Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ново летище в София ще има най-рано през следващото лято

13 коментара
Ново летище в София ще има най-рано през следващото лято

Строителството на новото Летище София ще приключи не по-рано от средата на следващата година, са изводите на Сметната палата след направения одит на проекта. Обектът трябваше да влезе в експлоатация на 31 март 2005 г., но изпълнителите от австрийската компания “Щрабаг” признаха че ще закъснеят с около 3 месеца. Днес министърът на транспорта Петър Мутафчиев съобщи, че възникнал насип от едната страна на пътя може да доведе до допълнително удължаване на срока за окончателното завършване.

До 20 ноември транспортно министерство и ръководството на Летище София ще трябва да изпълнят препоръките, направени от Сметната палата. Трябва да се проучат договорите за възлагане на строителството и държавата да се възползва от правата си. Да се анализират нуждите от ремонт на съществуваща писта заради забавянето на строителството на новата и да се въведе процедурен наръчник за работа на звеното за изпълнение на проекта, предвиждат още предписанията на одитната институция.

При съпоставяне на изплатените суми от двете финансиращи институции – Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) за пътническия терминал и Кувейтският фонд за арабско икономическо развитие (КФАИР), се откроява удължаване на времето по всички видове дейности.

Одиторският екип е установил, че към 31 март 2005 г. са усвоени едва 20.32 млн.евро от общо договорения заем за новия терминал в размер на 60 млн. евро.  Остава да се оползотворят 66.13 на сто от общата сума, посочват експертите от палатата. От Кувейтския фонд процентното съотношение между усвоени и неусвоени средства е сходно с това при ЕИБ. Към 31 март 2005 г. от него са преведени 34.02 % от договорената сума и предстои да се усвои още 65.98 на сто.

Сметната палата е установила, че създадените структури, които трябва да контролират и управляват проекта, са неефективни и това е основната причина за задълбочаване на проблемите около строителството на новия терминал.

Задълженията на инженера и независимия надзор не са ясни и определени още в самото начало, поради което те често се застъпват. Създадената организация предпоставя възможност изпълнителят да получава противоречиви нареждания, които идват от инженера и на независимия строителен надзор.

Одиторският екип е установил, че тръжните документи за строителството на двата обекта, с които се изменят договорните условия по ФИДИК, противоречат на действащия тогава Закон за устройство на територията. В етапа на предварителното класиране на кандидатите сред критериите за избор не са били включени възможностите и опитът, който те имат като проектанти.

Геоложките проучвания на терена под обекта, включени в тръжната документация, също са били недостатъчни и това е един от основните аргументи на двамата изпълнители да поискат удължаване на сроковете за изпълнението. Тогавашните управляващи са предоставили допълнително възможности на фирмата строител да не изпълни сроковете, като са издали разрешение за строеж преди да са уредени въпросите със собствеността на земята.

Държавата е поела допълнителен риск, като е поискала от участниците да извършат допълнително инженерингово проучване. Сериозен проблем е забавеното затваряне на съществуващите кариери в участъка - Стари силози и Корията, които променят съществуващия терен. Поради липсата на координация между различните държавни и общински структури в края на март все още не е започнато строителството на пътя към новия терминал, което реално ще повлияе върху  пълноценното му функциониране.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. от летището
    #13

    "Новото летище" се състои от три напълно отделни обекта - терминал, писта, път. Пътят (минаващ от летището покрай РВД, DHL и към сегашната естакада за цариградското) вече е готов над 50% (платната в едната посока са готови)."Строителите" на терминала - Щрабаг - всъщност имат единствено контролни функции, а за същинската работа са наели две турски фирми (консорциум между ITC и Novatek), които от своя страна наемат за повечето неща български подизпълнители (като доста от материалите и оборудването

  2. patnik
    #12

    maam, aaaaam, ham ham.

  3. човек
    #11

    Попитаите бивщите Щефове на Летището колко техни Хора бяха назначени да Контролират строежа на летищетто .Как се Асфалтира в най Големият Дъжд.

  4. Коментатор
    #10

    Филчев,Не забравяй и Ники Василев

  5. Шефа на Шашмаг
    #9

    Сега подизпълнители блъскат за жълти стотинки9 затова още една година че гледате летище през крив макарон. Питайте Джуджето Хаяско Василев Варненски!/Мини Далаверчето/

  6. obektiven
    #8

    Ako beshe ostanal Kostov stjahme da go imame. Glasuvajte si sa monarho-komunjagite i si vervajte.

  7. RIBARO
    #7

    Njakude ot okolo 1998 godina, kogato Buki i Dragalevskija shmeker obestaha letiste do 2002...

  8. BULGARIN
    #6

    Ima li oshte vervashti tapaci ??????

  9. Machiavelli
    #5

    ne golemite profesionalisti i mladi spetsialisti ot pravitelstvoto na Velichestvoto! Hilyadi blagodarnosti i na samoto Velichestvo!

  10. BULGARIN
    #4

    Ima li oshte vervashti tapaci ??????

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.