Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Не на енергийния холдинг

18 коментара
Не на енергийния холдинг

Новата година се очертава да бъде интересна от гледна точка на промените в българския енергиен сектор. Тук не става дума за това колко споразумения ще подпише държавата, дали ще преминават разни петролопроводи или газопроводи през територията на страната, ще има ли такса за въпросните тръби, или пък как ще се променя цената на петрола на международните пазари. Не става дума и за това дали АЕЦ "Козлодуй" ще произвежда достатъчно енергия и дали ще има режим на тока.

Това, което се очертава да бъде в центъра на вниманието, е самата държавна политика по отношение на енергийния сектор и евентуалният завой в посока консолидация на сектора.

След приемането на Енергийната стратегия на Република България през 2002 г. българският енергиен сектор може да се характеризира с думите: преструктуриране, приватизация, либерализация. Важно е да се отбележи обаче, че тези процеси протичат изключително бавно и енергийният сектор продължава да е неефективен и да е далеч от разбиранията за "конкурентен сектор".

Дистрибуцията на електроенергия вече е отделена от производството и е в частни ръце, но това не променя факта, че "огромната част от енергията в България се произвежда от държавни дружества". Трасето за пренос на електроенергия също е собственост на държавата.

Твърдението, че вече съществува свободен пазар на електроенергия и едва ли не всеки потребител може да договаря свободно цената на тока си, е доста спорно. Ясно е, че НЕК изкупува огромни количества енергия (включително дългосрочни договори за изкупуване на електрическа енергия с ТЕЦ "Марица Изток 1 и 3" и ТЕЦ "Марица Изток 2", както и електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници), което неименуемо влияе върху пазара и цената. От друга страна, дори и потребителите да се договарят свободно с дистрибуторите на електрическа енергия или пък директно с производителите, фактът, че тези производители са държавни, е достатъчен за да твърдим, че цената не се определя изцяло на пазарни условия.

Всъщност, всичко в българския енергиен сектор се върти около една проста думичка - "конкуренция". Целта на провежданата държавна политика през последните години (същата цел се преследва и от ЕК) е постигането на високо ниво на конкуренция в сектора. Основният въпрос обаче си остава как точно да се постигне тази конкуренция.

Досега българското правителство считаше, че за постигането на конкуренция в сектора е нужно преди всичко либерализация и в по-малка степен приватизация. Либерализацията в този смисъл означава изкуствено разбиване на големите държавни монополи и създаването на по-малки, но все още държавни дружества. Вече въпросните по-малки дружества подлежат на приватизация и преминаване в частни ръце.

Тоест логиката е горе-долу следната: "хубаво е да има конкуренция и много играчи на пазара, ако случайно обаче има някой по-голям играч от останалите, то той трябва да е държавен." Подобна логика обаче е изкривена. Тя лежи на разбирането, че държавният монопол е нещо добро, а едрият бизнес и стремежът за развитие и заемане на пазарни ниши са нещо лошо. Секторът обаче предполага наличието на големи играчи и ако това разбиране не се промени, никога няма да имаме конкурентен енергиен сектор.

Интересен е примерът с един подобен сектор - телекомуникациите. Всички помним какво представляваше секторът при наличието на държавен монопол и всички виждаме какво представлява сега при едва няколко големи частни играчи на пазара. Нима едрият бизнес ощети сектора?! Или го направи един от най-развитите в страната?

Разбирането на начините за постигане на един конкурентен сектор трябва да се промени от "нека първо либерализираме (разбием големите държавни дружества) и после евентуално приватизираме" на "нека веднага приватизираме, пък либерализацията (преструктурирането на съществуващите структури и навлизането на нови играчи на пазара) ще си дойде от само себе си".

Оказва се, че вероятността правителството да смени подхода си към енергийния сектор през 2008 г. е доста голяма. За съжаление разгледаните по-горе варианти за постигане на по-висока конкуренция в сектора може и да останат на заден план и да започне процес на консолидация.

Преди броени дни министърът на икономиката и енергетиката заяви, че "министерството работи по създаването на енергиен холдинг, който да обедини мини "Марица-изток", ТЕЦ "Марица-изток 2", АЕЦ "Козлодуй", НЕК и "Булгаргаз". Министърът заяви също така, че това щяло да бъде една "значително по-конкурентна структура". Интересно, че във всички официални документи на страната се говори за създаването на конкурентен сектор и накъде не се споменава създаването на конкурентни структури. Тази структура на практика няма да има с кого да се конкурира! Ето това е визия за един "конкурентен сектор"!

Оказва се, че българското правителство има доста объркана визия за енергийния си сектор и това лежи изцяло на грешното разбиране на термина "конкуренция". Въпросното неразбиране на конкуренцията е чудесно илюстрирано през месец юли 2005 г. и то не от кого, а от държавния орган, отговорен за тези въпроси - Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). На 06.07.2005 г. КЗК разрешава придобиването от страна на РАО "ЕЕС России" на "ТЕЦ Варна" ЕАД. Руската компания е спечелила търга преди това с предложена цена над 2 пъти по-голяма от следващия претендент (ЧЕЗ). На 08.07.2005 г., само два дни по-късно, КЗК разрешава придобиването от страна на РАО "ЕЕС России" на "Топлофикация Русе" ЕАД. Предложената цена е над 4 пъти по-голяма от следващия претендент (ЧЕЗ). КЗК обаче поставя ограничително условие, което не допуска осъществяването на двете сделки. Въпросните сделки възлизат на над 1 млрд. лева, но според КЗК те биха довели до установяване на господстващо положение, което значително би попречило за ефективната конкуренция на пазара. Руската компания е заставена да си избере кое от двете дружества да придобие, в резултат на което и двете сделки пропадат.

Помнейки тези събития, няма как да не възникне и въпросът: ако придобиването на 2 дружества с не особено голям дял на пазара от една частна компания ощетява конкуренцията и влияе негативно на пазара, как така консолидацията на най-големите дружества в сектора и образуването на един огромен държавен холдинг спомага за ефективната конкуренция на пазара?

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Проста работа
    #19

    Държавата е всичко! Каква конкуренция, какви пет лева!

  2. Писнало му
    #18

    "Конкуренция", "Превенция", "Пазар" и т.н. бла-бла.

  3. kundi
    #17

    с нищо не се разбира че при частни ,електраразпределителни дружества услугата е по добра,пък и ЧЕЗ EVN и EON са даста съмнително частни, няма нищо хубаво в частния монопол ,на всякъде в България подават по ниско напрежение и само оптимизират разходите си по малко обслужващ персонал , а при авария нямат техници или техника,много е збъркана тази работа

  4. Радко
    #16

    Авторът е прав, но само по принцип. Защото в България при днешната почти непобедима енергийна мафия, няма значение дал има "пазар" или реален монопоизъм. Затова първата работа е да бъде ликвидирана тази мафия - като се започне от Дългия инкасатор, мине се през разни рискови инженери, джипове, обръчи, трибуквени "банкери-енергетици", завършили в Москва и Дубна "предприемачи" или обикновени дружки и роднини на инкасатора, "американски" консултанти от сръбски произход и обикновени подлоги на Кремъл.

  5. mimi
    #15

    Ел.пазара в България е безкрайно малък и е много по-добре да има само няколко големи играчи, както е посочено за БТК, затова е добро решение да има енергиен холдинг и тогава всичко ще зависи от менажерите на холдинга.Стига тези продажби на активите на енергетиката на парче. Като се ръководят по пазарни принципи всичко може да е наред и тогава да се пусне на борсата.Подкрепям създаването на такъв холдинг.

  6. Радко
    #14

    Ама наистина ли си вярваш? Да си жива и здрава, в среда с такива разбирания Дългия Инкасатор и мафията му вечно ще цицат от енергетиката!

  7. mimi
    #13

    Нали все някой трябва да управлява енергетиката.Когато действа по правилата няма значение коя е персоната.По важно е да има пазарни закони и те да се спазват и за това трябва да се полагат всички усилия.Да сме правова държава.

  8. Петров
    #12

    Кога най-после от ИПИ ще излезнат от индоктринираната си от МВФ схема и прилагат общо академичните си си постулати върху жива икономическа и стопанска тъкан. Има едно ясно понятие - мащаб на пазара - конкуренцията или по точно нейния смисъл се доказва на равнище потребител. Ако разпарчолясат малките български енергийни субекти в генерация, пренос и търговия - при положение, че в реалния живот от "другата" страна е Газпром и крупните енергийни монополи - местния потребител ще плащат все по голяма

  9. Радко
    #11

    Да, само че бъди добра да кажеш кои са тези управители, които:1. Няма да крадат.2. Разбират от енергетика.3. Разбират от пазарна икономика.4. Ще се противопоставят на крадливите политици, на бизнес-бандитите в енергетиката и на обикновените бандити, които са чули, че има далавера, и ще им УСТОЯТ!!!Имената, мими, иначе останалото са глупости на 18-та степен!!! Защото реалността е такава, теориите и книжките са друга бира в други светове. За да стане това, което искаш (т.е. добро управление), има два

  10. az
    #10

    Много некомпетентно. Вярно, конкуренцията е хубаво нещо, но монопола - било държавен било частен е без значение. Частния монопол в БГ се оказа по-лош. Даденият пример в телекомуникациите е некоректен, защото резултата от псевдо конкуренцията в този сектор е най-високите цени на услугите в Европа. То нещо КРС във връзка с решениенто на ЕК за намаляване на цените ги беше задължило от 1.01.2008 г. да свалят цените с 10% ама нещо никой не сваля нищо. Вторият дръстичен пример за гаден частен монопол,

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.