
Произведените след април 2021 г. автомобилни гуми в Евросъюза вече трябва да имат нов етикет с характеристиките им за съпротивление, сцепление и шум. Ще имат и QR код, който ще води до обширна европейска база данни за сравнение на различните гуми, за да могат потребителите да направят избор според безопасността и екологичните показатели на гумата.
Първият такъв етикет за всесезонните, летните и зимните гуми без шипове, които се предлагат в ЕС, е от 2012 г. Досега изискването е прилагано за гуми на леки автомобили, SUV и ванове, а задължителната информация е за съпротивление при търкаляне, сцепление на мокра настилка и външен шум при търкаляне. Вече те трябва да съдържат и данни за сцепление на сняг и лед, скалата за оценяване е подновена.
Това изискване не се отнася за зимни гуми с шипове, каквито се използват в някои от скандинавските страни.
"На практика, сцеплението на мокро е противоположно на това върху лед: допълнителното разработване на едното обикновено намалява представянето на другото. Гумите разработени за Централна и Източна Европа обикновено наблягат на характеристики необходими за непокрити със сняг пътища, докато символът за сцепление на лед показва, че гумата работи перфектно и остава безопасна и в предизвикателните условия на зимата в северните райони", коментира Мати Мори, мениджър "Техническо обслужване на клиенти" в Nokian Tyres. Той не препоръчва употребата на гуми, разработени за Централна и Източна Европа, в други условия
Новата система за етикиране ще обхваща и гумите за камиони и автобуси, но те няма да имат символ за сцепление на лед.
"Засиленият акцент върху устойчивостта ще направи съпротивлението при търкаляне и икономията на гориво още по-важни фактори. От друга страна, сцеплението на сняг е много важно, особено в Германия и Скандинавските държави. Ще продължим да търсим добър баланс между съотношението на различните характеристики", коментира Теппо Силтанен, продуктов мениджър в Nokian Tyres.
Eтикетите за гуми ще бъдат разширени допълнително, за да отчитат фактори като износване, пробег и експлоатационен живот на пътя, но заради избора на метода за изпробване ще отнеме време.

Полезна ли ви беше тази статия?
Ще се радваме, ако подкрепите електронното издание Mediapool.bg, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
Подкрепете ниАбонирайте се за най-важните новини, анализи и коментари на събития от деня. Бюлетинът се изпраща до електронния Ви адрес всеки ден в 18:00 часа.
Абонамент