Наредба за усвояването на книжовния български език

 

НАРЕДБА № ................./……………

за усвояването на книжовния български език

Чл. 1. (1) С тази наредба се определя държавното образователно изискване за усвояването на книжовния български език по чл. 16, т. 4 от Закона за народната просвета.

(2) С държавното образователно изискване по ал. 1 се определят условията и редът за усвояване на книжовния български език в училищата, детските градини и обслужващите звена в системата на народната просвета.

Чл. 2. Усвояването на книжовния български език се свързва със социалната значимост на неговите функции като основно средство за:

общуване във всички социокултурни сфери;

социализация и професионална реализация на децата и учениците;

интегриране на всички етноси в структурите на българското общество.

Чл. 3. (1) Усвояването на книжовния български език се осъществява с цел развиване на комуникативните умения на децата и учениците.

(2) Усвояването на книжовния български език се свързва с изисквания към устната и към писмената реч на учениците.

Чл. 4. (1) Усвояването на книжовния български език се осъществява в процеса на предучилищното възпитание и подготовка и на училищното обучение.

(2) Обучението и възпитанието на децата и учениците в системата на народната просвета осигурява условия за усвояване на книжовния български език.

(3) Усвояването на книжовния български език е задължително за всички деца и ученици, които се обучават в българските детски градини и училища в страната и в чужбина.

(4) Усвояването на книжовния български език се постига чрез обучение по учебните предмети, включени в различните раздели на учебния план.

Чл. 5. (1) В училищата, детските градини и обслужващите звена в системата на народната просвета задължително се използва книжовният български език.

(2) Учителите са длъжни да преподават учебните предмети на книжовния български език, с изключение на учебните предмети „чужд език” и „майчин език” и на учебните предмети на чужд език, когато това е предвидено в учебния план. Те са длъжни да подпомагат децата и учениците при овладяването и прилагането на книжовноезиковите норми.

(3) В училищата, в детските градини и в обслужващите звена учителите са длъжни да общуват с децата и учениците, както и помежду си на книжовния български език.

(4) Учителите са длъжни да общуват с децата и учениците на книжовния български език и извън училищата, детските градини и обслужващите звена.

Чл. 6. Усвояването на книжовния български език се изразява в:

1. овладяване и прилагане на знанията, уменията и отношенията, определени с държавното образователно изискване за учебно съдържание по български език и литература за съответните етапи и степени и с държавното образователно изискване за предучилищно възпитание и подготовка по образователно направление „Български език и литература”;

2. спазване на книжовноезиковите норми в учебните часове по всички учебни предмети, в които обучението се осъществява на български език;

3. спазване на книжовноезиковите норми при общуването на учителите с децата и учениците в училищата, в детските градини и в обслужващите звена, както и извън тях.

Чл. 7. (1) Овладяването и прилагането на книжовноезиковите норми от учениците е обект на проверка и оценка от учителя в часовете по български език и литература в съответствие с изискванията на държавното образователно изискване за учебно съдържание, държавното образователно изискване за системата за оценяване и учебната програма за съответния клас.

(2) Спазването на книжовноезиковите норми в учебните часове по останалите учебни предмети се следи от съответните учители.

(3) Спазването на книжовноезиковите норми при общуването на учителите с децата и учениците в училищата, в детските градини и в обслужващите звена, както и извън тях се следи от всички учители и от директора.

Чл. 8. Степента на усвояване на книжовния български език е елемент на външно оценяване във всеки един от етапите и степените на образование в системата на народната просвета.

Чл. 9. Учебниците и учебните помагала, с изключение на учебниците и учебните помагала по учебния предмет „чужд език” и учебните помагала по учебния предмет „майчин език”, се съставят на книжовния български език и осигуряват условия за неговото усвояване.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

Параграф единствен. Тази наредба се издава на основание чл. 17, т. 4 във връзка с чл. 16, т. 4 от Закона за народната просвета.

Споделяне
Още по темата
Още от България