Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Няма фалити в туризма у нас въпреки коронакризата

Над 22 000 работни места в сектора са запазени по мярката 60/40

0 коментара
Няма фалити в туризма у нас въпреки коронакризата

Въпреки коронакризата засега няма фалити у нас в туризма. Това съобщи вицепремиерът и министър на туризма Марияна Николова пред участниците в хотелски форум под мотото "Продължаваме заедно", се казва в съобщение на Министерството на туризма.

Тя отчете, че над 2.5 милиони българи са почивали у нас от началото на годината досега, от които 900 000 са избрали Черноморието. "Това е безспорен успех", каза Марияна Николова.

Тя отчете още, че посещенията на чуждите туристи в България през тази година са над 1.1 млн. "Това въобще не е малък брой" на фона на спада в световен мащаб от около 80%, отбеляза Николова.

От думите ѝ стана ясно, че това се дължи на адекватните мерки, които е предприело правителството по отношение намаляване на последиците от коронакризата.

Последните данни за мярката 60/40, която за хотелиери и ресторантьори е 80/20, показват, че чрез нея са запазени повече от 22 000 работни места в бранша. Очаква се с този инструмент да се съхранят още 11 000 места в идващите месеци. Така общо техният брой ще надхвърли 30 000 позиции, каза Николова.

До момента по проекта за краткосрочна подкрепа за заетост в отговор на пандемията (мярката с 290 лв.) са одобрени заявления за компенсации на 10 192 работници, служители и самоосигуряващи се в туризма, каза още вицепремиерът.

Тя отбеляза, че фокусът е насочен към запазването на България като безопасна туристическа дестинация. Стараната ни е на 26-о място по заболеваемост от Covid-19 в Европа. Заедно с още три държави сме единствените в Европа с отрицателна тенденция от минус 6.5% за новорегистрирани случаи, докато средната в Европа е покачване от плюс 22%, каза Марияна Николова. Тя отбеляза, че това е логичен резултат от предприетите от правителството своевременни стъпки за противодействие на коронавируса.

България е част от туристическите дестинации с печат за безопасност и хигиена (Safety and hygiene travel stamp), присъден ни от съобщение на Световния съвет за пътувания и туризъм. Той е и едно от най-големите ни конкурентни предимства, които с цената на безкомпромисни усилия трябва да пазим и умело да използваме за привличане на туристи, посочи Николова.

Браншът иска удължаване на мярката 60/40 с още 6 месеца

Междувременно браншът поиска удължаване на мярката 60/40 с поне още половин година, както и преформатиране на мярката за подпомагане.

Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) изпрати на министър Николова предложения за изменение на мярката, съобразено със спецификата на туроператорската и туристическата агентска дейност.

Сред предложенията са намаляване на задължителния срок за задържане на персонала след ползване на мярката, въвеждане на възможност за субсидиране на сезонно наети служители, по-голяма възможност за ротация на помощта за различни лица, които в различен период заемат една и съща щатна позиция.

Много от компаниите се възползват от мярката 60/40 и от удължаването и от формата ѝ зависи до голяма степен оцеляването им, посочват от сектора.

Въпреки определени недостатъци в схемата, към момента тя се оказва най-добре работеща в сравнение с другите мерки и грантове. Причината - сумите се изплащат регулярно, а общият размер на получените средства за шестте месеца за много от ползвателите възлиза на сума по-висока от 10 000 лв., отпуснати безвъзмездно на малките и средните предприятия от държавата, както и на очакваните суми по безвъзмездната финансова помощ от общо 10 млн. лв. за туроператори и туристически агенции.

Удължаването на мярката е необходимо, тъй като прогнозите за развитие и възстановяване на сектора в световен мащаб не са оптимистични, категорични са туроператорите. Освен спасяването на самите фирми средствата, получавани от туроператорите, защитават и парите, които очакват обратно туристи за провалени ваканции.

От АБТТА предлагат в мярката 60/40 да се предвиди и възможност за изплащане на по-ниски заплати от определените до момента. Да се кандидатства и за запазване на щатното място в компанията в случай, че включения в помощта служител сам избере да напусне или да излезе по майчинство например, предлагат още от бизнеса.

От АБТТА предлагат още да се кандидатства по мярката 60/40 и за месец, в който няма регистриран нужния спад на продажбите, стига през последните 3 месеца, считани общо, дружеството да изпълнява условията по нея. Това се предлага заради сезонността на туристическия бизнес.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.