Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Натискът за публичност над администрацията трябва да продължи по всички фронтове

11 коментара
Натискът за публичност над администрацията трябва да продължи по всички фронтове

Случаят с офшорната компания “Ай Дж. Интернешънъл Инк.” показа упоритото нежелание на администрацията да въведе прозрачност при провеждането на конкурси по Закона за обществените поръчки. Кой е виновен за това – законът, администрацията ли или недостатъчният натиск на обществото да научава как и за какво се харчат парите му?

Единият проблем е в законодателството. Българският закон не казва ясно, че договорите между публични институции като държавата и общините и търговски дружества са безусловно публични.

На тази база трябва да се преценява според Закона за достъп до обществената информация всеки конкретен казус, като се гледа дали е защитен интересът на третото лице – търговецът.

В цитирания случай става дума за казусите с договорите за обществени поръчки. През 2004 г. с две свои решения по един видински случай Върховният административен съд обяви редица данни, свързани с обществените поръчки, за безусловно публични и подлежащи на предоставяне, в това число в едното от решенията съдът прие, че договорът не може да представлява търговска тайна.

За съжаление, Законът за обществените поръчки (ЗОП) не е напълно ясен в това отношение, тъй като предвижда да се създаде регистър на обществените поръчки (РОП), но този регистър, съгласно чл. 22 от ЗОП, съдържа решението за откриване на процедурата за възлагане на обществената поръчка, определени обявления, както и информация за възложената поръчка. Не е предвидено изрично и категорично да бъде публикуван съответният договор, който всъщност е най-важният документ в такава поръчка.

Също така, ако се направи справка в Правилника за прилагане на ЗОП, се вижда, че данни, свързани с договора, трябва да се предоставят, но отново не е изрично казано, че самият договор трябва да се предостави.

Може ли по пътя на практиката да се преодолее този проблем?

Разбира се, че може при реални действия в посока отваряне и при желание за прозрачност. Мисля, че цитираната съдебна практика на ВАС дава достатъчно опора на българските публични институции да преодолеят законовите спънки. Така че спокойно можем да говорим за наличието на нежелание да има пълна публичност в процеса на възлагането на обществените поръчки.

В регистъра на обществените поръчки, който се води от агенцията в Интернет, се вижда, че напълно буквално се изпълнява законът, а именно се публикува информация, която той предвижда – обявленията и съобщението за договора, без да бъде публикуван самият договор.

Изпълнението на договорите по ЗОП се заплаща с пари на данъкоплатците. А основното, което се скрива, е цената за услугата по поръчката. Защо?

Никъде по света договорите за обществените поръчки не са скрити. Обратното – те са максимално публични. Никъде по света ограничението, свързано с т. нар. търговска тайна, не може да бъде прилагано към цената по договора за обществената поръчка, както и към самия договор.  

Това, което може да се крие зад такава непрозрачност, е единствено корупция и нечестни практики. За мен фактът, че българското законодателство и българската административна практика са неадекватни към обществените поръчки, означава нежелание за борба с корупцията именно в процеса на изтичане на публични средства към частния сектор.

Как при тези законови условия обществото да настоява за прозрачност и да притискаме съответните висши администратори да предоставят пълна информация за сключени договори по ЗОП?

Единият път е съдебният. От Програма достъп до информация сме водили дела срещу бившия финансов министър Милен Велчев за договора за консултантски услуги на митниците с британската фирма “Краун Ейджънтс”. До ден днешен информация за договора ни се отказва с мотива, че бил държавна тайна.

Тричленен състав на ВАС постанови миналия месец, че договорът не представлява държавна тайна. Това решение в момента отново се обжалва от финансовото министерство, колкото и да е странно.

Договорът с “Майкрософт” с предишния министър на държавната администрация Димитър Калчев също ни бе отказан, въпреки че точно такива договори на отделните щати в САЩ със същата компания са публично достъпни в Интернет.

Договорът за концесията за магистрала “Тракия” беше отказан, а анализите, които я предшестват, както и отделните анекси продължават да бъдат служебна тайна, въпреки че според Закона за концесиите регистърът е публичен.

Това, което трябва да се направи, е да продължи пълната непримиримост на всички фронтове. Иначе не виждам никаква друга възможност. Трябва да се търсят съдебни решения и да се работи за промяна в законодателството и практиките.

Искам да добавя още нещо – не само, че става дума за пари на данъкоплатците, за които се крие в какъв размер се дават на фирмите, но и самият регистър на обществените поръчки, според мен, излиза още по-скъпо на данъкоплатците, за да бъде заобиколено публикуването на договора.

Вземам повод от договора на министъра на външните работи с “Ай Дж. Интернешънъл Инк.” Направих си труда да сравня договора, публикуван от Портал “Европа”, който е страничка и половина, и извлечената информация какво трябва да съдържа той, в регистъра на обществените поръчки, която е три страници. Значи извлечената информация е повече от самия договор. Освен това се плаща на служител, който да извърши селектиране, което е напълно ненужно за гражданина, на когото трябва самият документ, такъв, какъвто е. А не с парите на данъкоплатците да се заплаща за скриването от тях на информация.

Смятам, че категорично трябва да има противопоставяне на тази практика публичните регистри да представляват извлечение от оригинални документи, вместо да бъдат най-обикновени копия на тези документи, както се прави навсякъде по света.

Знаете ли дали в проекта за нов ЗОП са отстранени тази будещи съмнения за непрозрачност практики?

В проекта тези проблеми не са решени и Програма достъп до информация смята публично да представи своето виждане именно по този въпрос, както и за това, че договорите в своята цялост трябва да бъдат публикувани. Да не говорим и че отчетите по изпълнението на договорите също трябва да бъдат публикувани. Защото видяхме през 2002 и 2003 г. отказите на министър Велчев да представи отчетите за свършената работа от “Краун Ейджънтс”. Така че остана неясно за какво са платени пари по договора с тях.

А какво да правим, когато министър откровено лъже, че не е сключвал договор с дадена фирма, а информация за такъв договор и се намери в официални и достъпни чужди източници?

Трябва първо да отграничим политическата от законовата отговорност. Ако се ползва Законът за достъп до обществената информация, е напълно възможно да бъде търсена юридическа отговорност за неистинска информация. Когато една публична фигура е излъгала в интервю, от нея не може да се търси юридическа , а само политическа отговорност.

Ако същата публична фигура е излъгала в писмен вид, отговаряйки на заявление по Закона за достъп до обществена информация, и ако този отговор носи невярно съдържание, се търси наказателна отговорност по НК.

Наблюдавали сме по Програма достъп до информация няколко такива случая и смятаме, че трябва да се започне със сезиране на прокуратурата, за да се проумее от страна на държавните служители, че не може да се лъже по отношение на едно толкова важно право като достъпа на обществото до информация.

Как да обясним на държавната администрация, че глобалният достъп до информация чрез Интернет дава често възможност да се научи това, която тя упорито се опитва да крие?

Това което вие, медиите, правите, е най-големият шамар за администрацията, защото тя вижда, че усилията да бъде скрита такава информация, изглеждат смешни на фона на глобалния свят, и второ, като бумеранг скритото се връща върху нея и ѝ създава много повече главоболия.

Ако всичко, което днес предизвика скандал, бе публикувано, щеше да липсва мотив да бъде заподозряна администрацията в нечестност и корупция. За съжаление, това още не се разбира. И тук е помощта чрез натиска на обществото.      

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Amsterdam
    #11

    i vsichkoto mrasno beljo/prestapna nekompetentnost/dalaveri NA MEGDANA!!!Kolkoto poveche vonja, tolkova poveche nadezhda da se sabudi naroda ot CHERVENIJASI SAN!

  2. Наблюдател
    #10

    Трябва всичко се вижда! Само тогава некадърните и мошениците от администрацията няма да смеят да крадат и да правят глупости.

  3. RAZTREVOJEN
    #9

    Израелецът ще вземе 1,5 млн. лв. за вече свършеното от държаватаТака излиза от задачите, които са му поставени от Външно в скандалната сделкаМВнР е наело Шевес да свърши неща, които вече са изпълнени от самото ведомство. Това показва бегъл преглед на договора. Според документа Шевес трябва да работи за ускоряване процеса на ратификация в Германия, Франция, Холандия, Дания, Австрия. Напомняме, че в Холандия процедурата почти приключи след инфарктно гласуване в парламента. А как ще ни вдигне рейтинга

  4. Justice
    #8

    Ти си бил голям глупак? А , бе кажи нещо умно, бе малоумнико! Напиши коментар, анализ! Стига с тия простотии! "КЪШ" от форума бе нещастник!

  5. KOBALT
    #7

    MNOGO DELAVERI SE VURCHAT V STOPANSKATA KAMARA VNIMAVAITE BISNESMENI O P A S N O S T

  6. Бабата
    #6

    Тази хватка,която описваш освен,че е вярна е много известна още от времето,когато другарите обявяваха търгове за продажба лека кола държ.собственост в отлично състояние и която трябва да бъде закупена от отговорен другар,който естествено е вторият след мен с нищожно предложена сума,а аз който печеля търга се отказвам от него след това, и губя само вноската си за участието,и за отказа съм щедро възнаграден от ОТГОВОРНИЯТ ДРУГАР!!!

  7. Бабата
    #5

    какъв натиск би могло да се окаже в/у управл.администрация,след като:ПЪРВО няма все още оформено гражданско общество с функций изискващи сериозни одговори от администрацията.ВТОРО-безпардонността на администратора е пословична!Ники Василев,беше назначил за шеф на Булгартабак някакъв юнак,с дневна надница 984лв.Освен това децата му трябваше да бъдат с държавнопокрита издръжка в някакъв скъп европейски колеж.Трябваше веднаж седмично да му бъдат плащани пътн.разноски до Будапеща,защото от там беше доведен ГОЛЯМИЯТ СПЕЦИАЛИСТ за Булгартабак.Някой някаде да беше чул или прочел за конкурс преди назначаването на този хубавец???Никито го назначи и чак след като това стана факт се оповести.

  8. гарабед
    #4

    По истински случай. Обявява се търг с изисквания непосилни за никой. Примерно срок за доставка 1м вместо нормалните за бранша 3м. Някой, естествено с най-скъпата оферта, печели. Администрацията е невинна. По-скъпо е, ама има причина да го предпочетем. Следва неизпълнение на срока и заплащане на дребна неустойка. Лошият печели.Добрият край на истинския случай. Парите ги давали отвън, но не стигнали. Поискали още. Ония дето давали парите поискали да видят офертите. Казали: изберете втория в конкурса. Лапачите - на сухо.

  9. сеирджия
    #3

    когато близките до тях партии идват на власт?Защо никога центърът за изследване на демокрацията не говореше за корупция, докато Костов беше премиер?Къде се загуби Вени Марковски, да дава пресконференции срещу договора с Майкрософт, откакто Станишев стана премиер?

  10. VD
    #2

    Otliccno intervu. Slaga prasta tocno v ranata. Niama da s epremahne korupciata, dokato darjavnite mishleta mogat da se kriat zad golemi dumi, kato darjavna, slujebna, targovska taina i tn.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.