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Строителството в отсечката Първомай-Димитровград ще върви паралелно с първия етап на работите в участъка Крумово-Първомай, за които изпълнителят – гръцката компания "Терна", вече се осигури удължаване на срока с шест месеца и допълнителни 3 млн. евро.

От НКЖИ изразиха очакванията си изпълнението на втория етап да приключи в срок, но "все още не е започнало реалното строителство, когато могат да възникнат проблеми".

Целият проект, който е най-мащабният в жп строителството със сумата си от 340 млн. евро, трябва да бъде завършен през 2010 г., когато по регламент приключва работата на финансиращата го предприсъединителна програма ИСПА. Средствата от там са 153 млн. евро, 150 млн. евро са държавно гарантиран заем от Европейската инвестиционна банка и 37 млн. евро са от държавния бюджет.

Ако 2010 г. не бъдат завършени работите по модернизацията на линията Пловдив-Свиленград, финансирането на проекта трябва да бъде поето от НКЖИ.

Цялата отсечка Пловдив-Свиленград-турска граница е от голямо стратегическо значение, защото ще свързва страната ни със изграждащия се в момента тунел под Босфора. Тунелът е с пусков срок 2009 г., заради което и модернизацията на жп линията трябва да е готова в срок. Иначе може железопътният трафик да заобиколи страната ни и да мине през Гърция, коментираха от НКЖИ

Това е най-скъпият проект по ИСПА, не само в България, а и на Балканите, заявиха от ръководството на държавното дружество.

Модернизацията на следващата отсечка Свиленград – турска граница ще се финансира със средства от Оперативна програма "Транспорт". Инвестицията е на стойност 35 млн. евро.

Общо 580 млн. евро е стойността на проектите, които НКЖИ смята да реализира за периода до 2013 г със средства по Оперативна програма „Транспорт” на Европейския съюз. Парите ще бъдат отпуснати за развитие на жп транспорта в България, който е приоритетен за целия ЕС, както и за подобряване на жп инфраструктурата в страната.

Основните проекти са модернизация на жп линията Видин-София, електрификация и реконструкция на жп линия Пловдив-Свиленград-турска граница, модернизация на жп линия София – Пловдив и модернизация на жп линия София – Перник – Радомир.

Проектите за железопътна инфраструктура представляват близо 29% от общия бюджет на ОП „Транспорт”, което превръща НКЖИ във втория най-голям бенефициент по европрограмата, след Фонд „Републиканска пътна инфраструктура” (Фондът е бенефициент на 6 проекта по оперативната програма, които са с обща индикативна стойност от 989.59 млн. евро).

Най-мащабен е проектът за модернизацията на жп линията Видин-София, за която са предвидени 320 млн. евро. Целта на НКЖИ е след реализацията му да се достигне двойно увеличение на скоростта на движение до 200 км./ч и времето за пътуване от Видин до София да се съкрати с над 2 часа. В момента разстоянието се взема за около 5 часа и 10 минути.

За модернизацията на жп линията София-Пловдив ще бъдат инвестирани 120 млн. евро.

НКЖИ ще инвестира 100 млн. евро и в модернизацията на жп линията София-Перник-Радомир. Подобрявайки жп инфраструктурата по тази линия и създавайки условия за увеличаване на скоростта на движение на влаковете от 80 км/час на 200 км/час, ще позволи времето за пътуване да бъде съкратено почти на половина – до 35 минути. Развиването на жп линията Перник-София е от изключително значение и за облекчаване на автомобилния трафик към столицата,посочиха от компанията.

Ръководството на НКЖИ има подготвени и 4 алтернативни проекти по ОП „Транспорт”, които могат да бъдат реализирани, ако при непредвидени обстоятелства бъде създадена опасност от неусвояване на средствата, предвидени за железопътна инфраструктура.

Алтернативните жп инфраструктурни проекти са на обща стойност 329 млн. евро. Сред тях са подновяване на участъци по жп линия Мездра-Горна Оряховица – 160 млн. евро; по жп линия Пловдив-Бургас – 63 млн. евро; удвояване и електрификация на жп линия Първомай-Ябълково – 23 млн. евро; и модернизация на жп линия София-Драгоман – 83 млн. евро

НКЖИ е бенефициент на средства и по ІІІ приоритетна ос на ОП „Транспорт 2007-2013 г.” – за подобряване на интермодалността. По нея НКЖИ ще инвестира около 29 млн. евро в изграждането на интермодален терминал в София. Очаква се изграждането на първа фаза на проекта да започне през 2009 г.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. koleto
    #6

    abe zatvorete go nai nakraq tva bdj.stiga e habqlo pari samo

  2. К.
    #5

    Кой кретен им е възложил модернизацията на този участък, след като трябва да се конкурираме с Гърция за срока на пускане на движението до 2009 - 2010 с оглед тунела под Босфора.Те вече забавиха изпълнението с измислени причини и за 6 месеца.Ето на това се казва национално предателство от страна на Кобурга.

  3. Ооооооо
    #3

    Предишният пише за Кобурга.Докато неговия дядо и баща ся ряботили за България той всячески работи против България.Икономически я опопа и сега и политически.Чу-дя се само как може да излъже народа да гласува за него.???Дано на следващите избори се провали напълно и изчезне от картата на поритическия живато в страната.Все говори нещо ама и той не знае какво говори.Сега ня-кой тъпънар се е запретнал да му прави реклама да стане Евро президнт.О ужас .!!! и това не бяхме виждали и това ще видим.Всичко е възможно на този свят.Забравя се обаче че има държави в ЕС в котио за монархия не искат и да чуят.

  4. :)......(:
    #2

    elektricheskata mrezha e "ANTIKA".Za dva vlaka na den se hvurliat tolkova mnogo pari

  5. :)......(:
    #1

    Tova sa 300 metra kabel i stomaneho vuzhe za nositel.stomanenoto Vuzhe shte povlicha kabela na dunoto na rekata i njama da prechi na drugite korabi, koito minavat otgore,plavajki vuv vodata.Ne vi trjabva Most, a Feribota shte stane kato tramvaj- po 10 puti na den.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.