Незабавно да се спре продажбата на “Бояна филм”, да се обяви нова процедура за приватизация или търг за отдаването на Киноцентъра на концесия, поискаха в петък на специална пресконференция представители на Националния филмов център и на асоциациите на кинорежисьорите, на продуцентите и на операторите. Те обаче не успяха да формулират нито сериозни аргументи срещу сделката с определения от Агенцията за приватизация (АП) купувач – американската компания “Ню Имидж”, нито какви да са новите изисквания в евентуална бъдеща приватизационна процедура, нито дали би имало интерес за концесионно управление на активите на Бояна филм.
Представителите на киногилдията се опитаха да обяснят, че не са конкретно против “Ню Имидж” или за някой друг, а по принцип настояват за по-добър купувач, чийто профил обаче не успяха да очертаят. А малко по-късно се самоопровергаха и по отношение на позицията си спрямо американската компания.
Според Радослав Спасов, председател на Асоциацията на кинорежисьорите, под натиска на Министерството на икономиката, а в последствие и от страна на бившето ръководство на АП, е била променена процедурата за приватизация. Първоначално тя е предвиждала кандидат-купувачът да е производител на филмова продукция, но в последствие е прибавена и възможността той да е продуцент. Условията за участие в конкурса бяха направени така, че на тях да отговаря точно определен кандидат купувач, заяви Евгений Михайлов, бивш шеф на Киноцентъра, който се включи в изявата чрез конферентна връзка.
Бъдещият собственик трябва да е фирма, която предлага киноуслуги и има интерес да привлича колкото се може повече продуценти да снимат в “Бояна филм”, за да реализира печалба, смята Радослав Спасов. Според него има конфликт на интереси заради това, че “Ню Имидж България” е освен производител и продуцент. Интересът на продуцента е да снима колкото се може по-евтино, което означава по-ниски отчисления от данък добавена стойност за хазната, коментира Георги Чолаков, председател на Асоциацията на продуцентите в България. Освен това съществува възможност дъщерното дружество на американската компания да прехвърли на фирмата майка правата си и така в бюджета няма да постъпват и суми от данък печалба, допълни той.
Такава опасност реално обаче съществува при всеки чуждестранен купувач, който приватизира чрез дъщерно дружество. Друг е въпросът, че липсва икономическа логика филмопроизводител, който е и продуцент, да не снима в собствената си база евтино, предоставяйки я на други продуценти на по-високи цени, за да печели по двете линии.
Според Спасов сделката с “Ню Имидж” трябва да се прекрати и защото има противоречие между законите за авторското право на САЩ и на Европейския съюз относно заплащането на правата на всички участници в производството на филмовата продукция. Затова трябва да се застане зад европейски купувач, смята шефът на кинорежисьорите, който с това обясни и подкрепата на част от гилдията за Бавария филм. Немската компания подаде заедно с британската Ийлинг оферта за Киноцентъра, но бяха предпочетени американците, които от години снимат в “Бояна филм”. Бавария филм обжалва решението на Агенцията за приватизация (АП) за избор на купувач, делото е насрочено за ноември във Върховния административен съд.
Земята под Киноцентъра – златната ябълка на раздора
Въпреки изявленията на “Ню Имидж” и стратегията им за строеж на нови студиа върху земята на Киноцентъра, представителите на българската киногилдия са категорични, че интересът на кандидат-купувача е свързан само със земята. Според тях американците не смятат да развиват филмопроизводство, а да се възползват от високата стойност на терените.
Неустойката от 300 евро/кв. м, която е заложена в проектодоговора с “Ню Имидж” в случай, че новият собственик извърши разпоредителни сделки със земята, е нищожна, каза Радослав Спасов. Според него пазарната стойност на квадратен метър е 900-1000 евро. Дори при изплащането на неустойката, ако продаде земята на Киноцентъра, купувачът на дружеството ще реализира печалба от 250 процента , допълни той. В следващите коментари около евентуални сделки с терени на “Бояна филм”, печалбата за собственика набъбна на 300 на сто.
Ексшефът на Киноцентъра Евгений Михайлов също изрази тезата, че единственият проблем за приватизацията на дружеството е скъпата земя в престижния столичен квартал. Като аналогичен лош пример за приватизация той посочи раздържавяването на “София филм” и превръщането на киносалоните на дружеството в търговски обекти.
Според него най-добре е да се обяви нова процедура за приватизация, при която земята да остане държавна собственост, или да има търг за концесиониране на “Бояна филм” за 35 или 50 години. Тогава няма да има никакво значение какъв е инвеститорът, а само да се гарантират вложения в развитието на технологичната база на дружеството, смята той. В отговор на въпрос обаче Михайлов не можа да посочи има ли такъв интерес от страна на конкретни инвеститори, както и дали сегашната процедура за приватизация е ограничила участието на други кандидат купувачи. Според него АП не е разгласила добре и в подходящите издания решението си за приватизация на “Бояна филм”. Ако се анонсират достатъчно шумно бъдещите намерения на държавата за Киноцентъра, “все ще се намерят кандидати”, каза Михайлов. Фактите обаче сочат, че АП е обявила продажбата на дружеството в едно от най-престижните и четени списания за кино – “Въраяти”, както и в други специализирани издания.
С парите от терените държавата да направи нови киностудия?
Земята под Киноцентъра да се продаде на пазарни цени и с част от средствата от сделката да се построят нови филмови студия, а с другите пари да се финансира българското кино. Това е другата лансирана от Михайлов идея за разрешаването на проблемите на българското кино и за развитието на филмовите услуги. Държавата няма да спечели от 1-2 млн. евро повече при продажбата на “Бояна филм”, но при развитието на бранша може да вкара много повече приходи в хазната, коментира той.
Според представителите на киногилдията няма смисъл държавата да дава възможност на бъдещия купувач на Киноцентъра да спечели 90 млн. евро , след като сама може да стори това. Как обаче е изчислена тази печалба и как държавата може да я изкара, не стана ясно.
Само преди ден новият министър на културата и актьор Стефан Данаилов заяви как преди четири години, като поел парламентарната комисия по култура, с колегата му Коста Цонев са проучили много внимателно възможността държавата да запази участието си в “Бояна филм” и да развива студията. За съжаление двамата установили, че това е невъзможно и само частен инвеститор може да вдигне на крака Киноцентъра, каза пред БНТ вчера Данаилов.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
23 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
доста странно е подплатена с коментарни нотки тази "информация". доколкото зная, медиапул е информационна агенция, която поднася новините такива, каквито са, освен ако не става дума за коментар. Настоящата "дописка" е замърсена от доста нелеп коментар, и няма вид нито на едното, нито на другото. Да не говорим, че авторката на свой ред не може да се аргументира за твърденията си, в което обвинява участниците в пресконференцята. А изброените от нея техни аргументи са в противоречие с тезата й, че "те обаче не посочиха никакви аргументи..." и пр.Стояна, обърни внимание на кадрите!!!
За съжаление при всяка приватизационна сделка се появяват много противници. Досега "Ню имидж" бяха основния клиент на Киноцентъра. Логично е да участват в приватизацията му и е логично да продължават да снимат още повече, ако станат собственици. А какво са снимали досега баварците и британците? И защо на неподплатените им обещания трябва да вярваме? Що се отнася до кинодейците - досега Киноцентъра беше на тяхно разположение. И какво направиха? Развиваха ли българското кино? Привлякоха ли инвеститори и спонсори? Не. А сега плачат.
Голям смях будят изказванията на кинодейците. От кино сигурно разбират, но от икономика и данъци нищо не вдяват.Иначе около всяко държавно дружество, шефовете му са изградили някакви схеми за източване и смяната на собствеността им прецаква далаверите. Та май затова е целия шум.
Какво излиза? Че всичко беше наред само по времето на комунизма? Всеки си знаеше коритото и си лочеше от него...нямаше караници, нямаше боеве, нямаше цигански проблеми, за малко да решим и турския, ако не беше луканков. Ами сега си късайте задниците...
а земята му да се върне на собствениците.В БГ никога не е правено кино, не се прави и нема да се прави.БГ-кинономенклатурата винаги е била слугиня на тодорживков при който си живееха и грухтяха доволни, след това се слагаха на С2 Сакскагебейски.Евгени михайлов обруга Костов и се залепи за С2 и пак си поживя.Който иска да прави кино да оди у Холивуд!Земята на Бояна - на собствениците!
то не беха Коста Цонев, Стефан Данаилов, Явор Милушев, Димитър Цонев с боядисаната коса и мустаци, а бе помияри с помияри
Едва прочетох до края тази статия, защото ми писна от подсказванията на авторката колко "скалъпени" и необосновани са мненията на гилдията, тъй като не са "пояснили". Владислава, пишеш със стила на журналистите от ранните 90-год. Освен ако Дейвид Варод от Ню Имидж не ти е придържал ръката, за да ти идва по-лесно изказа.За всеки посветен е ясно, че евреинът е един корумпиран тип, който освен чеснима нискобюджетни продукции и не си плаща данъците (1млн. $ ДДС) е хвълил око на терените. Потресаващо …
е, че най-старото киностудия в света като Илинг е отхвърлена заради някой, който дори не е киностудия, (а не производител Велислава, което е същото като продуцент)и няма опита за управление на такъв бизнес.Затова Медиапул, добре е да спрете с ттъпите си внушения, ако искате някой да ви чете.
Примерите, които си дал в твоя постинг: "Дунав Мост", Клиника на третия етаж", "Тя и той" и т.н. всичките до един са неудачни като пример - просто защото това са "телевизионни сериали", а не кино. А който не може да направи разлика между тези две основни, бих казал - фундаментални понятия - не би следвало да лепва постинги във форума точно по тази тема.Друг е въпросът, че така изброените филми са с качество под всякаква критика (и като сценарий, и като кастинг (актьорски състав и статисти), като реквизит и т.н.). А тъй като се отвори дума за Бавария Филм - мога да ви кажа, че те са основно специализирани в производството на телевизионни продукции, и не чак толкова в кинопродукции.
Да оставим статията настрана и да видим фактите: държавата не може да поддържа Киноцентъра, затова го продава. Разбира се, че земята е част от сделката, а как иначе? Кой предложи най-висока цена? Ню Имиддж. При това доста по-висока от тази на останалите кандидати. Кой е снимал основно до сега в Киноцентъра? Ню Имидж. Немците и англичаните почти не са се мяркали там през годините. Извод: държавата съвсем правилно е продала срещу най-добрата оферта. Точка. Сега, защо плачат от професионалните гилдии? …
Защото губят: а) комисионните си от загубилите кандидати, б) вече не ще могат да ползуват евтините киноуслуги на държавния Киноцентър - той, между впрочем, затова и фалира. Киноцентърът НЕ МОЖЕ да съществува само заради българските филми - те са малко, най-често посредствени, евтини и нямат НИКАКВА възвращаемост. Само много на брой чужди продукции могат да осигурят живот на киноцентъра. Европейското кино няма такъв капацитет. Американските продукции са най-мощните във филмовия свят през последните 100 години. Всичко останало е жалък плач на кутрета, на които са им взели паничката с мляко. Впрочем, аз бях член на режисьорската гилдия от 1988 до 2000 година, така че съм доста добре запознат не само с проблема, но и с повечето от участниците в този жалък спор.
ИДЕЯ ЗА БЪЛГАРИЯ продължава електронна подписка за набиране на членска маса за бъдеща политическа формация ”ВСЕНАРОДНО ДВИЖЕНИЕ ЗА РЕАЛНА ДЕМОКРАЦИЯ”. Десетки граждани, 18 партии и граждански движения обявиха, че се вливат в редиците на новата политическа формация и безрезервно приемат нейната програма.ИДЕЯ ЗА БЪЛГАРИЯ представя и ПОЛИТИЧЕСКАТА ПРОГРАМА на бъдещата формация, на основа на НОВА ИДЕОЛОГИЯ – РЕАЛНАТА ДЕМОКРАЦИЯ в управлението на държавата, с която народът ни ще реализира своя национален …
идеал в 21 век. Български емигранти претворяват в програмата своя дългогодишен жизнен опит в условията на високоразвитите западноевропейски демократични общества и внедряват РЕАЛНАТА ДЕМОКРАЦИЯ във всяка гънка на управленческите решения и механизми. Формацията ще участва в бъдещите нови избори на България в силен коалиционен съюз с всички нови и неопетнени партии и граждански организации, с нови лица и идеи, за да спечели 51% в Парламента и направи своите РАДИКАЛНИ И МАЩАБНИ РЕФОРМИ В ИМЕТО И БЪДЕЩЕТО НА БЪЛГАРИЯ, а и с това да подпомогне завръщането на българската емиграция в Родината. Посетете страниците на ИДЕЯ ЗА БЪЛГАРИЯ и прочетете ПРОГРАМАТА й за внедряване на реалната демокрация в България ! Участвайте в откритите там дискусии!ПРОЧЕТЕТЕ СТАНОВИЩЕТО НА ИДЕЯ ЗА БЪЛГАРИЯ ЗА НОВОТО КОАЛИЦИОННО ПРАВИТЕЛСТВО- ”Брак по сметка”,“Коя ще бъде причината новото правителство да не издържи повече от година ?”ПРИСЪЕДИНЕТЕ СЕ КЪМ НАС!