Няма да има нулева учебна година, пада част от материала за матурите

Кога учениците се връщат в клас, ще е ясно следващата седмица

Няма да има нулева учебна година, пада част от материала за матурите

Нулева учебна година няма да има и всички ученици, дори и тези които не учат онлайн и нямат устройства, ще завършат тази година училище.

Част от материала за матурите за VІІ и ХІІ клас ще отпадне. Външните оценявания за ІV и Х клас остават.

Кога учениците ще се върнат в клас, ще е ясно следващата седмица. Това съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев по време на онлайн среща с родители и преподаватели, организирана от омбудсмана Диана Ковачева по повод проблемите с дистанционното обучение.

Над 30 000 деца са без онлайн обучение

В момента близо 30 000 ученици не разполагат с електронно устройство и на практика не учат. Това е с около 6000 по-малко спрямо онлайн обучението през пролетта. Общо учениците са 700 000. Това означава, че едва около 4 на сто от децата не учат дистанционно.

Данните на министерството показват още, че дефицитът на устройства при гимназистите е по-малък и е по-голям при учениците в начален и прогимназиален етап. Недостиг на устройства за учителите няма.

"Не можем и няма да закупим 700 000 устройства, колкото са децата, но системата с наличната техника и с допълнителните средства, които са предоставени, прави възможното", заяви просветният министър по повод критиките, че децата от уязвимите групи на практика са изключени от достъп до образование.

По-малък е дефицитът на устройства при гимназистите и по-голям при прогимназистите и учениците в началния етап.

"Това, че деца не учат в електронна среда не означава, че въобще не учат. Те осъществяват взаимодействие с учителите, с медиатори и всички възможни средства", смята министърът на образованието.

"Има обаче голям процент деца, чиято средна посещаемост на онлайн часовете е под 70%. Това е над 10%. Има и ученици със средногодишна посещаемост 50%. Това е най-голямото предизвикателство. На практика те са потенциално отпадналите от училище, децата от уязвими групи, за които системата трябва да полага най-много усилия", допълни той.

Учебната година за учениците без устройства ще бъде зачетена, няма предпоставки да говорим за нулева година, каза Вълчев. Аргументите му са, че през "тази година е напълно възможно да има по-малка загуба на учебно време, отколкото предходни години, защото няма да има две седмици за екскурзии и две-три седмици за грипни ваканции".

Обучението в електронна среда усилва неравенствата, като най-големи са те при децата със специални образователни потребности, посочи омбудсманът Диана Ковачева.

България кандидатства за европейски средства, с които да закупи 108 000 персонални компютъра, но процедурите отнемат време, каза още просветният министър.

Училищата могат да плащат интернета на децата

Ако семейството на едно дете не може да си позволи да плаща за интернет, училището има право да заплати услугата, каза Красимир Вълчев. Той посочи, че училищата разполагат със средства, но на практика много малко от тях предоставят такава възможност на учениците си.

Просветното министерство разработва наръчник за родители, който да им помогне в процеса на електронно обучение на техните деца.

Заради продължаващото дистанционно обучение ще има повече очни прегледи на учениците извън профилактичните, обеща още Вълчев.

Матурите и външното оценяване

Зрелостните изпити за VII и XII клас ще се проведат в края на учебната година, като от тях ще бъдат изключени последните теми от учебния материал, каза Красимир Вълчев.

От думите му стана ясно, че ще има и национално външно оценяване за IV и X клас, което "не е задължително, но е полезно и необходимо". Миналата учебна година тези изпити отпаднаха.

"Както и предходни години, последните теми няма да бъдат включвани в изпитните материали. Следим темпото, с което "средният учител" разпределя и минава по учебните програми. Не е проблем да бъдат изключени определен брой теми, тъй като изпитите и характерът на въпросите има за цел да мерим знанията с натрупване, доколко те са трансформирани в умения, да мерим функционална грамотност, осмисляне, свързване, анализ на знание", каза Вълчев.

"Ще направим анализ вероятно през март, април. Няма проблем част от темите да отпаднат, а ако някой ученик прочете повече, няма да се мине, само ще стане по-знаещ човек", посочи той.

"По отношение на четвърти и десети клас - не е задължително това външно оценяване. Миналата година го пропуснахме, но то е необходимо и полезно. Не трябва да създава повече стрес за децата и родителите, отколкото едно вътрешно оценяване...", смята министърът.

Стимулираме националното външно оценяване в ІV и Х клас заради така наречената оценка на добавената стойност. Тя трябва да каже колко е допринесло едно училище за резултатите на учениците в него и да имаме обективна оценка за работата на училищата и педагогическите колективи", каза още Красимир Вълчев.

Кога се връщат учениците в клас

Следващата седмица ще бъде взето решение на какъв принцип учениците да се върнат в класните стаи от 4 януари.

Решенията ще се взимат локално, като първо ще бъде възстановен учебният процес от І до ІV клас и за учениците от VІІ, VІІІ и ХІІ клас, каза Вълчев.

Малко над половината от 15-годишните ученици са грамотни

Междувременно доклад на сдружение "Образование България 2030", обявен в четвъртък, показва, че едва половината (53%) от 15-годишните ученици са функционално грамотни през тази година. Другата тревожна тенденция е, че все повече деца и младежи напускат преждевременно образователната система.

Сред положителните е, че все повече деца посещават детска градина (близо 79%), намалява и делът на младите хора (15–34 години), които нито работят, нито учат и той достига рекордно ниски нива – 17.5%.

"Институциите припознаха необходимостта да се инвестират допълнително усилия и средства в достигането на всеки ученик. Създадоха се нови платформи за споделяне на материали и добри практики, а училищните екипи имаха възможност да надградят дигиталните си умения. Пред българското образование обаче остават предизвикателствата, свързани с гарантирането на достъп до качествено образование за всички ученици, както и със задържането на учениците, които са в риск от отпадане", пише в доклада.

Препоръчва се образованието приоритетно да формира умения и компетентности за реализация, а не само предметни знания. Националните външни оценявания и матурите да измерват не само фактологични знания, но и уменията на учениците. Учителите да бъдат подкрепени и обучени да прилагат новия компетентностен подход и да развиват и умения.

Споделяне

Още от България

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?