Нова протестна вълна залива Гърция на фона на международни проверки

Нова протестна вълна залива Гърция на фона на международни проверки

Одитори от Европейската комисия, Европейската централна банка и Международния валутен фонд пристигат в Гърция, където ги посрещат със серия протести на авиодиспечери, собственици на товарни камиони и бензиновози. Експертите от трите институции идват в страната за нов кръг проверки на гръцката икономика. Изводите за хода на изпълнение на антикризисната програма от гръцкото правителство са съществени за отпускането на втория транш от помощта за Гърция, която е в размер на 110 млрд. евро.

Проверките ще бъдат насочени към проблемните държавни предприятия, дълговете на болниците, осигурителните фондове, данъчните приходи и финансите на органите на местно управление.

В рамките на визитата на "тройката" ще бъдат обсъдени въпроси като либерализиране на енергийния пазар, отваряне на т. нар. затворени професии, ускоряването на процедурите по националната стратегическа референтна рамка (план за усвояването на еврофондовете), контрол на разходите в местната администрация и болниците, оздравяване на държавните предприятия и преструктуриране на банковата система.

Гърция получи през май първия транш от 110-те млрд. долара кредит от страните от еврозоната и МВФ, като в замяна се задължи да приложи твърдо съкращаването на разходите, да повиши събираемостта на данъците и да реформира социално-осигурителната система.

Антикризисните мерки, предприети от гръцкото правителство, срещнаха острата съпротива на работническите организации, защитаващи статуквото на високоплатения и раздут чиновнически апарат в страната. Увеличението на данък добавена стойност от 19 на 21% пък засегна цялото население и всички сектори в страната като растящите цени на горивото се превърнаха в една от основните причини за обществено недоволство. За две години бензинът е поскъпнал от по-малко от едно евро до 1.40-1.50 евро за литър.

Доходите в частния сектор ще спаднат с една пета

Доходите на над 3.5 млн. служители в частния сектор ще се свият с около 20%. Това показват данни на Европейската комисия и на експерти от Централната банка на Гърция, цитирани от гръцките медии.

Причините са увеличаването на инфлацията, която достигна 5.4% през последните месеци, нарастването на пряката данъчна тежест (отговорна за 2-3% намаление на доходите в частния сектор), както и рязкото увеличаване на безработицата, съкращенията в държавния сектор и промените в трудовоправните отношения.

Свиването на доходите можеше да надхвърли и една трета, ако правителството бе наложило законово отмяната на 13-та и 14-та заплата или замразяването на трудовите възнаграждения в частния сектор, смятат още анализатори.

Един от водещите гръцки ежедневници публикува неотдавна проучване за разходите на две средностатистически гръцки семейства – първото, заето в публичния сектор, второто - в частния. При старата система семействата са имали остатък от 100-200 евро всеки месец, които да заделят настрани. В новата ситуация, ако семействата не променят начина си на живот, няма да им достигат 200 евро всеки месец.

Отново блокада на въздушния и пътния трафик

Протестната проява в Гърция, съвпадаща по време с мисията на международните институции, обхвана заетите в транспортния сектор..

Закъснения от 15 минути до повече от 4 часа имат полетите по летищата в страната заради започналата стачка на авиодиспечерите. Те приемат само определен брой самолети на час, което доведе до закъснения и анулиране на полети. Диспечерите отказват да обслужват натоварения авиотрафик през летния сезон без по-високо заплащане.

Безсрочна стачка започнаха в понеделник и собствениците на товарни камиони и бензиновози. От неделя вечерта по бензиностанциите в страната се образуваха дълги колони от автомобили. Камиони блокираха централната магистрала Солун –Атина в района на Ламия.

Туроператори и хотелиери в Гърция се опасяват, че заради стачките голяма част от туристите могат да анулират закупените пакети.

Бензин все още има, но на места се очаква до ден–два да се изчерпи, ако протестите не се прекратят.

Собствениците на бензиновози и товарни камиони протестират срещу законопроект за "отваряне" на професията и новата схема за създаване на транспортни фирми. Така собствениците на разрешителни губят монопол върху сектора.

Стачкуващите шофьори съобщиха пред гръцките медии, че няма да блокират граничните пунктове.

Още от Балкани

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?