Назад към Големия взрив. НАСА показа снимка на древни галактики от дълбокия космос (обновена)

Американският президнет Джо Байдън показа в понеделник първата цветна снимка, направена от най-мощния телескоп в света. Тя показа "прашинка" от космоса, на която е запечатана и светлина от малко след Големия взрив, който се е състоял преди 13.8 милиарда години. Изображението е направено от телескопа "Джеймс уеб" (The James Webb Space Telescope).

Секунди, преди да го представи, президентът на САЩ Джо Байдън посочи, че снимката показва "най-старата документирана светлина в историята на Вселената от над 13 милиарда – нека го повторя – преди 13 милиарда години. Трудно е да се проумее.", каза той.

Сн. Credits: NASA, ESA, CSA, and STScI

"Гледаме над 13 млрд. години назад. Връщаме се почти в началото. Изображението, изобилстващо със стотици петна, ивици, спирали и вихри от бяло, жълто, оранжево и червено е само "едно малко петънце от Вселената", каза администраторът на НАСА Бил Нелсън.

Телескопът "Джеймс уеб" (The James Webb Space Telescope) е 10 милиарден американски джоинт венчър между НАСА, Канадската космическа агевция и Европейската космическа агенция. Той е направил 5 снимки, които които очертават пътуването на човечеството през космическата история - от газови планети до масивни мъглявини.

Първата снимка показва галактическия клъстер SMACS 0723, които се намира на разстояние от 4.6 милиарда светлинни години. Малките, бледи структури отзад са хиляди галактики и дифузни елементи, които никога не са виждани досега.

На практика, това първо изображение показва най-далечното разстояние, което човечеството някога е виждало както във времето, така и в разстоянието, като допълнителни четири нови изображевия ще бъдат публикувани във вторник от НАСА.

Изображението разпространено от Белия дом е изпълнено с много звезди, масивни галактики на преден план и бледи и изключително далечни галактики, които надничат тук и там. Част от изображението е светлина от малко след Големия взрив, който се е състоял преди 13,8 милиарда години.

Заснетата сцена показва миниатюрно парче небе, което е приблизително с размера на пясъчно зърно, държано в длaнта от някой на Земята, посочва уебсайтът на НАСА.

НАСА показа още четири изображения

По-късно във вторник НАСА разкри още четири снимки, направени от космическия телескоп "Джеймс Уеб".

Снимките, очаквани от астрономите по света от години, поставят началото на научната работа на най-мощния телескоп, създаван някога.

Събитието бе излъчвано на живо от космическия център "Годард", щата Мериленд. От НАСА показаха четирите изображения едно по едно, като те изобразяват две мъглявини, илюстриращи жизнения цикъл на звездите, екзопланета и компактна група от галактики.

Южната мъглявина пръстен - звезда, която разпръсква прах и газове във всички посоки Сн. НАСА

"Всяко изображение е ново откритие", заяви ръководителят на НАСА Бил Нелсън. Те "ще дадат на човечеството изглед към Вселената, каквато никога не сме я виждали преди".

С огромното си основно огледало и чувствителността към инфрачервеното "Джеймс Уеб" има възможност да съзре обекти, които са твърде бледи, за да се видят от съществуващите досега телескопи. Той може да вижда през космическия прах.

Квинтетът на Стефа̀н - визуално струпване на пет галактики, четири от които образуват първата компактна група галактики, откривана някога. Сн. НАСА

"Наистина променяме разбирането за нашата Вселена", заяви и генералният директор на Европейската космическа агенция Йозеф Ашбахер.

На четирите снимки, представени днес, се виждат мъглявината Карина и мъглявината Южен пръстен; пет близко разположени галактики, известни като Квинтетът на Стефан, както и екзопланетата WASP-96b, която е с размерите на Сатурн и е на разстояние от над 1100 светлинни години. Изобразените обекти не са непознати на астрономите.

Мъглявината Карина (NGC 3372) - "космически скали", които приличат на планински хребет. Те показват раждането на звездите. Сн. НАСА

В края на декември миналата година Телескопът "Джеймс Уеб" потегли на историческа мисия в космоса след няколко отлагания.

Ракетата-носител "Ариан 5" бе изстреляна по план от Куру, Френска Гвианана 25 декември.

Проектът е замислен да наблюдава звездни обекти на близо милион и половина километра от Земята. Целта е да бъдат открити най-ранните възможни звезди, за да се разбере историята на Вселената, обясни тогава д-р Рохиер Уиндхорст, интердисциплинарен учен от НАСА и професор в Държавния университет в Аризона.

"Този телескоп ще ви изпрати по-далече във времето с почти половин милиард години, а колкото по-далече във времето поглеждаме, толкова по добре виждаме фазите от началното развитие на Вселената", допълни Уиндхорст.

Спрямо телескопа "Хъбъл" - "Джеймс Уеб" е технологично чудо. 18-те шестоъгълни огледала са направени от добре понасящия разликите в температурите в космоса берилий. Той е покрит със злато, тъй като златото отразява много добре инфрачервените вълни на спектъра.

Освен това "Джеймс Уеб" има резервни системи, защото няма да може да бъде ремонтиран, а целта е да работи поне 10 години с опция да бъде ползван 40.

1. анита хегерланд

Байдън си е направил труда да потърси научни открития, които да афишират САЩ като лидер в научните технологии, откритията и космонавтиката?!

2. Big Bang

Аман от папараци... Снимаха ме.

3. Rolo Tomassi

Гледам пуървата снимка и си мисля ... в такава необятност на пространсвтото и с такава наситеност на обектите в него, верояността да има други "главанаци" като нас някъде там, е наистина много голяма.

4. Отговор на коментар #11

"bgp" още веднъж, разбирането на как работи и е устроено всичко, по никакъв начин не отрича съществуването на "Господ Бог", а по скоро го потвърждава. А за "БЕЗКРАЙНОСТИТЕ", там наистина е интересно като включим и Коментар #1, значи независимо какво невоубразимо огромно число е вероятността Голям Взрив да се случи и всички атаоми и енергия(поне до това което в момента ни е познато) могат да се наредят така както са във всеки един момент, както са в момента, демек да се получи същият "Фрейм" ако сравним

5. Отговор на коментар #4

Уважаеми "бгп", съгласен съм с всичко за ПРОСТАКА, ГЛАВАНАКА, но относно НАУКАТА според мен с всяко едно ново откритие, с всяка една новост ние се приближаваме близо до Господ Бог, и в същото време все повече обеснява и обосновава съществуването МУ! Някак не може да е всичко толкова ПЕРФЕКТНО уредено и натъманено, че да има условия да се пръкнем ние и някак да имаме в балансирано количество всички тези елементи които са ни необходими за развитие по точно определен начин, като почнеш от златото и

6. Отговор на коментар #20

Ти си най яркият такъв пример за "ЕЛЕМЕНТАРНИ коментатори" ефрейтора ли си, Мнение ли си, къФ си!!! Няма такъв гнусопримитив изключително долен индивид!

7. ефрейтора

Жалко . Едно голямо/епохално/ научно постижение става повод за елементарни коментари от елементарни коментатори . Ама тука е така.

8. Антон
    Отговор на коментар #10

Ми, то и жужето не вярваше в силата на човешкия ум, ама, Мъск им влезе в устата и на Песков, и на Захарова.Нищо и никакъв частник, богаташче от гнилия запад чиито "очички" в космоса е.аха ма...а на доста генерали и на самая "Масква".Чувам, че преди седмица мискининът е пренасочил в орбита друга серия "очички" за насочване на украинската армия......

9. georgiev

Част от изображението е светлина от Големия взрив от преди 13,8 млрд. години!!! А после NYT твърдят, че президента бил твърде стар. ;)

10. В и К
    Отговор на коментар #16

Тръмпутинистите още не можете да преглътнете загубата на оранжевия шебек.