Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Намалението на администрацията – реално или PR кампания

5 коментара

В началото на седмицата беше внесен за обсъждане в Народното събрание проектобюджетът за 2006 г. от управляващата коалиция. Силно афиширана в публичното пространство е “реформата” за съкращаване на административната структура с 10% от 1 април 2006г.

Едно от най-спряганите имена в тази връзка е Николай Василев, министър на държавната администрация и административната реформа, който до 31 януари 2006 г. трябва да излезе с предложения за съкращаване на персонала в бюджетния сектор с цел “преструктуриране и оптимизиране” на бюджетните разходи.

Тази новина сама по себе си не би трябвало да доведе до мащабна психоза у чиновниците, защото уволненията при смяна на властта са по-скоро практика, отколкото прецедент, и от тази гледна точка са очаквани в някаква степен.

Разбира се, идеята за намаление на държавния апарат и създаване на по-голяма ефективност в тази сфера трябва да се тълкува като положителна новина от бизнеса и частния сектор. Намаление на бюрократите намалява издръжката за тях и евентуално иззетия доход от данъкоплатците.

Доколко реалистични са тези надежди?

Обективният прочит на проектобюджета за 2006 г. показва, че идеята за 10% съкращение на чиновниците остава по-скоро в рамките на добрите пожелания. В приложение 1 към доклада за проектобюджета са представени бюджетите на министерствата, агенциите към тях (второстепенни разпоредители) и другите ведомства на централната власт.

Няколко министерства са афиширали намаление на щатните бройки като част от осъществяване на политиката за “преструктуриране на разходите и оптимизиране числеността на персонала”, но като цяло делът на намалените щатни бройки на чиновниците е под 5% (виж таблицата).

Николай Василев отбеляза, че съкращаването на държавните служители ще започне от незаетите щатни места. Това обаче не би могло да се нарече реформа, тъй като няма реално спестяване на разходи.

От друга страна преструктурирането в администрацията и чиновническия апарат във връзка с изпълнение на договорености към ЕС предвижда откриване на нови ведомства, агенции и съответно на нови работни места:

Тази година ще бъдат създадени 2 нови министерства:

- Министерство на държавната администрация и административната реформа, чиято задача е подобряване на капацитета на държавната администрация, обучение на държавни служители и изработване на кадастрални планове. Към това министерство са прехвърлени част от второстепенните разпоредители от Министерски съвет.

- Министерство на държавната политика при бедствия и аварии с основни приоритети – провеждане на държавна политика в областта на бедствията и авариите, защита на населението в критични ситуации, анализи и прогнози на бедствени положения.

Част от политиката по оптимизиране на числеността се проявява като преструктуриране на ведомствата, при което част от агенциите преминават от едно министерство в друго или се преобразуват, но от това не следва реално намаление на персонала: например Изпълнителна агенция “Академика” към МОН се преобразува в търговско дружество; към Министерство на транспорта преминават няколко изпълнителни агенции; във връзка със стартирането на Национална агенция по приходите 893 служители от НОИ са прехвърлени към Министерството на финансите.

В някои структури се откриват нови работни места - към Сметната палата се откриват 20 нови щатни бройки за извършване на одити на предоставените средства по предприсъединителните фондове; създават се териториални звена към Държавната комисия по енергийно и водно регулиране (ДКЕВР); откриват се нови щатни бройки към Министерството на правосъдието във връзка със стартирането на Национално бюро за правна помощ от 1 януари 2006 г.

Няколко са изводите, които се налагат след анализиране на предложените разходи на държавните структури за персонал:

- Намалението на общия брой на щатните бройки в административната структура спрямо 2005 г. е под 5%, а не както се тиражира – с 10%.

- Разходите за заплати се увеличават следствие на увеличението на заплатите на държавните служители с 6% от 1 юли. Кумулативният ефект от увеличените заплати и намалените щатни бройки е увеличение на разходите за заплати и възнаграждения със 7% спрямо тези разходи през миналата година или с над 190 млн. лв.

Броят на ведомствата в централната власт се увеличава спрямо миналата година. Част от поетите ангажименти към ЕС предвиждат създаване на нови административни звена във връзка с усвояване на предприсъединителните фондове и с оглед на бъдещото провеждане на единната политика на ЕС.

Сред приоритетите до присъединяването на България към ЕС е създаване на Разплащателна агенция и Интервенционна агенция към Министерството на земеделието и горите.

Ведомството с най-многочислен персонал е Министерството на образованието и науката, следвано от Министерството на земеделието и горите. Това се обуславя от функциониращите областни структури на тези министерства. 

Като положителен следва да се отчете фактът, че се увеличава броят на министерствата, чиито бюджети са изготвени като програмни и ориентирани към резултата. Според приетата стратегия за модернизиране на държавната администрация до 2007 г. всички министерства ще трябва да съставят бюджетите си на принципа на програмно бюджетиране, което позволява да се прави последващ контрол за ефективността на използваните средства и да се оценяват промените в политиката по отношение на изразходваните ресурси.

Като обобщение може да се направи изводът, че реформи в държавната администрация по посока на намаление и съкращаване на държавните служители се случват трудно, особено в условията на перманентен държавен излишък. Държавните служители нямат стимули да работят ефективно и при най-малко разходи, защото те и техните началници не боравят със собствени пари и не поемат нито възнаграждението, нито риска върху себе си.

Все пак трябва да се отбележат като положителни започналите наченки на намаление на персонала във ведомствата, но и като крайно недостатъчни за осъществяването на истинска реформа в държавния апарат.

Таблица: Численост на персонала и разходи за заплати в държавните структури според проектобюджет 2006 (хил. лв)

Ведомство

Щатни бройки

Разходи за заплати и възнаграждения

ЗДБ 2005

Проект 2006

Промяна

ЗДБ 2005

Проект 2006

Промяна

Народно събрание

913

923

1.1%

11 466.9

12 649.9

10.3%

Администрация на президент

168

168

0.0%

1 907.5

2 087.1

9.4%

Министерски съвет

5146

4631*

-10.0%

30 926.7

14 471.1

-53.2%

Конституционен съд

45

45

0.0%

654.1

1 311.4

100.5%

Министерство на финансите

16579

15814*

-4.6%

124 671.9

128 573.1

3.1%

Министерство на външните работи

1955

1814

-7.2%

15 505.1

15 616.4

0.7%

Министерство на отбраната

-

-

-

743 826.0**

753 045.0**

1.2%

Министерство на вътрешните работи

-

-

-

759 700.0**

820 590.0**

8.0%

Министерство на правосъдието

6652

5987*

-10.0%

53 072.8

59 082.6

11.3%

Мин. на труда и соц. политика

10142

9169

-9.6%

47 049.7

46 663.0

-0.8%

Министерство на здравеопазването

17531

17516<

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. СТЕФАН Д-Р Д ЧОЛАК
    #6

    БГ-АМЕРИКАНЧЕТО ВИЖ КОЛЕГАТА ТИBowling for Columbine - http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=37437&a=406803 ТОЙ СПЕЧЕЛИ ОСКАР И ЗЛАТНАТА ПАЛМА ЗА ТЕЗИ СИ ФИЛМИ !ОТВОРИ СТРАНИЦАТА ДА ВИДИШ, КАКВО ГЛЕДАМЕ НИЕ В ШВЕЦИЯ !СТЕФАН Д-Р Д ЧОЛАКОВ6 НОЕМВРИ 2005ШВЕЦИЯ

  2. служител
    #5

    Много моля да не се подигравате с читателите си! Не само че не се намаляват "бройките" - даже - напротив- увеличават се. Имайте предвид че всяко назначено лице от провинцията се чувства длъжно да обитава и апартамент- лукс, държавен за не повече от 20 лв. наем месечно и да идва на работа само за да се разпише, пие кафе, изпуши кутия цигари и вземе заплатка... и така до следващите избори! Примери -безброй

  3. данъкоплатец
    #4

    толкова много данъци - толкова много комисии ни регулират, че направо да се чудиш в пазарна икономика ли живеем или в регулирана социалистическа? А за какво са му на Президента 200 души персонал? Нали има цяла отделна служба, която се грижи за него - НСО? Дали английската кралица е толкова добре обгрижвана, при положение че там се грижат за цялата династия с куп дворци и други имения...А всъщност какво работи нашия Президент, освен че си управлява Партията задкулисно?

  4. червен
    #2

    той има персонал колкото иска и Никито -на него за да "оптимизира" 500 души държавни служители му трябват също 200 човека свита барабар с така наречения "политически кабинет" - никъде в щатните разписания тези хора не фигурират, а става въпрос поне за още 10 души (5-6 зам. министъра, шеф на кабинет, парламентарен секретар, говорител и др.), които взимат заплати поне като за 30-40 човека обикновенни служители. Ето това безобразие трябва да се оптимизира.

  5. Казанова
    #1

    в харема на Бай Гиньо - той може да има 49 жени на държавна издръжка и един щат за мен - да му ги оправям когато изпадне в беда (имайки предвид достолепната му възраст бая работа ще ми се отвори...)

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.