Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новото софийско летище отвори врати

10 коментара
Новото софийско летище отвори врати

Новият терминал на летище София прие в сряда първите си пътници. Премиерът Сергей Станишев преряза лентата и заедно с транспортния министър Петър Мутафчиев посрещна самолета на “България Ер” от Брюксел, който кацна на новия терминал.

Първи от новия терминал започват да летят българските авиокомпании – “България Ер”, “Хемус Ер” и “Виаджо Ер”.

От “България Ер” уточниха, че всички полети на компанията от София ще тръгват от новата сграда на летището. От досегашния терминал на софийския аеропорт ще излитат единствено тези пътници на авиокомпанията, които имат билети за блок местата на “България Ер” в самолети на “Аерофлот”, CSA, “Малев”, ЛОТ, “Австрийски авиолинии”, “Ел Ал”, “Ер Франс” и “Алиталия”.

Ръководството на летището призова пътниците да пристигат два часа преди полета, а не стандартния един час. Причината е, че част от авиокомпаниите ще тръгват от новия терминал, но повечето остават на стария. Проблем с ориентацията може да се получи при пътниците, които извършват прехвърляне на софийското летище.

За тези, които ще пристигат на единия терминал, а ще тръгват от другия, е предвиден вътрешен транспорт.

Столичната община възстанови движението на експресната линия 284, която ще се движи до новия летищен терминал. Достъпът до новата сграда ще става и с линия 84, на която е удължен маршрутът.  На този етап не е планирана жп връзка с новия аеропорт.

Новата сграда с прилежащите ѝ площи е разположена на 50 хил. кв. м и ще може да обслужва до 2,6 млн. пътника годишно. В нея се намират основните зони за обработка на пътниците и багажа им, техническите и административните помещения на софийското летище.

Близо 300 гранични полицаи ще работят на новото софийско летище, съобщиха от МВР. Над 100 от новите граничари са висшисти, а 168 са със средно образование. Над 200 от служителите са на възраст до 30 години, уточниха от ведомството. Всички владеят по един западен език, а 30 на сто владеят и втори западен език.

Достъпът до главната зала на заминаващите пътници ще бъде от три входа. В нея са разположени помещения за информация, продажба на билети, офиси на авиокомпании и туроператори. Зоната за регистрация на пътниците и багажите също е разположена в основното помещение. Терминалът разполага със 7 изхода, оборудвани с пътнически ръкави.

В сградата са обособени 16 места за граничен паспортно-визов контрол в салона за пристигащите пътници. Толкова са зоните за проверка и при заминаващите.

На новия терминал са обособени и места за вторичен контрол и лаборатория, в която се изследват различни документи за пътуване и самоличност на пътуващите.

Монтирани са рентгени и са доставени ръчни металдетектори.

Капацитетът за обслужването на карготовари ще е 26 хил. т годишно.

Старият терминал на софийското летище ще продължава да обслужва пристигащи и заминаващи пътници. По 10 работни места ще обслужват двата салона – пристигащи и заминаващи. На старото летище ще останат да работят две места за обработка в правителствената зала и едно в салона за ВИП-пътници.

Новото софийско летище трябваше да заработи през април 2005 година, но откриването му се забави заради спор на държавната власт с главните изпълнители на аеропорта – австрийската фирма “Щрабаг”. Изпълнителите имаха финансови претенции към страната ни заради пропуски в предпроектните проучвания и сроковете за изпълнение на ангажиментите, поети от българската администрация, които не са били свършени навреме. Срокът за въвеждане в експлоатация на новото летище беше удължаван няколко пъти заедно с допълнителното финансиране на строителството.

Договорът за строителството на терминала е подписан с фирма “Щрабаг” на 16 декември 2002 година. Целият проект е на стойност 110 млн. евро, като от тях 50 млн. евро са предоставени безвъзмездно от предприсъединителната програма ИСПА, 60 млн. лв. са кредит от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Песимист
    #12

    л

  2. Ценовик
    #10

    Въпроса е за цената на проектите,които изпълнява Щрабаг,а не за годишен оборот на стоки и услуги,защото цените са тройно завишени и неустойки дори им плащаме за некачествено свършена от тях работа.Поздрави!

  3. oskaraz
    #9

    Тази фирма изпълнител може и при Хари Потър да е започнала да строи , но аз съзирам Мавърската ръка , която го е препоръчала . Костов все пак и тук е взел %-че.

  4. Логистик
    #7

    ...като се стремим към бизнест общество, където 50% от цените на стоките се определят от транспортните разходи на фирмите. Ако превозвачите ни не са конкурентоспособни още доста време ще си останеме изумени, песимистично настроени сеирджии...!

  5. Velislav
    #6

    Abe zashto vse vsichkata ni rabota e vse napolovina. nikoga v taia darjava nishto ne varshime kato horata. Polovinchati rabota. Balgarski seljani :)

  6. Логистик
    #5

    По стар български обичай, се оплакваме за щяло и нещяло и се плюеме взаимно. Световният бизнес ни обвиня, че имаме лоша транспортна инфраструктура, поради което и да иска човек да инвестира и да върти бизнес в страната ни, няма физически как да ни достигне. Може би някои не проумяват, че 2,8 млн. пътникооборот и 26 хил. тона товарооборот годишно, обещават добри възможности за печалба на БЪЛГАРСКИТЕ авиопревозвачи! Естествено е да се стремим да развиваме инфраструктурните си проеки

  7. Vladimir
    #4

    Ne e viarno, che ne e planirana jp vrazka s novia terminal. Metroto za drujba1 ste stiga i do letisteto. Za svedenie saita na metropoliten.

  8. Изумен
    #3

    Леле, 4е 4ак и вътрешен транспорт на летището ше има....

  9. Сеирджия ІІ
    #2

    Тези педераси от Щрабаг ремонтират и пътя Монтана - Видин. През 2005-та пътувах по част от "ремонтирания" участък. В Сърбия след бомбардировките не съм виждал такива шедьоври на пътното строителство. А по отношение на Ремонта на унелите по "Хемус" , за това време спокойно можеше да се прокопаят нови.

  10. Сеирджия
    #1

    Тази фирма Щрабаг работи и на магистрала "Хемус", по която аз редовно пътувам.Три години ремонтират едни и същи отсечки м/у София и Ботевград.Три години работят в един и същи тунел (Витиня-посока София)и непрекъснато отбиват движението по стария път.При мъгла и празнични дни стават страшни задръствания и катастрофи!Тази фирма ни е завещана от Н.Василев-още беше транспортен министър при Кобурга. За три години хората построиха тунела под Ла Манша,а у нас усвояват пари.Цяло лято не работят,през септември

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.