Над две трети от туристическите сайтове в ЕС лъжат потребителите

Българските единствени без нарушение, докато британски и френски мамят

Над две трети от туристическите сайтове в ЕС лъжат потребителите

Над две трети от туристическите сайтове в Европейския съюз лъжат потребителите. Това показва проучване на Еврокомисията направено през юни 2013 г. сред 27-те страни членки плюс Норвегия и Исландия.

 

Резултатите от проучването са тревожни, защото над една трета от европейците купуват туристически услуги онлайн.

 

Брюксел е проверил общо 552 уебсайта за продажба на самолетни билети и настаняване в хотели, които са собственост на търговци или посредници. От тях 382 уебсайта (69%) не съответстват на законодателството на ЕС за защита на потребителите. Останалите спазват правилата, е посочено в съобщението на Брюксел.

България е единствената страна, в която не е открито нито едно нарушение на проверените общо 17 туристически сайта. Най-вероятно това се дължи на засилената конкуренция и предприетите мерки от страна на държавата, след скандални измами на туристи от фалирали фирми.

На другия полюс са били сайтове във Великобритания (74), Франция (33), Финландия (10), Исландия (10), Латвия (12), Швеция (14). Нито един от проверените сайтове в тези държави не е отговарял на изискванията на ЕС за защита на потребителите.

Резултатите са определени като "изненадващи" в съобщението на Еврокомисията.

Незабавно са били предприети мерки, като националните органи са се свързали със собствениците на компаниите за да приведат в ред сайтовете.

Така до момента 173 уебсайта са били коригирани, с което общият брой на съответстващите уебсайтове вече достига 62% от всички проверени.

Под допълнителен контрол остават 209 уебсайта, като собствениците на 52 от тях са поели ангажимент да ги коригират.

Проверката

Проверката на сайтовете е била дали информацията за основните услугите е лесно достъпна на уебсайтовете.

Проверявано е още дали цената е посочена на достатъчно ранен етап и дали тя включва допълнителни разходи.

Гледало се е и дали са предоставени електронни адреси, на които могат да се изпращат въпроси и жалби, както и дали уебсайтовете предоставят на потребителя реда и условията за ползване, написани на ясен и разбираем език, преди самата покупка.

Проблемите

В близо една трета от сайтовете е липсвала задължителната информация за самоличността на търговците. Не са били посочени техните електронни адреси, което лишава потребителите от възможност за ефективна обратна връзка. Това нарушение е установено при 162 уебсайта (30%).

Друго нарушение е липса на ясни инструкции как да се подаде жалба. Тази информация я е нямало на 157 уебсайта (28%).

Близо една четвърт от сайтовете (133) не са давали възможност допълнителните разходи, като например такса за багаж, застраховка и такса за качване на борда на самолета да бъдат изрично избрани.

При една пета от сайтовете (112) крайната цена на услугата не е била посочена предварително, когато на екрана се афишират основните елементи на резервацията.

Все повече европейски граждани купуват туристически услуги онлайн. През 2012 г. 32 % от европейците с достъп до интернет са резервирали онлайн самолетни билети или хотели, по данни на Евростат.

Пътуването, туризмът и свързаните с тях сектори осигуряват около една десета от брутния вътрешен продукт на Европейския съюз. През 2011 г. европейските граждани са извършили над 1 милиард ваканционни пътувания, близо 80 % от които в ЕС.

Споделяне

Още от Бизнес

Трябва ли България да спре Северна Македония за ЕС?