Министерството на образованието и науката е отнело наградата на 15-годишно момче, спечелило олимпиада по информатика, защото не ходи на училище, а учи вкъщи с майка си, съобщи бТВ.
Божидар Маринов от Смолян печели национално състезание по информатика миналата година под егидата на Министерство на образованието.
Детето получава предварително подписаната и подпечатана диплома, но в последствие ведомството разбира, че не ходи на училище - отнема му отличието служебно.
След това печели максимален брой точки на регионална олимпиада по информатика и би трябвало да се яви на националната като фаворит. Държавата обаче го дисквалифицира и му забранява да участва.
Божидар Димитров се обучава по американска програма вкъщи от майка си, която е сред родителите, изгубили доверие в образователната система и търсещи алтернативни методи за квалификация на децата си. Създаването на частно училище в момента обаче е извън закона, а по последни данни на международни организации 44% от 15-годишните са функционално неграмотни – притежават налети знания, но не знаят как да ги използват. Проблемът отдавна се е превърнал в симптоматичен за българското образование.
Според майката на Божидар Димитров, чиято основна цел е да предаде на детето си християнските ценности, училищната среда е "деградираща и място за обучение на характера няма”.
Тя обясни, че монополът на държавата в сферата е "наследство от комунистическото минало" и "образованието трябва да бъде в ръцете на родителите, както е било при Възраждането”.
Татяна Предова, която е главен експерт "Достъп до образование и подкрепа на развитието" в МОН, не се съгласи с твърденията на майката, че средата в училище е „деградираща” и че образованието е под държавен монопол.
По думите ѝ то е ангажимент на държавата и тя е задължена да осигури на децата посещаване на образователната система.
"Не казвам, че образованието е перфектно, но в последните години се правят много и съществени неща”, каза тя и посочи като пример повишение на квалификацията на учителите.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
30 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Нивото на училищното образование вече далеч не е това, което беше преди 10 или 15 години. В резултат на системната политика на МОН да поддържа учителският труд нископлатен и поради това - нежелан, липсва всякаква мотивация кадърни хора да стават учители - ситуация, точно обратната на тази по време на Възраждането, където тримата НАЙ-УВАЖАВАНИ хора във всяко село са били "даскала, попа и кмета" - начело с "даскала"!
ТОВА взехте вий от американското образование, некадърници от МОН в продължение на …
25 години - най-лошите му черти, обаче не помислихте как да внедрите най-хубавите! Резултатът е налице. Как да упрекнем, че има родители които не се доверяват на системата?
А конкретно, даденият казус е позор за МОН и поредното доказателство, че в това министерство работят фрапиращи некадърници. Награда на олимпиада се дава за решени задачи, а не за ходене на училище! Двете нямат нищо общо и трябва да бъдат разделени.
А колкото до момчето - топ западен университет няма да има никакъв проблем с това, че е обучавано вкъщи, стига да си сдаде приемните тестове с висок резултат, какъвто несъмнено ще има. България не заслужава да има такива жители, след като сама им посочва пътя към вратата. Хубаво! Давете се в кочините, които сами създадохте, свестните хора и без вас ще намерят реализация по света! Индиоти!
няма такава държава, поне в Европа, която така да мачка и тъпче умните и способните, както нашата псевдотакава ежеминутно го прави!!!
циничното поведение на МОН е само един от безкрайните примери за липсата на политика у нас, подчертавам у нас не се прави политика, НИКАКВА, нито вътрешна, нито образователна, нито здравеопазваща, нито социална, нито пък външна. Т.Нар. политици са заети единствено и само със собственото си благополучие и его, което градят на базата на краденето. а пък държавните чиновници, …
една част от които със сигурност насила вършат тъпите си задължения, просто защото няма къде да се дянат, са едни изпълнители на волята на народните изедници, ах пардон избраници. Срам и позор, вместо да вземат пример как се прави образование, те само знаят как да отказват и тормозят обикновените нормални граждани, тези които не членуват в двете мракобесни групировки на политиците и циганите
Девизът на МОН трябва да е: Мислене - не, голби и наказания - да!
Най-ужасното е,че отнемането на първото място е нагледен урок за децата ни,че няма значение дали си най-добрия,а е важно дали си част от системата.Момчето така или иначе ще успее ,защото знанията,които има няма как да му бъдат отнети-слава богу.Лошото,че обидата ще остане и най-вероятно ще замине да учи в чужбина и няма да се върне да живее в България.Нашата държава успява да отблъсне читавите си деца,а дава помощи и стимулира мързела.
Излиза, че за образователната ни система е важно посещението на училище, а не образоваността на децата. Процентът неграмотни измежду посещаващите училище е обезпокоителен!
За 20
Съгласен съм с вас, че повечето деца, обучавани в къщи, не биха постигнали това, което е постигнал Божидар и то не само защото само един може да спечели състезанието. Децата са различни и обучаващите ги родители са различни. Сигурен съм обаче, че средното ниво на обучаваните в къщи деца би било много по-високо от това на посещаващите държавното училище. Основната причина е, че не всички родители биха се наели да обучават децата си в къщи, а само тези, които са добре подготвени и толкова силно …
желаят децата им да постигнат нещо повече, че са готови на големите жертви, които изсква това предприятие.
Всички останали ще предпочетат да се отърват от тази тегоба и да оставят децата си да си трошат сами главата в училище.
Не вярвам да мислите, че дори и добър, учителят би се загрижил повече от вас детето ви да получи истински знания и възпитание, за да постигне успех в живота. А за съжаление не са малко учителите, чието място не е там.
Другият недостатък на училищната среда е влиянието на децата, които по една или друга причина са тръгнали не по най-добрия път. За съжаление, обикновено то е по-голямо върху останалите от това на свестните деца.
Някой беше изтъкнал като недостатък на домашното образование, че там децата не се научават да общуват с другите. Четох преди време в Интернет, че това съвсем не е вярно. Правени са проучвания в Щатите, които показват точно обратното.
Х 0000 2014 Човекът е взел успешно държавни изпити, по държавни критерии. Вместо да хленчиш, над чужди успехи, просвети се сам (сега има WWW). www.sluntse.com ВЕЧНИТЕ книги ХРИСТИЯНСКА етика 8 "основна цел е да предаде на детето си християнските ценности" Нещо като ислямски мадрас. Детето никога няма да чуе за Еволюцията.. "образованието трябва да бъде в ръцете на родителите, както е било при Възраждането” Така е, защото училища почти е нямало и децата масово не са ходили на училища. Защо да не се върнем и още по-назад, когато Библията е била единствената книга..
Резултатите комунистическото образование "всички в кюпа" го виждаме нагледно.
Постъпката на Министерството е позорна и гнусна !
"Обира" е дума, свързана с нещо нечестно. Медиапул тряябва да използва думата "печели".